Budovanie dopravnej infraštruktúry na Slovensku by malo prebiehať systematicky na základe uvážených rozhodnutí a bez nežiaducich prieťahov či meškaní. Blížiaci sa začiatok výstavby diaľnice D1 obchvatu Prešova bude naplnením medzinárodného záväzku Slovenska. Cestný úsek zároveň prispeje k riešeniu dopravných problémov krajského mesta.
Podpis zmluvy na diaľnicu D1 pri Prešove je pozitívnym signálom. Momentálne očakávajú pomoc s dopravnou dostupnosťou ďalšie regióny, uvádza Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS). Príkladom je dokončenie diaľnice D3 na Kysuciach či rýchlostná cesta R2. V jej prípade ide o viaceré očakávané úseky ako Kriváň – Lovinobaňa za Detvou či Šaca – Košické Oľšany, ktorý tvorí súčasť takzvaného vonkajšieho obchvat Košíc.
Nadchádzajúce mesiace budú rozhodujúcim obdobím z pohľadu ďalšieho vývoja v celom sektore stavebníctva, očakáva Zväz stavebných podnikateľov Slovenska. Neistou zostáva predovšetkým situácia v inžinierskej výstavbe, ktorá zahŕňa výstavbu diaľnic či rýchlostných ciest.
Celospoločenský dosah témy dosvedčujú intenzívne reakcie a verejné aktivity obyvateľov v regiónoch. Zástupcovia štátu by problematike rozhodne mali venovať čo najväčšiu pozornosť vzhľadom na pokračujúci prepad produkcie inžinierskeho stavebníctva. V situácii, kedy Slovensko nemá dobudovanú základnú sieť dopravnej infraštruktúry, bol v minulom roku do prevádzky uvedený iba jeden nový úsek R2 Ruskovce – Pravotice.
Diskutovať by mali odborníci
Súčasťou spoločenskej diskusie, aj v súvislosti s diaľnicou D1 pri Prešove, je naďalej veľké množstvo nesprávne zjednodušených a zavádzajúcich tvrdení. Odborne nesprávne informácie dlhodobo sa vyskytujúce vo verejnom priestore boli jedným z dôvodom pre vznik iniciatívy ZSPS pod názvom Fórum stavebných investícií. Zväz stavebných podnikateľov napríklad dlhodobo upozorňuje, že porovnanie finančných nákladov na kilometer postavenej diaľnice či rýchlostnej cesty je technicko-ekonomickým nezmyslom bez výpovednej hodnoty. Expertná platforma ZSPS, ktorá bola spustená v marci 2017, bude ľudskou rečou informovať a edukovať o stavebnej problematike.
ZSPS zároveň spresňuje, že koniec silného eurofondového obdobia by nemal znamenať spomalenie investícií do verejnej infraštruktúry. Na zabezpečenie financovania výstavby nových rýchlych ciest po roku 2020 sa počíta s dlhodobým návratným financovaním európskych inštitúcií na desiatky rokov za výhodných podmienok.
Komentáre