Výmena spojky vo voze MINI s motorom PSA

23 augusta 2021, 15:30

BMW MINI je od svojho uvedenia na trh v roku 1999 k dispozícii s množstvom rôznych motorov a prevodoviek od iných výrobcov. V ponuke sú benzínové, dieselové, hybridné aj elektrické pohony. V dnešnom článku vám firma Blue Print poradí, ako na výmenu spojky u tohto vozidla.

Popisovaný voz MINI One Countryman bol vybavený obľúbeným benzínovým motorom 1.6 skupiny PSA, ktorý možno nájsť v množstve modelov vozidiel značiek Peugeot, Citroën, Opel/Vauxhall a BMW. Tento exemplár bol v servise na pravidelnej prehliadke. Po prehliadke sa majiteľ dozvedel, že začína prešmykovať spojka. (Obr. 1)

Blue Print pro BMW MINI

Po prevezení vozidla do servisu a umiestnení na zdvihák sa otvorila kapota a odpojil akumulátor. Ten sa nachádza pred prepážkou pod prístupovým panelom umiestneným pod čelným sklom. Zhora sa tiež vybrala expanzná nádržka chladiacej kvapaliny a odložila sa bokom. Potom sa odstránil kryt poistkovej skrinky a držiak riadiacej jednotky motora. Odstránená bola tiež sacia hadica vzduchu a plastová trubka vývevy. Po demontáži týchto častí sa odhalili káble voliča prevodovky. Potom bolo možné odskrutkovať držiak káblov a odpojiť káble od voličov.

Dôležitou vecou, na ktorú sa nezabudlo a nemalo by sa zabudnúť, je odpojenie konektora spínača spätného svetla. Ten by mal byť tiež zaistený, aby neprekážal. (Obr. 2)

Blue Print pro BMW MINI

Skrutky skrine prevodovky umiestnené v hornej časti prevodovky je potrebné povoliť a odstrániť, pričom treba dbať na umiestnenie jednotlivých skrutiek. Potom bolo nutné motor a prevodovku podoprieť podperným nosníkom alebo zdvihákom prevodovky. Až potom je možné odstrániť skrutky upevnenia prevodovky.

Keď bolo vozidlo zdvihnuté, bolo potrebné zložiť obe predné kolesá a potom matice upevňovacieho goliera polosí. Potom sa ponúka niekoľko možností: po prvé, ak sa má vybrať kompletná prevodovka, je potrebné odstrániť predný pomocný rám s hrebeňom riadenia a predné rameno zavesenia. Prípadne je na prácu dostatok miesta, aby bolo možné oddeliť prevodovku od motora a vymeniť spojku bez toho, aby bolo nutné prevodovku úplne vybrať. Pri tomto vozidle MINI sa použila táto možnosť.

Najprv sa vyskrutkovala vypúšťacia skrutka na prevodovke, aby bolo možné vypustiť olej. Potom sa z nábojov uvoľnili oba spodné guľové čapy predného zavesenia, čím vznikol dostatočný priestor na vybratie oboch predných polosí z prevodovky pomocou vhodnej páky. Po demontáži z prevodovky bolo možné polosi vybrať tiež z nábojov.

Ďalej sa vymontoval a dobre zaistil štartér a spojkový valec. K tomu patrí tiež hydraulické potrubie, ktoré je pripevnené v hornej časti prevodovky. Pred demontážou posledných skrutiek skrine prevodovky treba odpojiť konektor spínača neutrálu prevodovky a rozpojiť káblovú lištu. (Obr. 3)

Blue Print pro BMW MINI

Po podopretí prevodovky sa odstránili upevňovacie skrutky. Potom sa vyskrutkovali aj ostatné skrutky skrine prevodovky. Prevodovka sa oddelila od motora, čím vznikol dostatočný priestor na prístup k spojke. Odskrutkovalo sa šesť skrutiek prítlačného taniera a spojka sa vybrala a skontrolovala. Spojka toho asi naozaj zažila veľa, pretože po styčných plochách prítlačného kotúča aj zotrvačníka boli badateľné vyhriate miesta a praskliny. Z tohto dôvodu bolo rozhodnuté o výmene ako trojdielnej spojkovej sady, tak zotrvačníka. Po demontáži zotrvačníka zostal na mieste krúžok spojky (obr. 4). Ten je uchytený len zotrvačníkom.

Blue Print pro BMW MINI

Demontovalo sa spojkové ložisko a pred montážou nového sa skontrolovala opotrebovanosť klznej plochy vodiaceho puzdra, ktorá sa potom ľahko namazala. Nový zotrvačník bol osadený novými skrutkami a dotiahnutý podľa údajov výrobcu. Nasledovala montáž novej lamely a prítlačného taniera.

Prevodovka sa napasovala k motoru a priskrutkovala späť na miesto, rovnako ako všetky ostatné demontované súčiastky. Pred opätovnou montážou polosí sa skontrolovalo ich tesnenie, vrátane nových poistných matíc nábojov. Potom sa prevodovka naplnila čerstvým olejom cez hladinovú zátku umiestnenú v zadnej časti prevodovky v blízkosti pravej polosi.

Z preventívnych dôvodov bol vymenený spojkový valec, ktorý bol odvzdušnený tlakovým odvzdušňovačom.

Vozidlo sa na zdviháku znížilo, dotiahli sa nové matice nábojov a nasadili sa späť kolesá. Znova sa tiež namontovali všetky diely na hornej časti prevodovky a znovu pripojila batéria.

Pred odovzdaním späť majiteľovi sa vozidlo podrobilo testovacej jazde. Spoľahnite sa na testované náhradné diely v kvalite zodpovedajúcej OE od spoločnosti Blue Print. Celý sortiment dielov spojok nájdete na adrese: partsfinder.bilsteingroup.com.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na adrese: www.blue-print.com.

Kompletné materiály sú k dispozícii v angličtine vo formáte PDF.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!