Dva ozonátory Magneti Marelli boli mesiac v prevádzke v spriatelenom autoservise. Ako sa osvedčili? Prečítajte si zhrnutie nášho testu. Poradíme vám tiež, na čo si dať pozor pri výbere tohto zariadenia pre vlastný servis alebo na súkromné použitie.

Testovali sme dva ozonátory. Jednoducho povedané, jeden malý a jeden veľký. Prvý, M-MX 4000, je vhodný pre celý vozový park osobných automobilov, dodávok a kabín nákladných vozidiel alebo traktorov, zatiaľ čo druhý (M-MX PRO) je vhodný pre veľké vozidlá – autobusy, chladiarenské návesy a väčšie interiéry. Technické údaje oboch jednotiek sú opísané v článku informujúcom o začatí testu, ktorý nájdete TU.
V servise, kde sme umiestnili dva ozonátory, sa tieto zariadenia zaviazali používať predovšetkým na dezinfekciu klimatizačného systému. V praxi sa však ukázalo, že automechanici našli pre zariadenia oveľa väčšie využitie.
„Pomocou ozonátora môžete dezinfikovať klimatizačný systém a zároveň osviežiť interiér vozidla. A nielen vo vozidlách, pretože väčší ozonátor (M-MX PRO) je vhodný najmä do priestrannejších miestností. Ozón nielen ničí vírusy a baktérie, ale odstraňuje aj nepríjemné pachy, preto sa osvedčil pri čistení šatní, ktoré používajú mechanici. Charakteristických pachov sme sa zbavili aj v priestore dielne, ktorá má viac ako 70 m2. Túto službu možno vykonať jednoduchým a pre mechanikov neobťažujúcim spôsobom, najmä ak máte zariadenie s funkciou automatického vypnutia po uplynutí stanoveného času a ešte lepšie s analyzátorom koncentrácie,“ hovorí Krzysztof Włodarczyk, mechanik zodpovedný za test ozonátora.
S cieľom čo najintenzívnejšie otestovať zariadenie ponúkol autoservis ozonizáciu interiéru vozidla ako bezplatnú doplnkovú službu. Hoci sa táto stratégia nemusí zdať komerčne výhodná, veľký počet spokojných zákazníkov uviedol, že by túto službu v budúcnosti radi využili znova, samozrejme, za poplatok. Zdá sa, že väčšina zákazníkov autoservisov nevie o výhodách ozonizácie alebo si túto službu spája len so zle zapamätanou nutnosťou z čias pandémie. Úlohou autoservisov je preto zákazníkov poučiť, že ide o prospešný a bezpečný proces, ktorý čistí interiér od baktérií, plesní a húb a zároveň odstraňuje nepríjemné pachy.
„Ozonizácia s M-MX 4000 je takmer bezobslužná. Stačí umiestniť ozonátor na strechu, zasunúť prívodnú trubicu cez otvorené okno, nastaviť vetracie otvory a stlačiť tlačidlo Štart. Ozonátor sa po uplynutí nastaveného času – napr. 15 minút – sám vypne. Potom už stačí len vyvetrať interiér vozidla. V autách, kde bol zápach obzvlášť silný, sme postup zopakovali ešte raz a pred ďalším použitím ozonátora sme auto dôkladne vyvetrali,“ vysvetľuje automechanik.
„Pred začatím ošetrenia ozónom je vhodné odstrániť kabínový filter. V mnohých vozidlách vzduch prúdi cez filter s uzavretým aj otvoreným okruhom, čo spôsobuje, že väčšina ozónu sa zastaví a reaguje so znečisťujúcimi látkami tam, namiesto toho, aby pokračoval ďalej v okruhu. V tomto prípade je najhorší filter s aktívnym uhlím, ktorý vlastne funguje ako neutralizátor ozónových častíc,“ dodáva Grzegorz Toczyński, technický špecialista spoločnosti Marelli Aftermarket a koordinátor nášho testu.
Autoservis, ktorý vykonal test ozonátorov Magneti Marelli, servisuje aj dodávky a minibusy. Na osvieženie interiéru týchto vozidiel sa použil ozonátor M-MX PRO. Príklady si môžete pozrieť na fotografiách a videu. Pred sezónou boli ošetrené aj dva obytné automobily patriace stálym zákazníkom dielne. Výsledky boli veľmi pozitívne. Ozón odstránil charakteristický zápach z interiérov týchto typov vozidiel, zmes zápachu textilu, výfukových plynov a vlhkosti.
M-MX PRO, ktorý sa používa na ozonizáciu prívesov, je podľa mechanikov „naozaj výkonný stroj“. Po jeho spustení je cítiť ozón v celom priestore, takže ho treba používať s rozvahou. Nezabudnite, že vdychovanie ozónu môže spôsobiť závraty a dokonca aj mdloby. V žiadnom prípade by sa ľudia nemali nachádzať v ozonizovanom interiéri vozidla alebo miestnosti. Ozonátor M-MX PRO s výkonom generovania ozónu 15 000 mg/h (trikrát viac ako M-MX 4000) dokáže okamžite zmeniť zloženie vzduchu v malej miestnosti. Našťastie je vybavený senzorom koncentrácie ozónu, ktorý umožňuje neustálu kontrolu procesu. Stačí nastaviť prednastavenú koncentráciu ozónu a maximálny čas prevádzky jednotky. Po dosiahnutí požadovanej koncentrácie sa zariadenie samo vypne.
