Núdzové brzdenie počas dvoch žmurknutí oka

MoK, 28 augusta 2017, 16:36

Z ničoho nič sa objaví cyklista a prechádza cez cestu. Rozptýlený hľadaním parkovacieho miesta, šofér nemá možnosť dostatočne rýchlo zabrániť tomu, čo sa zdá byť nevyhnutným nešťastím. Systém núdzového brzdenia od spoločnosti Bosch s detekciou cyklistov však zabráni akýmkoľvek vážnym dôsledkom a automaticky úplne zastaví auto, a to aj v rýchlosti 40 km/h. 

Automatické núdzové brzdenia s detekciou cyklistovAkonáhle radary alebo video senzory systému núdzového brzdenia detegujú hroziacu kolíziu, Bosch iBooster iniciuje plné brzdenie počas 190 milisekúnd – to je dokonca menej, než dve žmurknutia.

„Asistenčné systémy vodiča sú ďalším krokom na ceste za šoférovaním bez nehôd,“ hovorí člen predstavenstva Bosch Dr. Dirk Hoheisel. „Títo elektronickí asistenti sú vždy plne ostražití a v prípadoch núdze reagujú omnoho rýchlejšie, než ľudia. Poskytujú podporu tam, kde to šoféri potrebujú – v rušnej mestskej doprave.“ Systémy núdzového brzdenia sú jednými z najužitočnejších asistenčných systémov, a to predovšetkým ak sa jedná o reakcie auta na cyklistov či chodcov – najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.

Viac ochrany tam, kde je najviac potrebná
V Nemecku sú bicykle zapojené asi do jednej štvrtiny všetkých nehôd s následkom zranení. V roku 2016 zomrelo pri takýchto nehodách 393 ľudí – čo je približne 12 percent celkového počtu úmrtí na nemeckých cestách. Asi v dvoch tretinách týchto nehôd bolo do nehody zapojené aj auto. Zakomponovanie systému núdzového brzdenia, ktoré bude schopné detegovať cyklistov, do každého auta v Nemecku, by pomohlo predísť skoro polovici (43 percent) nehôd zahŕňajúci bicykel a motorové vozidlo s následkom zranenia alebo by aspoň zmiernilo závažnosť následkov.

Automatický asistent núdzového brzdenia

Euro NCAP (The European New Car Assessment Program) rozpoznal dôležitosť systému núdzového brzdenia pre bezpečnosť na cestách. Počínajúc rokom 2018 bude systém hodnotenia bezpečnosti v podobe udeľovania hviezdičiek, za účelom ochrany užívateľa, zahŕňať aj núdzové brzdenie s detekciou cyklistov. Systémy núdzového brzdenia s detekciou chodcov sú súčasťou systému hodnotenia od roku 2016.

Elektronickí asistenti získavajú popularitu
Vo svete zvyšujúceho sa objemu dopravy ponúkajú asistenčné systémy komplexný balíček – a sú kľúčom k zvýšenej bezpečnosti na cestách. Udržujú autá v jazdnom pruhu, varujú ho pred prekážkami v slepom uhle pri zmene jazdného pruhu, ďalej poskytujú podporu pri parkovaní a udržujú danú vzdialenosť od auta idúceho pred ním. A to je len niekoľko príkladov.

Bosch neustále vylepšuje technológie, ktoré stoja za týmito asistenčnými systémami: senzory dodávajú stále precíznejší obraz okolia auta a ich interakcie s ovládaním auta, akými sú brzdenie či zatáčanie, sa stávajú stále rýchlejšími a efektívnejšími. Týmto spôsobom asistenčné systémy nielen dláždia cestu automatizovanému šoférovaniu, ale zároveň ponúkajú uvoľnený spôsob šoférovania bez stresu.

Varovanie pri opustenie vozidla

Nie je teda prekvapením, že rozšírenie elektrických asistentov sa neustále zvyšuje. Prieskum spoločnosti Bosch zistil, že viac než polovica všetkých nových áut (52 percent) v Nemecku má na palube aspoň jeden asistenčný systém vodiča. Súčasným trendom je konsolidácia niekoľkých asistenčných funkcií do jedného senzora.

Radar ponúka neustály pohľad cez rameno
Zadné radarové senzory Bosch so stredným dosahom, ktoré monitorujú zmeny v jazdných pruhoch na diaľnici, dokážu šoférov ochrániť pred nebezpečnými chybami: šoféri po paralelnom zaparkovaní na okraji chodníka väčšinou hneď vystúpia z auta – bez akéhokoľvek ohliadnutia sa. A práve toto nespočetnekrát viedlo k až príliš osobnému stretu cyklistov s dverami auta a ich neslávnemu zrazeniu na zem.

Ale technológia varovania pri opustení vozidla od spoločnosti Bosch môže pomôcť. Je aktívny pre všetky dvere v aute a varuje cestujúcich – dokonca aj niekoľko minút po tom, ako bolo zhasnuté zapaľovanie v aute – aby pri vystupovaní z auta dali pozor. Senzory Bosch sú primontované na ľavej a pravej zadnej časti auta, a tak monitorujú premávku. V rozsahu 20 metrov dokážu senzory detegovať ďalších účastníkov cestnej premávky.

Související články

Uhlíkovo neutrálne automobily: syntetické palivá premieňajú CO2 na surovinu
Uhlíkovo neutrálne automobily: syntetické palivá premieňajú CO2 na surovinu

Ze spalovacích motorů se mohou stát uhlíkově neutrální pohonné jednotky. Syntetické palivá môžu byť pridávané do bežných palív a môžu tak hrať priamu rolu pri znižovaní emisií CO2 v rámci existujúceho vozového parku. Pri plánovanom použití v automobiloch predstavujú syntetické palivá v Európe do roku 2050 potenciálne úspory až 2,8 gigatony CO2.

Zažite BOSCH na IAA 2017 vo Frankfurte
Zažite BOSCH na IAA 2017 vo Frankfurte

Na IAA 2017 bude Bosch prezentovať svoje najnovšie riešenia pre každú z týchto troch oblastí – riešenia, ktoré zaistia bezpečnejšiu a efektívnejšiu jazdu a z vozidiel urobia tretí obytný priestor.

90 let brzd Bosch – Od servobrzd až po brzdové obložení bez mědi
90 let brzd Bosch – Od servobrzd až po brzdové obložení bez mědi

Od servobrzd až po brzdové obložení bez mědi: – V roce 1927 zajišťovaly servobrzdy Bosch podstatně kratší brzdnou dráhu – Patent společnosti Bosch z roku 1936 vytvořil základ pro moderní protiblokovací systémy – Brzdové obložení bez mědi splňuje od roku 2014 vysoké požadavky na ochranu životního prostředí

Komentáre

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!