Profi servis alebo odborníci odpovedajú

13 marca 2020, 14:31

Olej v prevodovke sa vraj nemení? Je dobrý nápad vziať si do servisu vlastné náhradné diely? Ušetrím s celoročnými pneumatikami? Na časté otázky vodičov, s ktorými sa mechanici stretávajú vo svojej praxi, odpovedá Ján Barica, Trainer & Coach zo siete autoservisov ProfiAuto Service.

ProfiAuto Service

Otázka zákazníka: Počul som, že sa vraj olej prevodovke nemení, pretože je doživotný. Prípadne sa môže doliať, ak vytečie, napríklad pri výmene poloosi. Na druhej strane, keď sa nejaký vodič sťažuje na fóre, že mu drhne prevodovka, najčastejšou odpoveďou je – skús vymeniť olej. Takže ako to je?

Na začiatku je potrebné definovať životnosť vozidla. Podľa výrobcov je iná, ako si ju predstavujeme. Dnes už nikto neskrýva, že auto je navrhnuté tak, aby vydržalo najazdiť okolo 200 tis. km. Potom budú náklady na opravy také vysoké, že by mal vodič premýšľať o jeho výmene. Ďalším problémom je starnutie oleja, ktorý v priebehu času mení svoju viskozitu a začne strácať aditíva. Olej prestane dostatočne rýchlo od seba oddeľovať pracovné prvky, a tým dochádza k skráteniu životnosti prevodovky. Ak si preto všimnete, že prevodovka začína horšie fungovať alebo rýchlosti drhnú, najlacnejšie je skúsiť vymeniť olej. Preventívne je lepšie, ak ho vymeníte po každých 80-100 tis. km.

„Olej je na celý život prevodovky“. Áno, po 200 tis. prevodovka „zomrie“, potom by sme mali kúpiť novú v značkovom servise, namontovať, naplniť olejom, ktorý je „na celý život prevodovky“. Musíme počítať s tým, že návod píše marketingové oddelenie. Pre prvého užívateľa vyzerá informácia, že nemusí meniť oleje v prevodovke, veľmi dobre, i v motore stačí po 30.000 alebo 50.000 km. Ale keď si prečítame návod od výrobcu prevodovky (napr. ZF, ktorý vyrába prevodovky pre Audi, BMW, Jaguar, Land Rover atď.), tak nájdeme informáciu, že olej sa mení každých 60.000 km.

Otázka zákazníka: Je potrebné kontrolovať hladinu oleja, ak má moje auto elektronické snímače?

Áno. Vodiči sa však bohužiaľ málokedy pozerajú pod kapotu. Myslia si, že im elektronika vždy hovorí pravdu. To je ale veľká chyba, pretože snímače a realita sú dve rôzne veci. Počítač vydá pokyn pre vodiča, až keď je hladina oleja skutočne nízka. To môže dokonca viesť k nasávaniu vzduchu do olejového čerpadla a motor bude na okamih pracovať na sucho. I keď sa často sťažujeme na zlyhávajúcu elektroniku, tak s ohľadom na pohodlie radi dôverujeme ukazovateľom počítača. Je ešte ďalšia skupina vodičov, ktorá verí, že ich o nízkej úrovni bude informovať kontrolka na palubnej doske. V skutočnosti je to varovný signál, ktorý sa rozsvieti, keď je tlak v mazacej sústave nízky, a to nie je rovnaké ako nízky stav oleja. A koľko má oleja byť? V návode a podľa spoločenského názoru nájdeme informáciu, že hladina oleja, ako ho ukazuje mierka, by mala byť v rozmedzí minimálnej a maximálnej hladiny. Najlepšie niekde uprostred.

Ale je to pravda? Použité turbíny a mechanizmy premenných fáz rozvodu spôsobujú, že olej je cenným mazadlom nielen motora. Turbína, a často i dve, sú schopné nasať značné množstvo oleja. Variátor má tiež rád olejovú kúpeľ. Preto by ho malo byť viac – najlepšie v okolí maximálnej úrovne. Preto je dôležité pravidelne kontrolovať jeho stav a reagovať na jeho úbytok. Ako regulárne overiť úroveň oleja? Motor by mal byť rozohriaty, ale nie horúci po jazde. Najlepšie je počkať niekoľko minút (11-20 minút). Lokalizujte mierku, utrite ju handrou a potom ju vsuňte na miesto. Po opätovnom vyňatí zistíte úroveň oleja. Aby bola spoľahlivá, auto by malo stáť na rovnom povrchu.

Otázka zákazníka: Rozmýšľam nad kúpou vlastnej súčiastky pred vašou, je to dobrý nápad?

