Vzduchové pruženie v aute: V čom je lepšie ako klasické pružiny?

, 13 novembra 2020, 10:18

Keď sa povie slovné spojenie odpruženie áut, väčšine sa vybavia klasické tlmiče s oceľovými alebo listovými pružinami. Stále častejšie sa ale v autách môžeme stretnúť aj s iným druhom odpruženia a to je vzduchové pruženie. Automobilky ho dodávajú najmä k luxusnejším autám a má to svoj dôvod – poskytuje pohodlnejšiu jazdu, je nastaviteľné a prispôsobí sa rôznym situáciám.

Vzduchové pruženie

Vzduchové odpruženie využíva namiesto klasických pružín vzduch. Zvyčajne sa skladá zo vzduchového mechu, ktorý pôsobí ako „vzduchová pružina,“ a vzduchového kompresora, prepojeného cez vzduchové potrubie. Kompresor pumpuje vzduch do pružných mechov a nafúkne ich tak, že sa správajú ako pružiny. Celá hmotnosť auta teda sedí na tlakovom vzduchu vnútri mechu.

Výhody vzduchového pruženia

Najväčšou výhodou vzduchového odpruženia je pohodlie jazdy. Aj preto sa využíva pri luxusnejších vozidlách. Tlmiče dokážu lepšie absorbovať nerovnosti cesty a lepšie sa „kĺžu“ po vozovke. Naopak, jazda na tlmičoch s klasickým odpružením je o niečo tvrdšia.

Vzduchové tlmiče často ponúkajú možnosť nastaviť ich tvrdosť aj výšku. Vďaka tomu môžete prispôsobiť intenzitu pruženia a vybrať si pohodlnú jazdu aj na horšej ceste alebo tvrdšie tlmenie pre lepšie jazdné vlastnosti. Aj to je dôvod, prečo ich často nájdeme v SUV autách či kamiónoch. Vodiči sa môžu prispôsobiť rôznym situáciám ako napríklad jazda v teréne, po ceste či s prívesom a ťažkým nákladom.

V prípade mnohých tlmičov sa o toto všetko ani nemusí starať vodič. Systém automaticky rozpozná, keď je auto pod vyššou záťažou a upraví výšku odpruženia, aby bol podvozok vyrovnaný.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!