SUV sa derú na top pozíciu medzi jazdenkami. V Česku už sú prvýkrát na čele

12 marca 2025, 14:34

Hoci predaj nových áut začiatkom roka klesol, ojazdeným vozidlám sa v prvých dvoch mesiacoch roka, naopak, darilo. Nielenže sa ich ponuka na domácom trhu zvýšila o 2.600 kusov, ale stúpol aj ich predaj. Potvrdzuje to i ďalší rekord siete AAA AUTO a Mototechna, ktorá v tomto období predala takmer 17.000 vozidiel.

Zatiaľ najsilnejším segmentom v tomto roku sú vozidlá typu hatchback. Tvoria 29,2 % predajov v automobilových centrách AAA AUTO. No len veľmi tesne za nimi je kategória SUV, ktorá zaostáva o dva percentuálne body a napríklad v Česku už je najpredávanejšou karosárskou verziou medzi jazdenkami. Po prvýkrát v histórii tam klesli hatchbacky až na tretie miesto.

„I na Slovensku vidíme, ako rýchlo naberajú SUV na popularite. Medziročne sa ich obľuba zvýšila o viac ako 15 %,“ hovorí Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings, prevádzkovateľa autosalónskej siete AAA AUTO a Mototechna.

V predajoch posilňujú nielen na úkor hatchbackov, ale aj kombi. Tie si na Slovensku držia tretiu pozíciu s podielom 23,7 percenta.

Veľmi dobre sa počas prvých dvoch mesiacov roka darilo ojazdeným automobilom s automatickou prevodovkou. Ich podiel na predajoch sa medziročne zvýšil o viac ako pätinu na 34,6 %. Z hľadiska palív mierne prevládajú benzínové motorizácie so 47,9 %, zatiaľ čo naftové agregáty tvorili 45,5 %. Podiel hybridov sa vyšplhal na 4,7 percenta, zvyšok tvorili elektromobily. Medzi nimi kraľujú Tesla Model 3, Hyundai Kona a Škoda Enyaq.

Trendy, ktoré ukazujú výsledky AURES Holdings, potvrdzujú aj nezávislí analytici, ktorí sa zaoberajú sekundárnym trhom.

Trh s ojazdenými autami v januári a februári výrazne rástol. V súčasnosti sú atraktívnym riešením mobility najmä pre domácnosti, firmy zostávajú zatiaľ opatrné. Aj preto je dôležité, aby predajcovia dokázali účinne riešiť hlavné obavy zákazníkov – t. j. pôvod vozidla, jeho technický stav a záruky. V prípade elektro áut sa k tomu pridáva aj schopnosť preukázať stav akumulátora a poskytnúť komplexné poradenstvo, pretože pre väčšinu zákazníkov je to ich prvý elektromobil. Segment elektrických vozidiel  má významný rastový potenciál,” povedal Petr Knap, odborník na automobilový sektor EY.

Úvod tohto roka to potvrdzuje. V slovenských pobočkách AAA AUTO predali za január a február trikrát viac elektromobilov ako v rovnakom období minulého roka.

„Sme pritom len na samom začiatku hlavnej sezóny, ktorá vždy štartuje koncom zimy. Očakávam, že vysoký záujem nielen o elektro vozidlá a hybridy, ale celkovo o ojazdené a zánovné autá bude pokračovať aj v ďalších mesiacoch. Na sezónu sme sa pripravili nielen zvýšením celkovej ponuky na 19.000 automobilov, ale aj postupným otváraním kontaktných centier v menších mestách. Ďalší predaj priniesla aj nová Mototechna, ktorá sa vo februári osamostatnila v novom showroome, kde ponúka prémiové autá,” uzatvára Karolína Topolová.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!