Citroën Berlingo a jeho takmer identické dvojča Peugeot Partner sú po celom svete veľmi obľúbené všestranné vozidlá. Boli k dispozícii vo veľa rôznych podvozkových variantoch, vrátane dodávky, osobného automobilu alebo picku-pu. Predávali a vyrábali sa v mnohých rôznych častiach sveta po viac ako dve desaťročia, čo z tohto vozidla robí jednu z najbežnejších variantov na prepravu nákladu a osôb, ktoré aktuálne navštevujú servisy.
Aj keď ide o voz na báze dodávky, zdieľa množstvo spoločných súčastí s ostatnými modelmi vozov Citroën a Peugeot, takže množstvo opráv je pre automechanikov dobre známych.
Tento článok sa zameriava na voz Citroën Berlingo z roku 2007 s motorom 1,6 HDi, na ktorom bolo nahlásené prešmykovanie spojky a bola nutná jej výmena.
Po príjazde vozidla do servisu sa vyplo zapaľovanie. Pred odpojením akumulátora sa počkalo pätnásť minút, aby sa zaistilo uloženie inicializácie rôznych riadiacich jednotiek a ušetrili sa prípadné problémy s elektrickým napájaním pri opätovnej montáži.
Po otvorení kapoty sa odstránil kryt motora a prívodné potrubie vzduchu, odpojila a vybrala sa batéria a jej priehradka. To umožnilo odpojiť spínač spätného svetla a uzemňovací kábel od prevodovky a odskrutkovať ohrievač vody. Nasledovalo uvoľnenie tiahel riadenia z mechanizmu voliča prevodových stupňov. (Obr. 1)
Ďalej sa demontovala zostava čističa vzduchu, aby sa získal prístup k dvom skrutkám štartéra, ktoré bolo nutné vyskrutkovať.
Potom sa pozornosť sústredila na nájdenie všetkých skrutiek prevodovej skrine, z ktorých niektoré sú na ťažko dostupných miestach. Patrí sem aj jedna skrutka a čap, ktorý nie je možné vybrať bez demontáže katalyzátora, ku ktorému je veľmi obmedzený prístup. Najprv sa medzi chladič a katalyzátor umiestnil list lepenky, aby bol chladič chránený pred poškodením. Potom sa vymontovali všetky skrutky tepelného štítu a nasledovalo odstránenie úchytov výfuku a turba. Potom sa opatrne demontoval katalyzátor a tepelné štíty, čím sa odhalila skrutka a čap, ktoré bolo nutné odstrániť. (Obr. 2)
Ďalej sa pokračovalo od hornej časti prevodovky, kde sa uvoľnili a odstránili všetky skrutky a čapy prevodovej skrine okrem jedného a posledná skrutka štartéra. Poznámka: štartér sa ponechá na mieste, pretože pre demontáž prevodovky nie je nutné ho úplne odstrániť.
Po zdvihnutí vozidla sa vyskrutkovala vypúšťacia zátka prevodového oleja a vypustil sa olej. Vozidlo sa spustilo do vhodnej pracovnej výšky a demontovali sa obe predné kolesá a následne aj závlačky a matice nábojov. Potom sa uvoľnili oba predné guľové čapy a vyňali sa z nábojov. To zaistí dostatočný priestor na uvoľnenie hnacích hriadeľov z nábojov.
Odstránila sa spodná časť ľavého podbehu kolesa, potom sa odskrutkoval spojkový valec z prevodovky (v prípade potreby sa odstráni, pričom je nutné sa uistiť, že je hydraulická trubka odpojená).
Vybrala sa ľavá polos z vozidla, potom sa odskrutkovala a vybrala stabilizačná tyč, pripevnená k zadnému spodnému uloženiu motora. Potom sa vyskrutkovali upevňovacie skrutky oporného ložiska pravej polosi, ktorá sa potom vybrala. (Obr. 3) Poznámka: Pred opätovnou montážou prevodovky odporúčame vymeniť olejové tesnenia polosí.
