Pomocou snímačov NOx, nazývané aj snímače oxidov dusíka, dopĺňa spoločnosť MS Motorservice International GmbH svoje portfólio produktov v segmente spalinovej senzoriky od značky Pierburg. Aktuálne 26 dostupných produktov pokrýva globálny vozový park s viac ako 13 miliónmi vozidiel, kam patria aj úžitkové vozidlá „veľkej sedmičky“ DAF, IVECO, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania a Volvo.
Tieto snímače sú dôležitý konštrukčný diel na zníženie škodlivých oxidov dusíka, skratka NOx. Vysoké prevádzkové teploty a agresívne spaliny však kladú na snímače NOx vysoké požiadavky. Spoločnosť Motorservice preto ponúka snímače NOx z druhovýroby od sesterskej spoločnosti Pierburg v kvalite porovnateľnej s originálnym vybavením.
Snímače NOx slúžia pri vznetových motoroch na dávkovanie vstrekovania močoviny v katalyzátore SRC (SRC = selektívna katalytická redukcia). Ak sú osadené dva snímače NOx, monitoruje druhý snímač NOx fungovanie katalyzátora SRC. V úžitkových vozidlách sú snímače NOx osadené od normy EURO VI. V zážihových motoroch s priamym vstrekovaním monitoruje snímač NOx zanesenie katalyzátora NOx.
Princíp fungovania
Snímač NOx pracuje na podobnom princípe ako širokopásmová lambda sonda a rovnako ako ona potrebuje vyhrievanie, ktoré ho zohreje na prevádzkovú teplotu (cca 700 stupňov). Snímač NOx sa skladá z dvoch komôr usporiadaných za sebou: V prvej komore sa určuje množstvo zostatkového kyslíka v spalinách. Deje sa tak na základe privedenia napätia, ktoré „odčerpáva“ kyslík z komory. V závislosti od typu vozidla a umiestnenia snímača sa preto môže stať, že snímač NOx preberá aj funkciu lambda sondy a nahrádza ju.
V druhej komore sa NOx rozkladajú na zložky dusík a kyslík. Množstvo vyprodukovaného kyslíka meria ďalšia „odčerpávacia“ elektróda. „Odčerpávací prúd“ potrebný na tento proces je úmerný koncentrácii NOx v spalinách. Vyhodnocuje ho riadiaca jednotka na snímači NOx a pomocou zbernice CAN posiela výsledok do riadiacej jednotky motora.
Komentáre