Test staníc na obsluhu klimatizácií Magneti Marelli Alaska Prime a Alaska EVO

28 marca 2022, 12:00

V autoservise, ktorý spolupracuje s našou redakciou, boli spustené dve najnovšie stanice na obsluhu klimatizácií z novej línie zariadení značky Magneti Marelli. Uskutočnilo sa tiež vstupné školenie venované používaniu a obsluhe týchto prístrojov. Stanice budú v najbližších týždňoch testované vo všedných aj nevšedných podmienkach používania.

Praktické testy zariadení Magneti Marelli nie sú pre nás ničím novým, nezvyčajným. Naši čitatelia si isto pamätajú test vyzúvačky a vyvažovačky tejto známej značky. Tentoraz prišiel čas na pretestovanie jarných noviniek v ponuke Magneti Marelli – nových modelov zariadení na obsluhu klimatizácií. Sú to stanice ALASKA PRIME a ALASKA EVO. PRIME – ekonomická línia, ktorá sa vyznačuje výhodným pomerom dostupných funkcií a ceny. Línia EVO – vlajkové výrobky Magneti Marelli, ktoré predstavujú aktuálny vrchol ponuky značky v oblasti obsluhy klimatizácií. Všetky prístroje sa vyrábajú v Taliansku.

Magneti Marelli Alaska Prime a Alaska EVO

Ponuku Magneti Marelli obohatili celkovo štyri nové stanice, avšak my sme mali možnosť testovať dve z nich – stanicu ALASKA EVO na staré chladivo R134a a ALASKA PRIME na nové chladivo R1234yf. Taká súprava dobre odpovedá na potreby autoservisu, ktorý rozhodne častejšie vykonáva servis systémov, ktoré sú naplnené starým chladivom (R134), než novým chladivom R1234yf. Preto častejšie bude používaná stanica z najvyššej línie, a menej tá z ekonomickej. Dôležitou tendenciou na trhu, o ktorej nás informoval autoservis, je plnenie systémov v novších vozidlách, ktoré majú originálne chladivo R1234yf, starým chladivom R134a. Zákazníci sa rozhodujú pre túto zmenu vzhľadom na úspory, a potom neinformujú o tejto skutočnosti ďalší servis, ktorému zadávajú vykonanie servisu systému klimatizácie. Sú to ideálne podmienky na pretestovanie identifikátora chladiva, ktorý je dostupný ako rozšírenie k všetkým novým staniciam Magneti Marelli. Okrem neho sme testovali aj tlačiareň integrovanú so stanicou ALASKA EVO, ktorá umožňuje tlačiť správy z vykonanej obsluhy hneď po jej vykonaní.

V ďalšom článku (o trochu viac než mesiac) zverejníme zhrnutie testu, v ktorom nájdete názory a postrehy mechanikov, ktoré ich používali.

Zavedenie zariadení na obsluhu klimatizácií Magneti Marelli v autoservise – postup?

Zariadenia prišli do servisu na paletách, bezpečne zabalené.

Kúpa zariadení na obsluhu klimatizácií je pre autoservis nielen finančná investícia, potrebné je tiež zabezpečiť dodatočný čas a sily na zavedenie a spustenie nového zariadenia. V súčasnosti sa mnohí výrobcovia snažia maximálne uľahčiť zákazníkom začiatočnú fázu používania prístrojov. Zariadenia Magneti Marelli spúšťa kvalifikovaný servisný technik. Je to potrebné vzhľadom na povinnosť registrovať každú jednu stanicu, a odblokovať ju v internom systéme firmy. Vďaka registrácii je neskôr možné poskytovať technickú podporu – v prípade staníc s WiFi rozhraním, akým je Alaska EVO, podpora môže byť poskytovaná online. Servisný technik sa môže na diaľku pripojiť k počítaču stanice, a následne diagnostikovať problém a pomôcť ho vyriešiť.

Prítomnosť servisného technika je dodatočnou výhodou v prípade autoservisov, ktoré sa doteraz nezaoberali servisom klimatizácií. Školenie F-plyny nezaručuje, že daná osoba získa dostatočné vedomosti o používaní prístrojov, predovšetkým tých s pokročilými funkciami. V našom prípade mali mechanici už niekoľkoročné skúsenosti v tejto oblasti. Napriek tomu, vzhľadom na dlhý zoznam možností a funkcií stanice Magneti Marelli, počas školenia sa objavilo množstvo otázok. Po skončení zavádzania, mechanici vykonali v prítomnosti servisného technik prvý servis klimatizácie s použitím stanice Alaska EVO R.

