Ceny jazdených áut klesli za posledné tri mesiace vo viacerých krajinách Európskej únie. Na Slovensku jazdené autá do 5 rokov veku zlacneli o 7,9 %*, v Nemecku dokonca o 9,5 %. Podobný vývoj vidieť aj v Taliansku (zlacnenie o 6,6 %). Naopak, v Českej republike ceny klesli len symbolicky o 1,2 % a v Poľsku rast cien pokračuje, aj keď sa oproti prvému kvartálu spomalil (+3,0 vs +13,7 %). Jazdené autá vo veku do 10 rokov zlacneli na Slovensku o 3,7 %*. Vyplýva to z analýzy trhu spracovanom online trhoviskom Carvago.
Pokles cien jazdených áut je len dočasný
Záujemcovia o kúpu auta by sa mali poponáhľať, ak chcú túto cenovú výhodu využiť.
„Na základe situácie z trhu je pravdepodobné, že zlacnenie jazdených áut je len dočasný pokles, ktorý nebude dlho trvať. Najväčší vplyv na vývoj cien áut majú cenovky nových áut. Tie budú ďalej rásť, keďže komplikácie pri výrobe áut naďalej trvajú a k tomu automobilky obmedzujú výrobu lacnejších, menších modelov a sústreďujú sa na vozidlá s vyššou maržou. To platí aj pri malých autách, ktorých cenová hladina stúpla najvýraznejšie aj kvôli povinnému nasadzovaniu nových, drahších technológií. Tento vývoj bude nahrávať opätovnému zdražovaniu jazdených áut,“ hovorí Viktor Holík, country manager Carvago Slovakia.
Na Slovensku prispel k poklesu cien jazdených áut letný pokles dopytu, všeobecná neistota kvôli vojne na Ukrajine, ako aj postupné zvyšovanie výroby nových áut, čím sa časť dopytu presunula z kúpy jazdeného auta do objednávky nového.
„Avšak najsilnejším faktorom pre pokles cien jazdených áut na Slovensku je zvýšený dovoz starých áut s vysokým nájazdom kilometrov zo zahraničia,“ uvádza V. Holík.
Priemerný vek dovážaného auta narástol len medzi prvým a druhým kvartálom 2022 o celý rok (čiže priemerný rok výroby dovážaného auta je aktuálne 2016 namiesto 2017) a priemerný nájazd dovezeného auta za rovnaké obdobie vzrástol o výrazných 23,9 % na vyše 110 tisíc kilometrov.
Slovensko má problém s masovým dovozom neekologických, starých dieselov
„Masový dovoz starších áut v horšom stave a s vyšším počtom kilometrov nie je dobrá správa pre životné prostredie na Slovensku. Slováci na rozdiel od vyspelých európskych krajín stále výrazne preferujú autá s naftovými motormi, ktorých podiel medzi predávanými jazdenými autami stúpol len medzi 1. a 2. kvartálom 2022 z 58 na 65 %. Keďže medzi dovážanými autami sú vo veľkom počte zastúpené staré naftové autá s emisnou normou Euro 3 a 4, Slovensko by mohlo mať v budúcnosti problém s veľkou ekologickou záťažou. Je na zváženie, či by prihlasovanie starých a neekologických áut nemalo byť zaťaženými vyššími poplatkami, ktoré by obmedzili ich dovoz,“ hovorí Viktor Holík.
Podiel áut s naftovým motorom | ||
1Q 2021 | 1Q 2022 | 2Q 2022 |
61,5% | 57,5% | 65 % |
Priemerné jazdené auto do 5 rokov veku stojí na Slovensku vyše 24 tisíc eur
Priemerná cena jazdeného auta do 5 rokov veku dosiahla v druhom kvartáli 24.500 eur, pri autách do 10 rokov veku to bolo 18 tisíc eur. Popri rastúcej popularite naftových áut si vysokú priazeň zachovali automatické prevodovky, ktoré boli zastúpené pri 56 percentách predávaných jazdených áut. Ide o rovnaký podiel ako v prvom kvartáli 2022.
Priemerný nájazd predávaných áut z druhej ruky pokračuje v raste. Medzikvartálne zásadne narástol o takmer 24 percent, za posledný rok celkovo o 38 percent.
„Tento trend má dve príčiny. V prvom rade sa autá do ponuky na predaj dostávajú neskôr ako pred pandémiou, pôvodní majitelia teda s nimi najazdia viac kilometrov. Druhým dôvodom je cena, keď sa Slováci v poslednom čase snažia viac ušetriť na kúpe auta a uprednostňujú staršie autá, ktoré majú logicky najazdených viac kilometrov,“ vysvetľuje situáciu V. Holík.
Mediánový počet najazdených kilometrov jazdených áut | ||
1Q 2021 | 1Q 2022 | 2Q 2022 |
79 800 | 89 054 | 110 374 |
Škoda a VW si posilnili pozíciu v jazdených autách
Prvá päťka v rebríčku najpopulárnejších modelov sa dlhodobo nemení: zastúpenie v nej má len koncern Volkswagen modelmi Škoda Octavia, Superb a Fabia a VW Passat a Golf. Obom spomínaným značkám koncernu sa podarilo zvrátiť pokles v podiele medzi jazdenými autami z úvodu tohto roka. Volkswagen už dokonca prekonal pôvodný trhový podiel spred roka. Z ďalších značiek sa posilnil predaj jazdených áut značky Audi, naopak menej sa predalo Mercedesov.
Top 5 značiek v predajoch jazdených áut v 2. štvrťroku 2022
1Q 2021 | Podiel (%) | 1Q 2022 | Podiel (%) | 2Q 2022 | Podiel (%) |
Škoda | 20,0 | Škoda | 13,3 | Škoda | 15.7 |
VW | 13,7 | VW | 9,4 | VW | 14.0 |
Audi | 6,6 | BMW | 8,7 | BMW | 9.2 |
Kia | 6,0 | M-B | 8,1 | Audi | 8.1 |
BMW | 5,9 | Audi | 5,7 | M-B | 6.9 |
V rebríčku najpredávanejších áut vidíme zmeny za prvou päťkou áut z koncernu VW. Do popredia sa pretlačili modely luxusných značiek BMW 3 a 5, Audi A4 a A6 a tiež VW Tiguan. Z TOP 10 tak vypadli dlhodobo populárne modely ako Kia Ceed či Hyundai i30.
Top 10 najpredávanejších jazdených áut na Slovensku v 2. štvrťroku 2022
1Q 2021 | 1Q 2022 | 2Q 2022 | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
2. | Škoda Superb | Škoda Superb | Škoda Superb |
3. | VW Passat | VW Passat | VW Passat |
4. | VW Golf | VW Golf | VW Golf |
5. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Škoda Fabia |
6. | Kia Ceed | Kia Ceed | BMW 5 |
7. | VW Tiguan | Hyundai i30 | VW Tiguan |
8. | Audi A4 | Audi A6 | Audi A6 |
9. | Hyundai i30 | Kia Sportage | Audi A4 |
10. | Audi A6 | BMW 5 | BMW 3 |
Komentáre