Celosvetová kríza v automobilovom priemysle, spôsobená nedostatkom čipov, materiálov, ale aj pracovných kapacít, dramaticky ovplyvňuje aj trh s ojazdenými vozidlami. Počet ponúkaných ojazdených vozidiel klesol na krízovú úroveň z roku 2009.
„Zatiaľ čo predtým sa počet ojazdených automobilov každoročne zvyšoval o jedno až tri percentá v pomere k počtu automobilov na cestách, v súčasnosti je počet inzerovaných automobilov rovnaký ako pred 12 rokmi, keď svet zmietala globálna hospodárska kríza. Situácia je teda vážna a bude sa ďalej zhoršovať,“ hodnotí aktuálny stav na trhu jazdených áut Jakub Šulta, zakladateľ a CEO európskeho online trhoviska s jazdenými autami Carvago.
J. Šulta dodáva, že problém budú mať najmä ľudia, ktorí odkladali kúpu auta v nádeji, že ceny začnú čoskoro opäť klesať.
„Automobilový sektor je jedným z mála segmentov, ktorý v adventnom období neponúka zákazníkom lepšie ceny. Nemôžeme dúfať ani v skutočné zľavy na jazdené vozidlá, ktoré od prvého januára “zostarnú o rok”. Naopak. Automobilov bude ešte menej a budú drahšie. Stačí sledovať dynamiku trhu.“
Cena priemerného auta v ponuke narástla až o 2 tisíc eur
Ako vyplýva z analýzy Carvago, od januára do októbra 2021 narástli ceny jazdených áut v priemere o 13 percent. Priemerná cena auta s nájazdom 500 až 500 tisíc kilometrov bez prívlastku “havarované” a s cenou do 100-tisíc eur narástla z 15.000 eur na 17.000 eur.
Majitelia áut, ktorí počkali s predajom, zarobili navyše 2.000 eur. Kupujúci si za auto priplatili a navyše kúpili horšie alebo aspoň opotrebovanejšie auto. Na začiatku roka ukazoval tachometer ponúkaných jazdených vozidiel v priemere 111.000 najazdených kilometrov, v októbri 118.000. Pre mnohých vodičov predstavuje rozdiel sedemtisíc kilometrov celoročný nájazd kilometrov.
Ponuka áut sa úvodom roka ďalej preriedi
Na základe našej analýzy očakávame, že ponuka automobilov na predaj sa v prvom štvrťroku 2022 zníži o ďalších 5 až 10 %.
„Existujú tri dôvody pre ďalší rast cien jazdených áut: ďalšie odstávky výroby počas vianočných týždňov, cyklicky nižší predaj áut v decembri a súčasná neochota ľudí dávať svoje autá na predaj. To všetko bude mať vplyv na ceny,“ hovorí J. Šulta.
Predajcovia využívajú situáciu, čo tlačí ešte viac na rast cien
Ochota lokálnych predajcov áut poskytovať zľavy sa výrazne znížila, zostavujú čakacie listiny na žiadané modely a dokonca špekulujú s jazdenými vozidlami. Vsádzajú na to, že čím skôr nakúpia a čím neskôr predajú, tým väčší zisk dosiahnu. Slovenskí predajcovia si každý deň objednávajú zahraničné jazdené autá v kamiónoch, aby mali po Novom roku čo predávať. Požadujú najmä modely, ktoré sú na miestnom trhu už nedostatkové. Okrem toho reálne sťahujú zo svojich ponúk autá, o ktorých vedia, že ich budú môcť predať s vyšším ziskom o šesť mesiacov.
„Na trhu jasne vidíme, že obchodníci sú si dobre vedomí aktuálnych podmienok na trhu a situáciu využívajú. Umelo tak vzniká dodatočný tlak na rýchlejšie zvyšovanie cien. Kto teda uvažuje o kúpe ojazdeného vozidla, mal by konať rýchlo. Zlepšenie situácie na trhu totiž nie je na dohľad,“ odporúča J. Šulta.
Komentáre