Globálny dodávateľ automobilových dielov Niterra je odborníkom na zapaľovacie sviečky NGK. Ako popredný špecialista na zapaľovanie a elektroniku vozidiel má spoločnosť takmer 90-ročnú históriu založenú na tejto kľúčovej súčiastke, ktorá je srdcom každého spaľovacieho motora poháňaného benzínom.
Niet divu, že spoločnosť NGK Ignition Parts má v regióne EMEA k dispozícii viac ako 1 900 zapaľovacích sviečok, čo zodpovedá približne 80 % dvojstopových vozidiel prevádzkovaných v tomto regióne. Len v Európe je k dispozícii 1 600 položiek, ktoré pokrývajú viac ako 85 % dvojstopových vozidiel. Pokrytie jednostopových vozidiel je takmer 100 %. Dôležitosť tohto komponentu pre spoločnosť Niterra podčiarkuje ohromujúca skutočnosť, že v roku 1991, len 54 rokov po tom, čo spoločnosť vyrobila prvú zapaľovaciu sviečku NGK, dosiahla výroba neuveriteľných päť miliárd kusov.
Technický význam zapaľovacích sviečok
Zapaľovacia sviečka musí viac ako ktorákoľvek iná súčasť motora preukázať svoju spoľahlivosť a životnosť ako malý, ale kľúčový komponent v miliónoch vozidiel po celom svete. Značka NGK Ignition Parts spoločnosti Niterra tvrdo pracovala na vývoji produktu, ktorý je teraz nielen úspornejší, ale ponúka aj bezkonkurenčnú odolnosť počas celej svojej životnosti.
A práve to je kľúčová vlastnosť. Zapaľovacia sviečka musí zapáliť zmes vzduchu a paliva v spaľovacej komore motora 350 až 9500-krát za minútu, aby sa kolesá vozidla roztočili. Na tento účel sa zapaľovacia sviečka zaskrutkuje do hlavy valcov motora, pričom vrchná časť súčiastky je miestom elektrického pripojenia. V závislosti od systému zapaľovania motora sa toto pripojenie môže osadiť buď konektorom vysokonapäťového zapaľovacieho kábla, alebo v prípade modernejších technických koncepcií môže mať vlastnú samostatnú „ceruzkovú“ zapaľovaciu cievku. Opačný koniec sviečky sa zasunie do spaľovacej komory a na ňom sú umiestnené elektródy. Keď motor beží, na zapaľovaciu sviečku sa privedie vysoké napätie, ktoré vytvorí medzi elektródami elektrický oblúk, ktorý potom zapáli túto zmes vzduchu a paliva. Práve túto jednoduchú, ale kľúčovú funkciu značka NGK zdokonaľuje už takmer sto rokov a je dôvodom, prečo je známa výrobkami, ktoré umožňujú stabilné voľnobežné otáčky, majú vynikajúce protipožiarne vlastnosti a poskytujú lepšiu úsporu paliva a trvalý optimálny výkon.
Kľúčová súčasť každého motora
Značka NGK spoločnosti Niterra je významným dodávateľom zapaľovacích sviečok pre OE aj pre aftermarket. Spoločnosť NGK sa snaží neustále zlepšovať svoje špičkové výrobky, aby boli účinnejšie v motoroch, v ktorých sa používajú.
Ako popredný výrobca zapaľovacích sviečok pokrývajú diely zapaľovania vyrábané pod značkou NGK takmer všetky dostupné typy motorov. Srdcom súčiastky je stredová elektróda, ktorá je vyrobená prevažne zo zliatiny niklu. Táto kľúčová časť vytvára iskru, ktorá prechádza na uzemňovaciu elektródu. Tá je v štandardných výrobkoch NGK tiež vyrobená zo zliatiny niklu a poskytuje opačný elektrický pól ako stredová elektróda. Zapaľovacie sviečky NGK poskytujú vynikajúcu tepelnú vodivosť, ktorá pomáha predchádzať prehrievaniu a umožňuje oveľa spoľahlivejšie štartovanie vozidla.
Sviečky NGK z ušľachtilých kovov, ktoré sú o úroveň vyššie, ponúkajú významné výkonnostné výhody vďaka vylepšeným elektródam. Použitím irídia, platiny alebo ich zmesi (v prípade radu Laser Iridium) tieto aplikácie z drahých kovov sľubujú lepšie štartovanie za studena, plynulejší voľnobeh, lepší zážih a úsporu paliva.
