Aké sú príznaky chybného snímača kľukového hriadeľa?

7 marca 2025, 12:35

Príznaky chybného snímača polohy kľukového hriadeľa je možné rozpoznať jednoduchšie ako si myslíte. Zoznámte sa s niektorými najčastejšími signálmi, aby ste vedeli, na čo si dať pozor.

Snímač polohy kľukového hriadeľa je dôležitou súčiastkou, ktorá zaisťuje správny chod motora. V tomto článku vám načrtneme najčastejšie príčiny porúch snímača, dôvody ich vzniku a spôsoby opráv.

Snímač klikové hřídele Delphi

Čo je to snímač kľukového hriadeľa a na čo slúži?

Snímač kľukového hriadeľa hrá kľúčovú rolu v precíznom fungovaní moderných vyladených motorov. Je zodpovedný za sledovanie polohy a otáčok kľukového hriadeľa, čo umožňuje riadiacej jednotke motora (ECU) presne vypočítať časovanie vstrekovania paliva a ďalšie výkonové parametre motora.

Presné sledovanie otáčok a polohy kľukového hriadeľa je nevyhnutné pre správnu funkciu štvordobého spaľovacieho motora. Nedostatok vstupných údajov zo snímača môže zabrániť naštartovaniu motora, a preto sú údaje generované týmto snímačom kľúčovou súčasťou procesu riadenia pohonnej jednotky.

Niektoré motory, ktoré nie sú vybavené snímačom klepania, používajú na rovnakú funkciu snímač kľukového hriadeľa – viac informácií o tom získate vďaka odborným znalostiam spoločnosti Delphi.

Čo spôsobuje poškodenie snímača kľukového hriadeľa?

Zlyhanie snímača kľukového hriadeľa môže spôsobiť niekoľko faktorov.

  • Pri snímačoch, ktoré obsahujú magnety, môže usadzovanie nečistôt na magnete zablokovať senzor a zabrániť mu v snímaní otáčok motora.
  • Vek snímača – magnet v snímači časom stráca svoju príťažlivú silu, čo vedie k tomu, že prestáva byť schopný poskytovať riadiacej jednotke presné signály.
  • Chybné alebo poškodené elektrické vedenie môže ovplyvniť schopnosť snímača presne vysielať signály do riadiacej jednotky.
  • Poškodenie súčastí, ktoré monitorujú snímač kľukového hriadeľa. To snímač zásadným spôsobom zmätie, pretože poškodené súčasti by vysielali zmiešané signály, čo by mohlo spôsobiť rozsvietenie kontrolky motora.

 Snímače polohy kľukového hriadeľa a vybrané OE diely nájdete v online katalógu Delphi.

Aké sú príznaky chybného snímača kľukového hriadeľa?

Vozidlo s diagnostikovaným chybným snímačom kľukového hriadeľa môže vykazovať množstvo problémov s motorom a celkovým výkonom. Aby ste pochopili, čo ich môže spôsobovať, venujte pozornosť nasledujúcim varovným príznakom.

  1. Svieti kontrolka “check engine”

(Poznámka: ak je vozidlo vybavené snímačom vačkového hriadeľa, nemusí sa výstražná kontrolka motora rozsvietiť a diagnostika neobjaví žiadnu chybu. Riadiaca jednotka nevie, či sa motor práve štartuje, alebo je len v kľude. Pre istotu skontrolujte otáčky. Novšie vozidlá majú dva snímače vačkového hriadeľa, takže by mali byť schopné zistiť, či má vačkový hriadeľ problém).

Ak snímač nevysiela informácie do riadiacej jednotky alebo ak sa informácie, ktoré vysiela, zdajú byť podozrivé, ECU zareaguje rozsvietením kontrolky motora, čo je nápoveda pre určenie, čo je s vozidlom v neporiadku. Zobrazenie výstražnej kontrolky motora môže byť spôsobené množstvom rôznych problémov mimo snímač kľukového hriadeľa. Diagnostický pristroj pomôže určiť, či je snímač tou časťou, ktorá spôsobuje problém.

  1. Motor má problémy so štartovaním 

Snímač kľukového hriadeľa (CKP) je zodpovedný za presné sledovanie polohy a otáčok kľukového hriadeľa pri spustení motora. Ak snímač nie je schopný prenášať tieto údaje do riadiacej jednotky motora (ECU), nemusí sa podariť motor naštartovať.