Na výber je automatický režim obsluhy s optimálnymi nastaveniami, alebo prispôsobený, personalizovaný režim.

Stanice na obsluhu klimatizácií Magneti Marelli Alaska EVO a Prime – čím sa odlišujú?

Nami testované stanice sa navzájom odlišujú úrovňou pokročilosti. Stanica Alaska EVO – vlajkový výrobok značky – má moderný dizajn a rad funkcií, ktoré uľahčujú každodennú prácu. Pozornosť priťahuje sedempalcový dotykový displej, ktorý značne urýchľuje obsluhu. Vďaka nemu sa dá ľahko z dostupnej databázy vybrať model servisovaného vozidla. Dostupný je tiež čitateľný náhľad činností, ktoré v danej chvíli vykonáva stanica. Aby bol prístup k servisným činnostiam ešte ľahší, stanice EVO majú inovatívny systém otvárania veka „One-Touch”. Jedným pohybom sa uvoľní zabezpečenie, následne servopohony zdvíhajú predné veko stanice, a operátor získava prístup do vnútra. Túto funkciu predovšetkým docenili mechanici v našom „testovacom“ autoservise. V prípade ich doterajších staníc, pred vykonaním servisných činností, sa plášť musel odskrutkovať.

Dôležitou funkciou stanice Alaska EVO je WiFi konektivita, ktorá okrem iného umožňuje vykonávať diagnostiku na diaľku, o čom sme už spomenuli, ale tiež dáva prístup k iným funkciám. Napríklad je možné sťahovať aktualizácie zariadenia (bezplatne počas 2 rokoch), či pripojiť stanicu k počítaču autoservisu. Dajú sa tlačiť správy o vykonaných činnostiach, pričom tlač sa dá zadať priamo cez displej stanice. Je tiež možné viesť plnú dokumentáciu vykonávaných služieb, zapisujúc ich vo formáte PDF na počítači alebo USB kľúči pripojenom k stanici (tak stanica EVO ako aj PRIME majú USB port). Zariadenie nám tiež pripomenie, keď sú potrebné nejaké servisné činnosti – napr. výmena filtra či oleja.

Správa o vykonanom servise sa dá vytlačiť až troma spôsobmi – na integrovanej tlačiarni (dodatočne platná možnosť), prostredníctvom WiFi pripojenia na tlačiarni počítača, alebo s použitím USB kľúča, na ktorý sa dá správa uložiť vo formáte PDF.

Stanica na obsluhu klimatizácií Magneti Marelli z línie Prime – zariadenie so základnými funkciami, vytvorené so zámerom poskytovať výhodný pomer ceny a možností. Nie je dostupný dotykový displej či servisné veko so servopohonom, otvárané jedným pohybom. Avšak má celkom značné základné vybavenie a široké možnosti rozšírenia. V tejto stanici sme namontovali identifikátor chladiva. Osvedčil sa už pri prvom servise – napriek tomu, že mechanici očakávali v systéme chladivo R1234yf, identifikátor detegoval chladivo R134a.

Identifikátor chladiva sa osvedčil už pri prvom servise klimatizačného systému.

Stanica Prime je model určený pre trochu inú skupinu používateľov než EVO. Mechanici autoservisu boli prekvapení, že nemá váhu oleja. Avšak Magneti Marelli sa v tomto nelíši od aktuálnej ponuky konkurencie, ktorá v svojich lacnejších modeloch používa podobné riešenia. Tento model sa dá používať ako mobilné zariadenie, preto meracie zariadenie, akým je váha, malo by náročné pracovné podmienky. Vďaka tomu, že zariadenie nemá váhu, predišlo sa prípadným poškodeniam pri používaní v „teréne“, a možnosť presného dávkovania oleja stlačením tlačidla na pulte rieši problém s jeho zavádzaním. Alaska Prime tiež umožňuje naprogramovať množstvo podávaného oleja na základe časového vstreku, a v takom prípade tento proces prebieha automaticky. Stáva sa, že daný systém je nadmerne naplnený a stanica získava z neho príliš veľké množstvo oleja, automaticky zavedie do systému rovnaké množstvo. Pri ručnej obsluhe si šikovný mechanik všimne, že získal podozrivo veľké množstvo oleja a ručne zavedie správne množstvo.

