Európsky automobilový priemysel na križovatke: Je čas konať, zabrániť pokutám a obmedziť regulácie

25 novembra 2024, 11:04

Úvodný deň 7. ročníka najväčšieho stredoeurópskeho podujatia CEE Automotive Supply Chain sa niesol v znamení prednášok a panelových diskusií odborníkov zo Slovenska, Česka a Európy. Jednoznačne sa zhodli, že cestou z aktuálnej krízy európskeho automobilového priemyslu je realistické zhodnotenie aktuálnej situácie, zrušenie pokút, úprava regulačného rámca a dôsledné napĺňanie opatrení z Akčného plánu automobilového priemyslu. 

Podujatie, organizované Zväzom automobilového priemyslu SR a Sdružením automobilového průmyslu AutoSAP, privítalo viac ako 300 účastníkov z 12 krajín. Moderátorom diskusií bol skúsený Ivan Hodáč, bývalý generálny sekretár Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). Za organizátorov hostí privítali Alexander Matušek, prezident ZAP SR, a Petr Novák, člen predstavenstva AutoSAP.

Kríza aj príležitosti

Alexander Matušek vo svojom príhovore zdôraznil, že pokles výroby a predaja automobilov v Európe o približne 2 milióny vozidiel oproti predkovidovej úrovni spolu s geopolitickými výzvami a čínskou konkurenciou predstavuje pre európske automobilky vážnu výzvu. Na Slovensku je situácia stabilná – automobilky majú na nasledujúce tri roky zabezpečenú produkciu, no na udržanie konkurencieschopnosti potrebujú nové produkty. Zväz automobilového priemyslu preto presadzuje tri kľúčové priority:

  • zníženie výrobných nákladov,
  • zabezpečenie dostatku kvalifikovaných pracovníkov,
  • podporu environmentálnej udržateľnosti výroby.

Petr Novák z českého AutoSAP varoval pred hrozbou pokút za nesplnenie emisných cieľov CO2, ktoré by mohli dosiahnuť až 15 miliárd eur. Poukázal aj na geopolitické riziká a legislatívne výzvy, ale zároveň vyzdvihol  rekordný rast  českej výroby, ktorá by mala v roku 2024 dosiahnúť 1,4 milióna vozidiel. “Tieto čísla robia z Českej republiky „európsku výnimku“, uviedol.

Geopolitika a Akčný plán pre automobilový priemysel

Diskusia o geopolitických a európskych súvislostiach zdôraznila potrebu podporovať konkurencieschopnosť Európy. Dita Charanzová a Ivan Štefanec, bývalí europoslanci, ocenili prístup Európskej komisie a Parlamentu, ktorí otvorili diskusiu o udržateľnosti európskeho priemyslu.

Generálna sekretárka ACEA, Sigrid de Vries, uviedla, že automobilový priemysel je pripravený na bezemisnú budúcnosť, no masovému rozšíreniu elektromobility bráni nedostatočný dopyt, chýbajúca infraštruktúra a zložitá regulácia. Poukázala na nízky podiel elektromobilov v rámci Európy, ktorý aktuálne dosahuje len 10 %, pričom pôvodný odhad bol  na úrovni 20 – 25 % do roku 2025.

Riešenie vidí v realistickom zhodnotení aktuálnej situácie a v úprave regulačných rámcov, spolu s akcieschopným plnením Akčného plánu pre automobilový priemysel.

Výzvy pre dodávateľov

Panelová diskusia s názvom „Výzvy a príležitosti pre dodávateľov Tier 1“ sa zamerala na transformáciu dodávateľského reťazca v kontexte elektromobility a ekologických požiadaviek. Predstavitelia spoločností ADIENT Dušan Valient, MIBA SINTER Slovakia Vladimír Toman, Petr Novák z JTEKT a Lukáš Rosůlek zo Schaeffler Czech Republic sa zhodli na tom, že konkurencia, najmä z Číny, prináša výzvy, ale aj príležitosti na inovácie. Flexibilita a pragmatický prístup budú kľúčom k úspechu, pričom nevylučujú ani spoluprácu s čínskymi partnermi.

Slovenské automobilky: Plány a vízie

Roman Kraľovanský z KIA Slovakia predstavil plán na zníženie emisií CO2 na 93 g/km do roku 2025 a prezradil aj, že prvé, cenovo dostupné batériové elektrické auto predstaví závod v roku 2026. Zástupca Jaguar Land Rover Martin Štefanovič hovoril o stratégii na zlepšenie kvalitatívnych štandardov a lokalizáciu dodávateľských reťazcov v strednej Európe. Veronika Fečová z VOLVO odprezentovala vysoké štandardy udržateľnosti novovznikajúceho košického závodu, ktorý sa sústredí nielen na klimatickú neutralitu a cirkulárnu ekonomiku, ale má aj ambíciu 50%-tného zastúpenia žien medzi zamestnancami.

B2B stretnutia

Druhý deň podujatia patril 435 B2B stretnutiam, ktoré potvrdili význam CEE Automotive Supply Chain ako platformy na budovanie obchodných vzťahov a spolupráce v automobilovom priemysle.

Podujatie CEE Automotive Supply Chain, konané v dňoch 13. – 14. novembra 2024, opäť dokázalo, že spája odborníkov a formuje budúcnosť automobilového priemyslu v regióne.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!