Pri kontrole vozidla pravdepodobne niektorých vlastníkov trápi otázka: mám si kúpiť vlastné súčiastky cez internet (potenciálne lacnejšie) alebo sa rozhodnúť pre tie, ktoré ponúka servis? Aké sú výhody vlastných súčiastok? Okrem zmienenej ceny tiež väčší výber. Môžeme siahnuť po sortimente hornej/strednej kategórie alebo po tzv. „čínskom výrobku“. U obchodníkov každej z týchto spomenutých kategórií máme celý rad rôznych cien a môžeme zakúpiť tú, ktorá zodpovedá stavu našej peňaženky. Čo riskujete?

Ak nie ste odborníkom, je jednoduché urobiť chybu. Výrobcovia automobilov počas výroby tak rýchlo menia technológie a diely, že ak chcete vybrať tie, ktoré budú pre vaše vozidlo najlepšie, je to výzva. Ročník a objem motora nedá žiadnu istotu. Nie všetci internetoví predajcovia dokážu určiť diely pomocou čísla karosérie (VIN) a katalógu originálnych dielov (OE/OEM), čo by poskytlo určitú istotu. Ďalším problémom je výber výrobcu. Tu platí pravidlo, že „chudobní si nemôžu dovoliť šetriť“. Najlacnejší čínsky výrobok nezaistí bezpečnosť, o kvalite ani nehovoriac.

Ďalej máme na výber náhrady renomovaných výrobcov, ale vedia vodiči, kto je renomovaný a kto takého iba predstiera? I keď sa vám podarí správne vybrať diely, môže dôjsť k problémom. Stačí, že mechanik nesprávne nasadí tento diel, a to povedie k jeho zničeniu. Servis sa vyjadrí, že súčiastka bola kazová, a predávajúci, že vinu nesie servis. Majiteľ je tak bez auta a náklady budú dvojnásobne vyššie. Súčiastku bude potrebné demontovať, odoslať predajcovi a servis pravdepodobne nainštaluje tú svoju. Majiteľ bude musieť preukázať predajcovi, že súčiastka bola kazová.

Zhrnutie: Vlastné súčiastky ÁNO, ale len u vodičov, ktorí dobre poznajú svoj automobil a sú si vedomí rôznorodosti sortimentu ku konkrétnemu exempláru. Odborníci pri výbere dielov do svojho vozidla tak robia na základe svojich skúseností, sú schopní identifikovať vozidlo na základe VIN čísla vozidla a majú prístup ku katalógu originálnych dielov. Ak urobia chybu vo výbere alebo objednajú kazovú súčiastku,  budú sa musieť sami vysporiadať s problémom. Ak je oprava spojená so značnými nákladmi na servisnú službu, je lepšie neriskovať nákup vlastných dielov vôbec a spoľahnúť sa na návrh servisu. Vždy môžeme požiadať mechanika, aby na opravu použil drahšie súčiastky, ak nám samozrejme záleží na trvalej a bezproblémovej prevádzke.  

Otázka zákazníka: Môžem ušetriť tým, že budem používať celoročné pneumatiky?

Ešte donedávna celoročné pneumatiky nemali také dobré jazdné vlastnosti ako tie zimné alebo letné. Dnes výrobcovia v tomto odbore veľmi pokročili. Avšak i naďalej platí, že zimná pneumatika bude lepšie spĺňať svoju funkciu v zime a letná v lete. Po druhé, len tie najdrahšie celoročné pneumatiky môžu byť alternatívou pre zváženie sezónnych pneumatík. Tie lacnejšie neposkytujú taký pocit bezpečia. Kto sa môže rozhodnúť pre nákup celoročných pneumatík? Ten, kto cestuje hlavne v obývaných oblastiach, nejazdí dlhé vzdialenosti, napr. dochádza do práce, vodiči bez tzv. ťažkej nohy. Komu neradíme nákup celoročných pneumatík?

Vodičom, ktorí cestujú na dlhé vzdialenosti, vlastníkom vozidiel s nadpriemernými výkonmi, dynamickým vodičom, tým, ktorí plánujú ísť v zime do hôr. Faktom ale je, že väčšina vodičom v zimnej sezóne jazdí na rôznych štruktúrach povrchu, ale po tých typicky zimných asi najmenej. Na druhej strane celoročné pneumatiky, to je kompromis medzi zimnými a letnými pneumatikami. Takže nikdy nebudú také dobré ako tie sezónne. Úspora môže byť tiež len zdanlivá. Najlepšie celoročné pneumatiky nie sú najlacnejšie a pri celoročnom používaní sa rýchlejšie opotrebovávajú.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!