Hanno Miorini je jedným z prednášajúcich na CEE Automotive Forum 2019, ktoré usporadúva Adam Smith Conferences. Fórum sa bude konať v novembri 2019 v Budapešti. Tu si môžete prečítať rozhovor spojený s veľtrhom.
Hanno Miorini pôsobí ako viceprezident predaja originálneho príslušenstva v spoločnosti Robert Bosch AG, a venuje sa problematike transformácie mobility. V roku 1985 začal pracovať v rakúskej pobočke BMW Group ako inžinier vo vývojovom centre dieselových motorov. V roku 1988 prešiel do Robert Bosch AG, kde mal na starosti prácu s odberateľmi motorov pre kamióny zo Severnej Ameriky. Od roku 2001 je zodpovedný za predaj systémov pre automobilový priemysel v Rakúsku a v strednej a východnej Európe.
Začali ste pracovať ako inžinier vo vývojovom centre dieselových motorov a teraz sa v Robert Bosch AG venujete transformácii mobility. Aký bol Váš prechod zo „starého dieselového sveta“ do sveta „nových technológií, ktoré majú nahradiť tie staré špinavé“?
Už od začiatku, pri dieselových motoroch, som sa zaujímal o udržateľné spôsoby mobility. Ako by sme si mohli užívať slobodu toho, že sme mobilní, a nezaťažovať tým životné prostredie? Dlho som sa snažil pomocou nových technológií robiť čistejšie dieselové motory a teraz sa venujem úplne novým typom pohonu. Osobne patrím medzi veľkých fanúšikov vodíkových článkov.
Celkovo som ale toho názoru, že spaľovacie motory si svoju dôležitú úlohu v pohone vozidiel udržia a doplnia ich elektromobily. Je to totiž vyspelá technológia, ktorá dosiahla úroveň emisií a dopadu na životné prostredie výrazne pod stanovené limity. Teraz sa zameriavame na pohonné jednotky, vrátane hybridných, elektrických a vodíkových pohonov. Som veľmi rád, že mám možnosť tieto nové technológie podporovať.
Robert Bosch AG sa okrem iného zameriava na bezpečnostné a asistenčné systémy vozidiel. Ako firma vývojom týchto systémov zmenila automobilový priemysel?
Inovatívne bezpečnostné systémy pre vozidlá, ktoré vyvinula a uviedla na trh spoločnosť Bosch sa veľmi pozitívne podpísali na bezpečnosti na cestách. Systémy aktívnej bezpečnosti ako ABS a ESP sa za roky používania ukázali ako veľmi efektívne prostriedky pri záchrane životov. Neustále vyvíjame nové technické riešenia, aby sme zvyšovali bezpečnosť cestnej dopravy.
Príkladom môže byť núdzový brzdový asistent, systém pre udržanie v jazdnom pruhu, monitorovanie vodiča a i. Spojenie signálov z množstva snímačov ako radar, kamera alebo ultrazvukový senzor je nevyhnutné pre pokročilé asistenčné systémy (ADAS). Nemôžeme si dovoliť strácať na cestách tak veľa životov. Netýka sa to však len osobných automobilov, zameriavame sa aj na kamióny (napr. systém sledovania mŕtveho uhlu) a električky (napr. systém predchádzania kolíziám).
Aký je váš postoj k autonómnym vozidlám? Očakávate, že sa zrazu jedného dňa objavia v premávke?
Ako som už spomenul, úspešne postupujeme na vyššiu úroveň asistenčných systémov. Čím bližšie sa dostaneme k úplne automatizovaným vozidlám, s o to väčšími požiadavkami na techniku a výkon systému sa stretneme. Som si istý tým, že v nasledujúcich rokoch uvidíme ďalší pokrok v inteligentných asistenčných systémoch, ktoré ešte zvýšia bezpečnosť na cestách.
Pracujeme aj na úplne autonómnych vozidlách a zatiaľ máme úspech napríklad s automatizovaným parkovacím systémom. Mimochodom túto technológiu budeme predvádzať účastníkom fóra CEE Automotive Forum, ktorí pôjdu na exkurziu do nášho vývojového centra v Budapešti. Podľa môjho názoru sú plne autonómne vozidlá, ktoré budú schopné riadiť bezpečne vo všetkých mysliteľných situáciách, ešte ďaleko. Ale nikdy si nemôžeme byť istí a pokrok, napríklad v oblasti umelej inteligencie, môže byť rýchlejší, než by sme čakali.
Čo očakávate, že sa bude z pohľadu transformácie mobility rozoberať na fóre CEE Automotive Forum 2019?
