Zima už je doslova za dverami a s ňou sa blíži aj čas zimných dovoleniek v horách, a to nielen u nás, ale aj v alpských oblastiach za hranicami Slovenska. Európske krajiny nemajú ustanovené jednotné podmienky pre zákonnú povinnosť mať na aute obuté zimné pneumatiky. Zatiaľ čo na Slovensku musí vodič použiť zimné pneumatiky, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, v niektorých európskych štátoch toto povinné nariadenie platí bez rozdielu a závislosti od počasia.
Povinnosť zimných pneumatík platí vo väčšine krajín
S podobným znením zákona o zimných pneumatikách, ktorý platí v Slovenskej republike, je možné sa stretnúť aj v mnohých ďalších európskych krajinách. Predovšetkým v tých, kam vodiči najčastejšie jazdia za zimnými športmi – v Rakúsku, Taliansku, Francúzsku alebo vo Švajčiarsku.
V niektorých krajinách sú ale pravidlá ešte prísnejšie a zimné pneumatiky musí mať vodič na svojom aute obuté aj vtedy, ak na vozovke nie je ani centimeter snehu či ľadu. Medzi také krajiny patria napríklad Turecko, Chorvátsko, Slovinsko, Švédsko, Nórsko alebo Fínsko. U severských krajín istotne neprekvapí, že tu sú zimné pneumatiky bez rozdielu povinné vždy, pretože súvislá vrstvu snehu a ľadu sa tu nachádza väčšinu roka.
Opačná je situácia v krajinách ako Veľká Británia, Belgicko, Holandsko, Portugalsko, Grécko alebo Cyprus. V nich povinnosť zimných pneumatík uzákonená nie je, čo je čiastočne spôsobené ich vhodnou stredomorskou klímou. Ďalšími krajinami, ktoré spadajú do tejto skupiny, sú napríklad susedné Poľsko, Ukrajina, Maďarsko alebo Bulharsko.
Minimálna hĺbka dezénu sa v jednotlivých európskych štátoch líši
Okrem povinnosti mať prezuté zimné pneumatiky, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, platí na Slovensku pre tieto pneumatiky minimálna hĺbka dezénu 3 mm pre automobily do 3.500 kg a 6 mm pre vozidlá nad 3 500 kg.
Prekvapením sú krajiny ako Nemecko, Taliansko, Švajčiarsko alebo Španielsko, kde zákony stanovujú minimálnu povolenú hĺbku dezénu zimných pneumatík na iba 1,6 mm. Naopak, v Česku si musia vodiči dávať pozor, aby minimálna hĺbka vzorky neklesla pod 4 mm.
„S klesajúcou hĺbkou dezénu klesá výkonnosť pneumatík, najmä na mokrom povrchu. Na zaistenie spoľahlivej trakcie a dobrej priľnavosti na zasneženom a zľadovatenom povrchu by tak mala byť hĺbka dezénu vždy dostatočná,“ hovorí Aleš Langer, šéf Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum.
„Zimné pneumatiky by mali mať na svojej bočnici vždy označenie symbolom snehovej vločky s tromi alpskými vrcholmi (3 PMSF = Three Peak Mountain SnowFlake). Základné označenie písmenami M+S (Mud+Snow, teda blato+sneh) postačuje z pohľadu zákona na Slovensku alebo v Česku, avšak nezaručuje ani minimálne zimné vlastnosti plášťa. Po roku 2010 prevzala Európa do svojej legislatívy pôvodne kanadské značenie 3 PMSF, keď musí pneumatika preukázať svoje zimné vlastnosti v testoch a následne od roku 2018 zaradilo Nemecko tento symbol ako prvé na označenie zimných pneumatík. Tento symbol ako značenie pneumatík sa postupne začal vyžadovať aj v niektorých ďalších krajinách – napríklad v Nórsku, Fínsku, Švajčiarsku a ďalších. V súvislosti s aktuálnym vývojom zákazníckych trendov je dobre dodať, že rovnaké značenie (M+S a 3 PMSF) nájdeme dnes na bočniciach zimných aj celoročných pneumatík všetkých renomovaných výrobcov, teda podľa zákona je ich použitie v zime možné,“ dodáva Aleš Langer.
Kľúčové vlastnosti zimných pneumatík sú podrobne skúmané počas každoročného testovania. V tomto roku bola najúspešnejšia pneumatika Continental WinterContact TS 870, ktorá obsadila tri prvenstvá v testoch renomovaných automobilových klubov v Nemecku (ADAC), Rakúsku (ÖAMTC) a Švajčiarsku (TCS).
Komentáre