Philips: Xenon – fakty a mýty

15 novembra 2021, 14:29

V 90. rokoch minulého storočia uviedol Philips do sériovej výroby nový svetelný zdroj – xenónové výbojky. Pôvodne boli ponúkané vo vozidlách prémiovej triedy, postupom času sa stali populárnymi aj v iných segmentoch. Stále však pre mnoho vodičov zostávajú „záhadou“, okolo ktorej vzniklo paradoxne veľa „nejasností“.

Preto si použitie xenónových výbojok vyžiadalo vývoj nových konštrukcií svetlometov. Počnúc elektroinštaláciou, cez optiku, až po mechanickú stabilizáciu polohy voči vozovke známu ako samonivelačný systém. Vo fáze schvaľovania zákonodarca tiež odporučil zavedenie systému ostrekovačov krytov svetiel.

Faktom je, že zavedenie týchto riešení malo skutočný vplyv na cenu vozidla. To bol tiež dôvod, prečo boli spočiatku xenónové výbojky ponúkané v prémiovej triede. Postupný vývoj tejto technológie umožnil vývoj nových typov, ako sú D5S alebo D8S s nižším výkonom 25W. Sú rovnako účinné, ale nevyžadujú zložitej konštrukcie svetlometov, vrátane samostatného systému ostrekovačov alebo samonivelácie.

Philips D8S

To bolo potvrdené príslušnými predpismi, takže je mýtom, že bez nich xenóny nemôžu fungovať. To práve tieto typy sa dnes montujú do modelov áut z nižších segmentov.

Pri tejto príležitosti stojí za to vysvetliť si rozdiely medzi xenónovými a bi-xenónovými svetlometmi. V skutočnosti sa líšia iba optickým systémom použitým vo vnútri. V oboch prípadoch je zdrojom svetla rovnaká xenónová výbojka.

Neoddiskutovateľným faktom, vyplývajúcim takisto z fyzikálnych a chemických zákonov, je dlhšia životnosť týchto výbojok oproti halogénovým žiarovkám. Napríklad záruka na funkčnosť Philips Xenon LongerLife je až sedem rokov (štandardné 4, po registrácii produktu ďalšie 3).

Napriek tomu je však mýtom, že raz nainštalovaná xenónová výbojka vydrží cez celý „život“ vozidla. Pomalšie, ale napriek tomu aj tento plyn stráca svoje vlastnosti, čo je vidieť na zmene farby z bielej na fialovú. Rovnako ako zmenšujúcim sa dosahu svetlometov na ceste.

To je ten správny čas pripraviť sa na výmenu. Platí rovnaká zásada ako pri halogénových žiarovkách. Vždy by sa to malo robiť v pároch. V tomto prípade bude rozdiel medzi starou a novou xenónovou výbojkou ešte viditeľnejší. Najmä v kvalite osvetlenia vozovky, čo je zásadný dôvod, prečo vodiči volia tento typ svetelného zdroja.

Výber nových xenónových výbojok treba dobre premyslieť. Pokiaľ sa budete riadiť najnižšou cenou, môže to mať za následok nedostatočnú kvalitu produktu. To sa okrem iného premietne do kratšej životnosti, na ktorú sa záruka nevzťahuje. Môže to tiež poškodiť elektroniku vozidla, vrátane meniča napätia. Jeho výmena prinesie vodičovi ďalšie – a nemalé – náklady.

Značka Philips ponúka niekoľko modelov xenónov pre automobily s 12V inštaláciou. Líšia sa dostupnosťou typov, ako aj technickými parametrami. Napríklad Xenon WhiteVision gen2 má farebnú teplotu 5000 K, čo sa prejavuje až o 120 percent vyšším – v porovnaní so zákonom požadovaným minimom – výkonom lúča na ceste.

Naproti tomu Xenon X-tremeVision gen2 dosiahol zvýšenie výkonu až o 150 percent aj s mierne nižšou farebnou teplotou 4800 K. Spomínaný Xenon LongerLife 4300 K je propozíciou pre vodičov, ktorí hľadajú „zlatý stred“ medzi efektivitou a trvanlivosťou (predĺžená prevádzková záruka 4 + 3 roky).

Najobľúbenejšou náhradou továrensky montovaných xenónových výbojok je Philips Xenon Vision 4300 K. Preto sú v tejto sérii ponúkané všetky dnes používané typy – D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D3R, D4S, D4R, D5S a D8S.

Tieto príklady dokazujú, že populárny názor, že medzi modelmi xenónových výbojok rovnakého výrobcu nie sú žiadne rozdiely, nie je pravdivý.

Na fórach vodičov sa často diskutuje o oprávnenosti objednania výmeny týchto výbojok v servise. V tomto prípade veľa – rovnako ako v prípade svetlometov s halogénovými žiarovkami – závisí od dostupnosti montážnych objímok. Rovnako ako sprievodná elektronika, ktorá môže vyžadovať pripojenie k palubnému počítaču a reset dát.

Halogénové žiarovky sú už desiatky rokov najčastejšie používaným svetelným zdrojom v motorových vozidlách. Ich nástupcom na trhu budú LED retrofity, ktoré sa svojimi parametrami blížia práci xenónových výbojok. Neznamená to však koniec ich výroby. Technológia výbojok sa stále vyvíja, takže to, čo bolo včera samozrejmosťou, dnes môže byť mýtom.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!