Úspešný diaľkový test nového brzdového systému brake-by-wire

18 februára 2025, 18:21

Šesť dní a viac ako 3.300 najazdených kilometrov cez rôzne klimatické pásma až k polárnemu kruhu: Vývojový tím spoločnosti Bosch pri neobvyklej skúšobnej jazde prvýkrát úspešne otestoval nový hydraulický systém Bosch brake-by-wire na verejných komunikáciách.

Bosch brake-by-wire

Čo odlišuje brake-by-wire: Toto riešenie úplne eliminuje mechanické spojenie medzi brzdovým pedálom a brzdovým systémom. Požiadavka vodiča na brzdenie sa do systému brake-by-wire prenáša výlučne ako elektrický signál prostredníctvom redundantných signálnych vedení. Pre tento úplne nový prístup ponúka Bosch robustné a efektívne riešenie s dvoma nezávislými hydraulickými brzdovými aktuátormi – brzdovým aktuátorom s technológiou by-wire a ESP®. Dnešné brzdové systémy, ako napríklad integrovaný posilňovač bŕzd od spoločnosti Bosch, stále zabezpečujú požadovanú redundanciu v prípade poruchy prostredníctvom mechanického spojenia s brzdovým pedálom. Tento mechanizmus prepojenia pomocou vstupnej tyče s brzdovým pedálom je v novom riešení Bosch brake-by-wire odstránený.

Ako popredná spoločnosť v oblasti brzdových systémov a systémov riadenia pracuje Bosch na inovatívnom riešení by-wire pre obe oblasti vozidiel – vrátane tohto hydraulického systému brake-by-wire, ktorého uvedenie na trh sa plánuje od jesene 2025. Okrem hydraulického riešenia vyvíja Bosch aj čisto elektromechanický systém. Spoločnosť už obdržala objednávky od rôznych výrobcov vozidiel a očakáva, že do roku 2030 bude viac ako 5,5 milióna vozidiel na celom svete vybavených systémom brake-by-wire.

Výhody brzdového systému Bosch brake-by-wire

Nová sloboda pri inštalácii: Vďaka odstráneniu mechanického pripojenia už nie je potrebné montovať komponenty brzdového systému na prednú priečku vozidla. Namiesto toho sa teraz komponenty môžu inštalovať tam, kde je to najoptimálnejšie z hľadiska bezpečnosti pri náraze, NVH (hluk, vibrácie, drsnosť) a výroby. Flexibilita pri výbere miesta inštalácie brzdových aktuátorov pomáha vyhnúť sa potrebe rôznych variant pre vozidlá s pravostranným a ľavostranným riadením. Technológia by-wire umožňuje nové koncepcie pedálov s výrazne kratším zdvihom brzdového pedála, čím sa vytvára priestor pre nový dizajn interiéru.

Hydraulické riešenie brake-by-wire od spoločnosti Bosch je založené na osvedčenej technológii brzdového systému a predstavuje kombináciu brzdového aktuátora by-wire a ESP®. Jeho štíhla konštrukcia šetrí miesto pri inštalácii a znižuje hmotnosť brzdového systému. Keďže sú brzdový aktuátor by-wire aj ESP® prepojené s rôznymi kanálmi redundantného elektrického systému, v prípade poruchy môže každý z nich nezávisle vytvoriť požadovaný brzdný tlak na všetkých štyroch kolesách. Tento systém Bosch je teda vhodný aj pre vysoko automatizované vozidlá, pretože spĺňa požiadavky na ochranu brzdového systému, ktoré sa vyžadujú z bezpečnostných dôvodov.

Úspešný diaľkový test poskytol cenné údaje pre ďalší vývoj

Systém brake-by-wire sa vyvíja vo vývojovom centre Bosch v Abstatte pri Heilbronne. Dlhá cesta viedla vývojový tím z juhozápadu Nemecka cez Hamburg, Kodaň a Štokholm, s krátkou odbočkou k polárnemu kruhu, až do cieľovej destinácie – zimného testovacieho centra Bosch Vaitoudden v Arjeplogu na severe Švédska. Bosch si v niekoľkých krajinách špeciálne požiadal o povolenie používať testovacie vozidlo na verejných komunikáciách, a to na základe rozsiahleho bezpečnostného konceptu.

„Celý tím pracoval na tejto akcii s neuveriteľnou motiváciou a je na tento úspech veľmi hrdý. Náš hydraulický systém brake-by-wire fungoval počas cesty perfektne. Našim prvým diaľkovým testom sme presvedčivo preukázali, že dokážeme bezpečne a úspešne preniesť skutočný systém brake-by-wire z testovacej dráhy na cestu,“ vysvetľuje Hagen Kuckert, projektový manažér pre brzdový aktuátor by-wire v spoločnosti Bosch v Abstatte. „Počas cesty sme vykonali tisíce brzdných úkonov, získali sme dôležité poznatky a údaje o správaní brzdového systému v rôznych dopravných situáciách a porovnali sme ich s našimi predchádzajúcimi simuláciami. To všetko sme zapracovali do ďalších vývojových prác na ďalšej optimalizácii nášho hydraulického systému brake-by-wire.“

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!