Z najväčšej ponuky zánovných áut si mohli v prvých troch kvartáloch tohto roka vyberať obyvatelia Bratislavského kraja, pričom oproti vlaňajšku vzrástla ponuka o 6 %. Naopak, najmenší výber bol v Banskobystrickom kraji. Bratislavčania inzerovali najdrahšie autá, ktoré mali spomedzi ostatných krajov najviac najazdených kilometrov a najvyšší vek.
Ponuka inzerovaných zánovných áut na Slovensku medziročne klesla o 22 %, na 15.880. Ide o autá, ktoré sú vyrobené najneskôr v roku 2013 a majú najazdených do 40 tisíc kilometrov. Analýza ukázala, že najčastejšie mali tieto autá pol roka a mali najazdených 6.379 kilometrov, čo je o približne 2.400 kilometrov menej, ako to bolo v rovnakom sledovanom období vlani. V medziročnom porovnaní klesla aj najčastejšie uvádzaná cena z 23.290 eur na 21.890 eur.
V inzercii zánovných áut za posledných deväť mesiacov boli výrazné rozdiely medzi jednotlivými krajmi. Odskočil predovšetkým región hlavného mesta, kde najčastejšie inzerovaná cena bola 25.900 eur, s vekom pol roka boli autá zároveň aj najstaršie.
„Za najvyššiu cenu inzerovaných zánovných áut v Bratislavskom kraji v porovnaní s ostatnými krajmi môže byť väčšie množstvo luxusných prvkov výbavy inzerovaných zánovných áut. V tomto regióne zároveň ponuka inzerovaných zánovných áut niekoľkonásobne prevyšuje ostatné kraje. Napríklad oproti Banskobystrickému, ktorý má výber najmenší, je ponuka v Bratislavskom kraji až päť krát väčšia. Región hlavného mesta patrí podľa analýz hrubého domáceho produktu za posledné roky medzi tie najrozvinutejšie v Európe. Bratislavčania si teda môžu dovoliť investovať aj do drahších a luxusnejších vozidiel,“ komentoval situáciu Petr Vaněček prevádzkový riaditeľ značky Mototechna.
Vo všetkých ostatných krajoch predávajúci najčastejšie inzerovali zánovné vozidlá s vekom takmer päť mesiacov a cenou pod 21.800 eur. Najlacnejšie boli inzerované zánovné autá v Košickom a Nitrianskom kraji, v ktorých najčastejšia cena nedosiahla ani 19.000 eur.
Ponuka súkromných osôb – občanov je v kategórii zánovných vozidiel výrazne nižšia ako pri jazdenkách, bolo to iba 14 % z ponuky. Podobne nízky podiel inzerovaných vozidiel tvorila aj ďalšia skupina rizikových automobilov – vozidlá z dovozu, ktorých bolo len 12 %. „Na predaj zánovných vozidiel sa sústredia hlavne díleri či bazáre. Je dobre známy fakt, že ak si kúpime nové vozidlo, tak hneď s odchodom z predajne stráca až 40 % svojej hodnoty. Aj toto je dôvod prečo si súkromníci – občania zväčša kupujú nové vozidlá s tým, že ich budú využívať dlhšiu dobu a predávajú ich až vo vyššom veku a s vyšším nájazdom. Preto je ponuka od tejto skupiny tak malá,“ vysvetľuje Petr Vaněček.
TOP 10 najinzerovanejších zánovných áut za prvé tri Q 2018 | |||
1. | Škoda Octavia | 6. | Volkswagen Golf |
2. | Škoda Fabia | 7. | Kia Sportage |
3. | Škoda Rapid | 8. | BMW 5 |
4. | Škoda Superb | 9. | Hyundai i30 |
5. | Kia Ceed | 10. | Renault Megane |
Komentáre