Pri bežiacom motore si problém nemusíte všimnúť, aj keď sa rozsvieti kontrolka. Je to preto, že riadiaca jednotka používa prediktívne algoritmy na odhad aktuálnej polohy kľukového hriadeľa na základe predchádzajúcich údajov, čo umožňuje motoru pokračovať v prevádzke. Problémy však nastanú pri vypnutí motora, keď absencia signálu zo snímača bráni pohonnej jednotke v opätovnom spustení.

  1. Prechod do núdzového režimu

Chybný snímač kľukového hriadeľa nie je jediným dôvodom, prečo môže vozidlo vykazovať vyššiu spotrebu paliva než je bežné, ale napriek tomu je jedným z varovných príznakov. V prípade chybného snímača kľukového hriadeľa môže motor prejsť do núdzového režimu, ak je stále v prevádzke. To znamená, že vstrekovače paliva nebudú efektívne plniť svoju úlohu, čo povedie k zníženiu výkonu a zvýšeniu spotreby paliva.

  1. Nerovnomerné alebo nestabilné zrýchlenie

Motor používa snímač polohy kľukového hriadeľa (CKP) pre získanie presných údajov potrebných pre správne riadenie vstrekovania paliva. V prípade nesprávnych signálov alebo ich úplnej absencie môže dôjsť k problémom s dynamikou pohonnej jednotky, ktoré sa prejavia slabšou akceleráciou alebo oneskorenou reakciou na plyn.

  1. Motor neštartuje alebo vibruje

Bez zodpovedajúcich informácií o polohe piestov nemusí motor naštartovať. Pri voľnobežných otáčkach môže vozidlo tiež vibrovať a niekedy odmietať naštartovať vôbec, hlavne ak je motor studený.

  1. Vysoká spotreba paliva

Pretože proces vstrekovania paliva je narušený nesprávnymi signálmi z chybného snímača kľukového hriadeľa, palivo sa v motore nemusí správne spaľovať. To môže spôsobiť nielen nepravidelný chod motora, ale tiež zníženie výkonu. To vedie k tomu, že sa na dosiahnutie rovnakého výkonu spotrebuje viac paliva.

 Snímače polohy kľukového hriadeľa a vybrané OE diely nájdete v online katalógu Delphi.

Čo sa stane, keď pôjdete s chybným snímačom kľukového hriadeľa?

Ak dôjde počas prevádzky motora k poruche snímača kľukového hriadeľa (CKP), môže to mať vplyv na zapaľovanie, ale nemusí to nutne viesť k okamžitým prevádzkovým problémom. V takých prípadoch môže riadiaca jednotka motora (ECU) prepnúť vozidlo do núdzového režimu (tzv. „limp mode“) a obmedziť výkon, aby sa minimalizovalo riziko ďalšieho poškodenia.

V situácii, keď je motor vypnutý, však môže porucha snímača CKP zabrániť opätovnému naštartovaniu vozidla, pretože riadiaca jednotka nebude schopná presne určiť polohu kľukového hriadeľa potrebnú na zahájenie procesu zapaľovania.

Čo robiť, keď je snímač kľukového hriadeľa chybný?

Pri podozrení na chybný snímač kľukového hriadeľa alebo pri podobnom probléme, ktorý spôsobuje problémy s motorom, je nutná kontrola. Snímač by mal byť otestovaný na chyby – to je možné vykonať buď diagnostickým prístrojom alebo osciloskopom.

Ak je so snímačom problém, odporúčame diel kompletne vymeniť. Ide o pomerne jednoduchú úlohu – nájdete snímač (zvyčajne sa nachádza v blízkosti zotrvačníka alebo na strane krytu rozvodov), odstráňte elektrické pripojenie a vymeňte ho za nový diel.

Máte problém s chybným snímačom kľukového hriadeľa?

Vozidlo s chybným snímačom kľukového hriadeľa sa po zastavení pravdepodobne už nerozbehne. Po preverení príznakov chybného snímača kľukového hriadeľa a zistení ďalších možných príčin je odporúčaným postupom vykonanie výmeny. Spoločnosť Delphi ponúka snímače polohy kľukového hriadeľa, rovnako ako ďalšie originálne náhradné diely – zoznámte sa s ponukou Delphi ešte dnes.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!