Ako zariadenia M-MX 4000 a M-MX PRO produkujú ozón?
Najjednoduchšie generátory ozónu na trhu sú vybavené tzv. keramickou doskou. Ide o jednoduché a účinné riešenie, ktoré je však pomerne nespoľahlivé a vyžaduje si pravidelnú údržbu (čistenie dosky každé 1 až 3 mesiace). Výkonnosť ozonátorov s doskou je tiež nižšia v náročných podmienkach. Oba nami testované ozonátory boli vybavené účinnejším riešením – ozónovou trubicou. Ozónové trubice majú oproti keramickým doskám viacero výhod, napríklad účinnejšiu premenu ozónu, dlhšiu životnosť a skutočnosť, že táto technológia umožňuje použitie hadičiek, ktoré zasa umožňujú úpravu vzduchu a redukciu mastnoty vo vzduchovodoch, plochých potrubiach a ventilačných systémoch, a dokonca aj úpravu vody (napr. v bazéne). Hadičky sa môžu používať aj na odstraňovanie nepríjemných pachov v ťažko prístupných oblastiach (napr. v klimatizačnom systéme automobilu). Ozonátory s ozónovými trubicami sú prakticky bezúdržbové a môžu bezchybne fungovať mnoho rokov, čo prináša dlhodobý zisk. Spoločnosť Marelli Aftermarket zároveň deklaruje, že v prípade poruchy je schopná dodať potrebné náhradné diely na opravu svojich ozonátorov.

Aký ozonátor si vybrať? Zistite, či sa môže používať legálne
„Na trhu je pomerne veľa zariadení, ktoré sú zvyčajne založené na dvoch technológiách – ozónových doskách alebo ozónových článkoch. Vďaka trvanlivosti, kvalite a potrebe pravidelného čistenia prvých z nich sú ozonátory na báze článkov (ozónových trubíc) solídnym a odporúčaným riešením. Aj životnosť samotného článku je dlhšia ako životnosť dosky a pohybuje sa od 5 000 do 8 000 h. Dôležitou hodnotou, na ktorú treba dbať, je výkon zariadenia, zvyčajne vyjadrený v mg alebo g za h. Musí byť dostatočný, ale ani príliš vysoký – volí sa podľa veľkosti pracovného priestoru. Pre osobné vozidlo to bude približne 3-7 m3, pre dodávku (napr. sanitku) 10-16 m3 a napríklad pre autobus niekoľko desiatok m3,“ uvádzajú odborníci z oddelenia technického servisu Marelli Aftermarket.
Je potrebné vziať do úvahy skutočnosť, že výrobcovia ozonátorov sa v súčasnosti predháňajú v uvádzaní stále vyšších hodnôt pre zariadenia, hoci takéto vysoké hodnoty sa na dekontamináciu vozidiel nevyžadujú. Preto sa oplatí investovať do zariadenia, ktorého účinnosť je laboratórne potvrdená. Ozonátory, ktoré sme testovali, sú – pokiaľ vieme – jediné zariadenia tohto typu na trhu s certifikátom EÚ, ktorý umožňuje ich použitie na výrobu ozónu.
Podľa nariadenia 2023/1078 bol ozón vyrábaný z kyslíka schválený ako účinná látka v skupinách výrobkov PT2 PT4 PT5 a PT11 1. júla 2024. Od tohto dátumu možno na trh Európskej únie uvádzať a používať len zariadenia s ozónom registrovaným ako účinná látka.
Hrozia servisom pokuty za používanie a produkciu ozónu v rozpore s predpismi? Hoci v súčasnosti nikto na trhu nepočul o kontrolách ozonizačných zariadení, je pravda, že mnohé inštitúcie majú na to oprávnenie. Zavedenie nariadení 2024 sprevádzalo oznámenie o kontrolách legálnosti zariadení a ich uvádzania na trh. Tie môžu vykonávať predovšetkým miestne zdravotné inšpektoráty, ale aj iné orgány, napríklad Štátna hygienická stanica, Štátny úrad inšpekcie práce, Inšpektorát ochrany životného prostredia a dokonca aj obchodný inšpektorát alebo hasičský zbor. Viac informácií nájdete v článku.
Zhrnutie testu ozonátorov Magneti Marelli
Test ozonátorov Magneti Marelli M-MX 4000 a M-MX PRO ukázal, že sú univerzálne a ľahko použiteľné v dielenských podmienkach aj na súkromné použitie. Model M-MX 4000 funguje najlepšie v automobiloch a ponúka rýchlu a bezproblémovú ozonizáciu, zatiaľ čo model M-MX PRO preukázal svoj výkon a účinnosť vo väčších vozidlách a priestoroch. Vďaka technológii ozónovej trubice by tieto zariadenia mali mať dlhú životnosť (čo sa nedá potvrdiť pri jednomesačnom teste) a vyššiu účinnosť v porovnaní s tradičnými modelmi s keramickými doskami. Dôležitou výhodou je, že zariadenia majú národné certifikáty a certifikáty EÚ, ktoré zaručujú, že ich používanie bude legálne a bezpečné, keď vstúpi do platnosti nová legislatíva. V konečnom dôsledku je dobre zvolený ozonátor nielen investíciou do čistoty a hygieny, ale aj spôsobom, ako rozšíriť ponuku autoservisu a budovať dlhodobé vzťahy so zákazníkmi.
Viac informácií o ozonátoroch Magneti Marelli nájdete na stránke: https://mmwe.eu
Komentáre