Stanica má tiež funkciu „Secure Charge”, ktorá umožňuje naplniť systém klimatizácie bez ohľadu na teplotu prostredia (bez použitia  zohrievajúceho pása na fľaši). Má tiež funkciu automatického odvádzania neskondenzovaných plynov z fľaše, či možnosť rozšírenia o súpravu na vykonávanie servisu hybridných vozidiel. Proekologickým riešením, ktoré je dostupné v oboch testovaných staniciach, sú EKO rýchlospojky, ktoré predchádzajú únikom chladiva, umožňujú získať všetko dostupné chladivo z rúrok a spojok.

Stanica ALASKA PRIME, ktorú sme testovali, obsluhuje systémy naplnené novým chladivom R1234yf.

Všetky vymenované funkcie (a mnoho iných) má tiež stanica EVO, avšak jednoduchší model Prime má niekoľko predností, ktoré sú v istých okolnostiach dokonca výhodnejšie. Stanice Prime sú predovšetkým menšie a ľahšie než EVO – ľahšie sa dajú zobrať napr. do terénu, poskytovať mobilné služby, či vykonávať servis vozidiel a strojov, ktoré nejazdia po verejných cestách. Stanica Prime je tiež o pár tisíc eur lacnejšia než EVO, čo môže byť pre mnohé autoservisy argumentom, aby privreli jedno oko na trochu menej pohodlnú obsluhu.

Test stanice na obsluhu klimatizácií Magneti Marelli – prvé dojmy

Mechanici z autoservisu, ktorý spolupracuje s našou redakciou, budú mať zariadenia Magneti Marelli k dispozícii viac ako 1,5 mesiaca – potom dostaneme od nich recenziu týchto prístrojov. Medzitým dostávame stále ďalšie postrehy a pripomienky, ktoré zhrnieme v budúcom článku. Avšak už teraz sa oplatí predstaviť niekoľko postrehov, ktoré sa objavili počas prvých dní používania stanice. To, na čo mechanici predovšetkým poukázali, je… dĺžka obslužných hadíc, ktoré majú až 4,5 metra. Dajú sa dodatočne predĺžiť dedikovanými predlžovacími hadicami, avšak vo väčšine prípadov to nie je vôbec potrebné, čo značne pomáha ušetriť zaberané miesto. Dokonca aj vtedy, keď sú všetky pracovné stanice v autoservise obsadené, ľahko sa dá urobiť miesto na pripojenie auta k stanici.

Špecialista pre technickú obsluhu Magneti Marelli, Grzegorz Toczyński, predstavuje dĺžku obslužných hadíc.

Mechanici tiež poukázali na bohaté základné vybavenie staníc Magneti Marelli. Je v ňom prakticky všetko, čo je nevyhnutné na spustenie a začatie používania zariadení. Nie je to také samozrejmé, ako by sa mohlo zdať, u iných výrobcov (tak to aspoň tvrdia mechanici a servisní technici Magneti Marelli). V súprave boli okrem iného prípojky na fľaše. Ochranné obaly na zariadenia sú zahrnuté v nákupnej cene. Ako grátis, firma dodáva aj umývač na brzdy (400 ml), reklamný banner a plagát so schémou klimatizačného systému. Všetok iný potrebný sortiment je dostupný u rovnakého dodávateľa. Magneti Marelli ponúka aj oleje do vákuových čerpadiel či chladivá.

Prvé prekvapenia? Chýbajúca váha oleja v stanici Prime. Mechanici neočakávali, že v zariadení, ktoré je zaradené do ponuky v roku 2022, nebude mať tento modul, ktorý je v ich doteraz používanom, už staršom prístroji. Či používanie stanice bez váhy bude pre nich problematické, a možno sa ukáže, že systém časového vstrekovania je dostatočný? To sa dozvieme už čoskoro, pri zhrnutí nášho testu. Zverejníme ho približne o jeden mesiac.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!