Očakávam, že budeme diskutovať o tom, v akej miere možnosti v krajinách strednej a východnej Európy (technické vzdelávanie, blízkosť trhu, finančné prostriedky) spĺňajú existujúce a budúce potreby automobilového priemyslu. Aké krajiny alebo regióny poskytujú príležitosti pre technický rozvoj alebo komerčné služby? Ktorí partneri zo strednej a východnej Európy sú najvhodnejší pre vývoj budúcich systémov pre bezpečnú a udržateľnú mobilitu? Ktoré startupy predstavujú sľubné obchodné modely? Ja osobne budem rozprávať na tému Dodávateľské stratégie pre transformáciu mobility.
Ako si Robert Bosch AG predstavuje dopravu budúcnosti? Čo si predstavuje pod pojmom inteligentné mesto?
Sektor dopravy je pochopiteľne veľmi široký. Jedným zo sľubných riešení pre dopravu tovaru je digitálne prepojenie medzi vlakmi pre diaľkovú prepravu a malými (elektrickými) nákladnými vozidlami pre prepravu v rámci mesta. Pre zefektívnenie prepravy tovaru sú nevyhnutné vzájomne prepojené terminály. To predstavuje mimoriadne veľký potenciál/To predstavuje príležitosť, ktorá sa dá ľahko naplniť/realizovať.
Čo sa týka mestskej mobility, myslíme si, že v budúcnosti budú mať obyvatelia miest k dispozícii sieť rôznych prepojených dopravných prostriedkov. Riadenie tejto siete bude jednoduché a pohodlné. Rýchle, čisté a časté elektrické dopravné prostriedky budú k dispozícii aj pri riešení „posledného kilometra“. Bude sa pravdepodobne využívať „ľahká elektromobilita“, ktorú som už spomínal.
Keby som zašiel ešte ďalej, hovorí sa o robotických taxíkoch. V mestách bude v budúcnosti oveľa menej súkromných vozidiel a bude tak viac miesta pre interakciu obyvateľov a pre stromy s cieľom obmedziť znečistenie a riadiť teplotu ovzdušia v mestách. Predmestia a menšie obce musia byť s mestami spojené prostredníctvom dopravných prostriedkov, ktoré na seba budú plynule nadväzovať. V tomto sa dívame do budúcnosti pozitívne. Ale dôjde k tomu len, ak budú všetci spolupracovať. Nikto nemôže dosiahnuť cieľ inteligentnej mestskej mobility sám.
Aký je rozdiel v zavádzaní elektromobilov v Nemecku a krajinách strednej a východnej Európy?
Každá krajina sveta sa pokúša nájsť ten najlepší možný spôsob, ako dostať na cesty viac elektromobilov. Niektoré sú v tom úspešnejšie než iné. Úspech je v tomto prípade často podmienený vysokou mierou štátnej podporou pre súkromné nákupy týchto vozidiel. Lepšou cestou by bolo nasmerovať štátnu podporu do vývoja technológií a tým zatraktívniť elektromobily a súvisiacu infraštruktúru. Nakoniec je ale tým, kto rozhoduje, zákazník. Bude veľmi zaujímavé pozorovať, kto vyhrá cenu v kategórii Inovácia roku počas slávnostného večera, ktorý bude súčasťou fóra. Je pravda, že sa každá krajina snaží o zavádzanie inovácií, ale uvidíme, koho najviac oceňuje samotný priemysel.
Myslíte si, že elektromobily a vodíkové vozidlá majú väčší potenciál v osobnej doprave, vo verejnej, alebo v nákladnej?
Podľa môjho názoru batérie nenahradia spaľovacie motory úplne. Je na to veľa dôvodov (napr.. čas dobíjania, infraštruktúra, zdroje materiálov na výrobu batérií, spotreba elektriny, jej výroba, recyklácia). Autá na batérie budú pravdepodobne hrať významnú úlohu obzvlášť v mestskej doprave, ktorá ale bude mať v budúcnosti menej súkromných vozidiel.
V doprave tovaru v rámci mesta budú malé elektrické nákladné vozidlá kľúčové. Diaľková nákladná preprava je otázkou buď elektrických vlakov, alebo pokiaľ nie sú v danej oblasti k dispozícií, tak kamiónov s palivovými článkami. Ďalším krokom pravdepodobne bude masové využitie palivových článkov v osobných automobiloch, budú pokladané za najlepšie možné riešenie pre ich pohon.
Ako elektromobilita zmení verejnú dopravu? Nemal by byť verejný sektor lídrom v zavádzaní elektromobilov (z pohľadu investovania verejných prostriedkov, financovania výskumu, vývoja a ekológie)?
Verejná sféra hrá kľúčovú úlohu tým, že poskytuje nezaujatý prístup ku všetkým riešeniam, ktoré sú dnes k dispozícii (a tým sa neobmedzujeme len na elektromobilitu). Osobne som presvedčený, že je nutné vypracovať spoločný európsky plán pre osobnú a nákladnú prepravu a komplexne zhodnotiť všetky prostriedky pre diaľkovú, prímestskú a mestskú dopravu.
Komentáre