Firma Autotechna Vám pomôže objasniť, prečo kvapalina do ostrekovačov na skle namŕza, aj keď by podľa všetkého nemala.
Zrejme každý motorista sa s tým v zime už stretol. V nádržke ostrekovača má kvapalinu do -20 °C, vonku je iba -5°C a je mu aj tak po nastriekaní kvapaliny na sklo namŕza. Ak neberieme do úvahy prípadnú chybu v riedení alebo inú mrazuvzdornosť kvapaliny, než má byť podľa údajov z etikety, vysvetlením by mohla byť tzv. pocitová teplota. Každý už asi na vlastnej koži pocítil, že ak pri mraze ešte aj fúka, tak je vnímanie mrazu veľmi intenzívne. Pocitová teplota je často diskutovaná téma medzi obyvateľmi polárnych oblastí, ale aj medzi milovníkmi hôr, lyžiarmi a námorníkmi. Pocitová teplota určuje za ako dlho môže omrznúť koža na nechránenom mieste. Presne tak to platí aj v našom prípade – pri jazde automobilom.
Ako je zrejmé z tabuľky, silný vietor (alebo rýchla jazda autom) môže zdvojnásobiť skutočnú teplotu.
Tabuľka tiež poukazuje na to, že najbežnejšia, najviac používaná a najlacnejšia kvapalina s mrazuvzdornosťou do -20°C pri teplote do -5°C je pri jazde po diaľnici najvyššou povolenou rýchlosťou (130km/hod) nepoužiteľná, pri jazde po bežnej ceste (do 90 km/hod) je jej mrazuvzdornosť na hranici použiteľnosti. V horských oblastiach (napr. pri ceste do Álp po rakúskej diaľnici) pri mrazoch môže byť nedostatočná aj kvapalina do -40°C! Z rovnakých dôvodov môžu zamrznúť trysky vo vašom vozidle. Pre lepšie znázornenie neuvažujeme so snehom, či vodou na prednom skle, ktoré kvapalinu ďalej riedia a bod tuhnutia ešte posunú.
Anonym, 4 januára 2022, 10:30 0 0
Dobrý článok ozaj matematika a fyzika sú nepriestrelné a tu sa článok skutočne opiera práve o vedu.
Odpoveď