V tejto fáze sa zdá, že je prevodovka pripravená k demontáži. Snímač rýchlosti jazdy je však pri tomto vozidle poháňaný prevodovkou, a preto je nutné ešte pred demontážou prevodovky odpojiť káblový zväzok od snímača. V tomto prípade to nie je jednoduché kvôli uhlu snímača, ktorý je namontovaný proti motoru. (Obr. 4) Je nutné vybrať kryt pohonu rýchlomeru z prevodovky a potom je možné odpojiť zväzok káblov. V tomto kryte je tiež uložený vonkajší krúžok ložiska diferenciálu, ktorý sa môže pri demontáži pohonu tachometra pohybovať, preto treba pri tomto postupe dbať na zvýšenú opatrnosť. Ďalej sa odskrutkoval uzemňovací kábel a odpojil káblový zväzok lambda sondy. Demontovali sa dve upevňovacie skrutky výfuku a výfuk sa presunul a podoprel tak, aby neprekážal. Tým sa zabráni riziku poškodenia lambda sondy pri demontáži prevodovky.
Po vybratí všetkých dielov sa motor podoprel a horné upevnenie prevodovky sa uvoľnilo. Potom bola prevodovka vybratá z motora a spustená na podlahu, aby mohla byť skontrolovaná.
Časti spojky, prítlačný tanier a lamela, sa demontovali zo zotrvačníka a skontrolovali, či nedochádza k neobvyklému opotrebovaniu. Zotrvačník bol v dobrom stave a pred montážou novej spojkovej sady ADP153058 ho bolo nutné len vyčistiť.
Potom sa pozornosť zamerala na vypínací mechanizmus. Prevodová skriňa sa dôkladne vyčistila, aby sa odstránili všetky mazivá, nečistoty a staré trecie vlákna z prechádzajúcej spojky. Potom sa vybrala a skontrolovala vypínacia vidlica, či nie je prasknutá alebo opotrebovaná. Táto vidlica má plastový čap, ktorý je náchylný na prasknutie. Pred jeho opätovnou montážou sa dôkladne skontroloval a premazal, rovnako ako vodiace puzdro vypínacieho ložiska, ktoré je taktiež náchylné na opotrebovanie. Ak je nutná ich výmena, sú obe súčiastky k dispozícii v rámci sortimentu Blue Print.
Vypínacie ložisko sa nacvaklo do vidlice a potom sa vyskúšala hladkosť chodu vypínacieho mechanizmu, na čo sa ľahko nanieslo mazivo na vstupný hriadeľ. Prevodovka tak bola pripravená k montáži na motor. (Obr. 5)
Prevodovka sa zrovnala s motorom a zaistila na niekoľkých miestach skrutkami. Nasledovalo opätovné pripevnenie všetkých dielov k prevodovke. Potom boli znovu namontované všetky ostatné diely, ktoré boli odstránené pri demontáži prevodovky, a všetky skrutky a upevňovacie prvky boli riadne dotiahnuté. Prevodovka sa naplnila čerstvým olejom cez plniacu zátku v hornej časti prevodovky. Správna hladina sa skontrolovala odstránením zátky na boku.
Následne bol namontovaný nový spojkový valec ADK83605 a nádržka brzdovej/spojkovej kvapaliny bola doplnená čerstvou kvapalinou. Potom sa systém odvzdušnil.
Nakoniec sa znovu namontovala priehradka na batériu a samotná batéria. Nasledovalo prestavenie hodín a kontrola činnosti spojkového pedálu. Potom sa vykonala testovacia jazda, aby sa overilo, či je spojka opäť plne funkčná.
Spoľahnite sa na testované náhradné diely v kvalite zodpovedajúcej OE od spoločnosti Blue Print. Celý sortiment dielov spojok nájdete na adrese: partsfinder.bilsteingroup.com.
Značka Blue Print je súčasťou skupiny bilstein, ktorá zastrešuje niekoľko ďalších silných značiek. Ďalšie informácie sú k dispozícii na adrese: www.bilsteingroup.com.
Komentáre