Bosch prináša prvý zakrivený prístrojový panel

, 20 novembra 2018, 8:36

Bosch vnáša do kokpitu sériového vozidla celosvetovo prvý zakrivený prístrojový panel. To, čo do našich obývacích izieb a smartfónov dorazilo už dávno, prichádza teraz ako prvé svojho druhu tiež na cesty.

„Časy plochých ukazovateľov v autách sú minulosťou. S prvým zakriveným prístrojovým panelom prináša Bosch do kokpitu vozidla novú dimenziu,“ hovorí Steffen Berns, prezident divízie Car Multimedia.

Svoju premiéru oslavuje zakrivený prístrojový panel pro Innovision Cockpit nového VW Touareg. Volkswagen tak mení analógové zobrazenia za displejom na ľubovoľne konfigurovateľný zakrivený displej s vysokým rozlíšením. Na želanie zobrazí veľkoplošné navigačné mapy, informácie o jazde alebo status asistenčných systémov.

Foto: Bosch

Väčšia bezpečnosť, viac priestoru, viac voľnosti

Zakrivenie sa riadi prirodzeným zakrivením oka. Vodič tak napríklad výrazne lepšie vníma aj kontrolky a výstražné signály v okrajovej časti displeja. To tiež dáva jasnú výhodu oproti známym zakriveným monitorom doma v obývacej izbe, kde iba jedna osoba môže v jednom čase sedieť v optimálnom pozorovacom uhle. V automobile sa oproti tomu zakrivený prístrojový panel vždy optimálne prispôsobí pohľadu vodiča.

„Zakrivený prístrojový panel znamená pre vodičov automobilov väčší komfort a bezpečnosť. Zároveň majú výrobcovia automobilov väčšiu voľnosť a priestor pri usporiadaní kokpitu,“ hovorí Berns.

Výrobcovia totiž chcú v kokpite čoraz viac upúšťať od mechanických spínačov, tlačidiel a ovládačov. Naopak, veľké monitory sa držia na čele zoznamu požiadaviek, tak ako aj zakrivený prístrojový panel Bosch. Ten na jednej ploche spája veľké množstvo digitálnych ukazovateľov a vyžaduje pritom takmer o dva centimetre menší priestor ako nezakrivený displej porovnateľnej veľkosti.

„Želajte si niečo“ v kokpite

Tachometer, navigačné mapy a telefónny zoznam: vodič si celkom sám podľa jazdnej situácie a osobných preferencií určí, aký obsah sa zobrazí na prístrojovom paneli s uhlopriečkou displeja približne 31 centimetrov (12,3 palca). O to sa stará inteligentné riadenie, ktoré je pre vodiča skryté a nachádza sa v riadiacej jednotke za kokpitom. To určuje, že sa vodičovi zobrazí vždy presne ten obsah, ktorý chce mať práve na očiach.

Ak si chcete napríklad okrem klasického ukazovateľa tachometra zároveň zobraziť cestnú mapu navigácie a ešte svoj telefónny zoznam, pohodlne to nastavíte na multifunkčnom volante alebo na dotykovej obrazovke informačného systému. Je tiež možné cielené zoomovanie navigačnej mapy priamo v prístrojovom paneli – to je ďalšia novinka, ktorá sa prvýkrát využila v Innovision Cockpit VW Touareg.

Štyrikrát menšie oslnenie

Vibrácie, teplotné výkyvy, poruchovosť: nároky na displeje v automobiloch vo veciach kvality a robustnosti sú vysoké. K tomu sa pridáva ešte skutočnosť, že vodič musí tiež informácie na monitore spoľahlivo rozoznať, dokonca aj vtedy, keď slnko svieti priamo na displej vozidla. Pri novom zakrivenom prístrojovom paneli Bosch sa však využíva špeciálny výrobný postup: ten doposiaľ v prípade rovných displejov zaisťoval kontrastné zobrazenie aj v jasnom okolitom svetle. Teraz sa tento postup prvýkrát využije aj pri zakrivenom displeji do kokpitov vozidiel.

Pre vodičov to znamená, že prakticky nedochádza k jeho oslneniu. Zobrazenia na displeji sú kontrastné a jasné ako pri vystavení priamemu slnečnému žiareniu, tak aj za tmy.

Komentáre

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!