Prémiový produkt NGK, irídiová zapaľovacia sviečka, predstavená v roku 1997, ponúka vyššiu životnosť ako alternatívne zapaľovacie sviečky na báze platiny a niklu.
Väčšina zapaľovacích sviečok má len jednu uzemňovaciu elektródu. Existujú však aj zapaľovacie sviečky s viacerými uzemňovacími elektródami, ktoré môžu byť až štyri.
Väčšina moderných zapaľovacích sviečok má tiež jednoduchý keramický izolátor z oxidu hlinitého. Ten zabezpečuje optimálnu tepelnú odolnosť a následne chráni pred prehriatím a mechanickými nárazmi.
Ak sa pozriete pozorne, na izolátoroch zapaľovacích sviečok NGK môžete vidieť aj písmeno „R“ v čísle dielu. To označuje prítomnosť rezistora, ktorý potláča elektromagnetický šum vznikajúci pri procese zapaľovania. Keďže tento rezistor môže rušiť elektronické signály, napríklad z mobilných telefónov a systémov riadenia motora, je dôležitou súčasťou zapaľovacích sviečok NGK. Okrem obrovských investícií do výskumu a vývoja s cieľom zabezpečiť, aby jej výrobky spĺňali najvyššie technické štandardy, značka ťaží z dlhoročnej úzkej spolupráce s motoristickým športom, ako sú preteky Formuly 1 a MotoGP. To jej pomohlo „otestovať“ mnohé nové technológie, ktoré si našli cestu do bežných výrobkov. Nie je preto prekvapením, že väčšina popredných svetových výrobcov automobilov si pre svoje vozidlá vyberá zapaľovacie sviečky NGK.
Kľúčový faktor údržby
Pri výmene zapaľovacích sviečok musíte vždy dodržiavať predpísané pokyny na údržbu. Pokyny výrobcov automobilov týkajúce sa termínu výmeny zapaľovacích sviečok sa môžu pohybovať od 20.000 do 120.000 kilometrov. Opäť však platí, že irídium poskytuje najlepšiu ochranu, čím sa predlžuje životnosť týchto aplikácií.
Výrobky z drahých kovov majú spravidla dlhšiu životnosť ako niklové sviečky. To sa odráža aj v dlhších servisných intervaloch vyžadovaných pre irídiové a platinové sviečky.
Rovnako ako pri iných súčiastkach motora, aj pri montáži nového dielu sa odporúča postupovať podľa pokynov výrobcu. Zapaľovacie sviečky je možné vymeniť aj svojpomocne. Na dosiahnutie optimálnej životnosti zapaľovacích sviečok je však potrebné venovať náležitú pozornosť ich demontáži, čisteniu a výmene a použiť správny krútiaci moment na ich správne usadenie. Príležitostne sa môžu vyskytnúť problémy, ako je napríklad zanášanie karbónom.
K tomu dochádza, keď sa na povrchu izolátora nahromadí látka, ako napríklad palivo, olej alebo karbón, čo spôsobí, že vozidlo zle zapaľuje alebo neštartuje. Možnou príčinou môže byť nesprávna inštalácia zapaľovacích sviečok. Medzi ďalšie problémy spôsobené nesprávne namontovanými zapaľovacími sviečkami môže patriť zvýšená spotreba paliva.
Zapaľovacie sviečky medzi výmenami občas zlyhajú aj z iných dôvodov než je zlá inštalácia. Vo všeobecnosti je to spôsobené prehriatím, vyššie spomenutým nahromadením karbónu alebo iných cudzích látok, olejom v spaľovacej komore alebo zlou iskrou na elektróde.
Dúfame, že vám tento článok poskytol technické informácie o najznámejšom výrobku NGK a jeho použití v moderných vozidlách. Tento článok je prvým zo série článkov, ktorých cieľom je poukázať na technické pozadie kľúčových automobilových produktov spoločnosti Niterra. Témou ďalšieho článku bude žeraviaca sviečka, komponent, ktorý pomáha dieselovým motorom.
Ďalšie informácie o zapaľovacích sviečkach NGK nájdete na TekniWiki, technickej platforme s interaktívnymi vzdelávacími modulmi, ktorá sa neustále aktualizuje podľa najnovších požiadaviek užívateľov, na adrese www.tekniwiki.com.
Komentáre