Tento problém sa odhadom týka až 20 % automobilov jazdiacich po slovenských cestách. Vodiči často ani nevedia, že sa stali obeťou podvodu z čoho vyplývajú ďalšie riziká. Toto je však iba jeden z trikov, ktoré používajú podvodníci, aby zvýšili hodnotu predávaného auta. Združenie SOVA pripravilo pre laikov, ktorí sa nechcú stať obeťou podvodu, aktualizovanú príručku, popisujúcu triky a neférové postupy predajcov a metódy ako ich odhaliť.
Dôkladné overenie technického stavu vozidla je základom, o ktorom vie už asi každý, kto si kupuje jazdené auto. Okrem toho podľa príručky, ktorej bolo vydaných 20.000 kusov, nemali by kupujúci opomenúť ani ďalšie kontroly. Problémy, ktoré odhalia, môžu mať ďaleko horšie následky pre peňaženku a bezpečnosť v premávke.
Motoristi by nemali zabudnúť skontrolovať všetky identifikátory počnúc VIN kódom, cez rok výroby a končiac typom a výrobným číslom motora.
Podľa identifikátorov zistia, či kupujú vozidlo s parametrami, ktoré sú uvedené v technickom preukaze, a či skutočne kupujú vozidlo, ktoré je v ňom uvedené. Nestačí pri tom iba kontrola na štítkoch a nášivkách v aute, mala by nasledovať aj kontrola cez systémy na internete a opomenutá by nemala byť ani odborná kontrola ako je napríklad zistenie hrúbky laku. Nevyhnutná je taktiež kontrola potenciálnych právnych nezrovnalostí ako napríklad nesplatený leasing či notárska úschova.
Testovacia jazda nie je len o tom, aby kupujúci zistil, či mu auto vyhovuje, ale tiež o preverení jazdných vlastností a technického stavu auta. Záujemca pri nej napríklad zistí, či má auto plynulý chod motora, ako sa správa prevodovka, či nie sú opotrebované ložiská kolies alebo auto nemá závadu výfuku či katalyzátora.
Podrobný rozpis krokov a možných nástrah nájdu záujemcovia o kúpu jazdeného auta v príručke, ktorú SOVA redistribuovala na stanice technickej kontroly a dopravné inšpektoráty. Elektronickú verziu príručky si záujemcovia môžu stiahnuť z webovej stránky združenia na adrese www.zdruzenie-sova.sk. Vydanie príručky by nebolo možné bez podpory Ministerstva hospodárstva, ktoré poskytlo združeniu SOVA dotáciu.
„V zásade platí, že pri kúpe jazdenky je potrebné vyčleniť dostatok času, nenechať sa ovplyvniť emóciami, ak je možné zobrať si so sebou odborníka alebo nechať vozidlo prehliadnuť v servise a nakupovať len u predajcov s overeným zázemím. Záujemcom odporúčame uprednostniť veľkých predajcov, ktorí automobily vlastnia a nie sú sprostredkovateľmi. Ocenia to hlavne pri prípadných problémoch,“ radí predseda SOVA Július Petrus.
Najväčšou zmenou v poslednej dobe bol zákaz predaja áut so stočeným odometrom firmami a podnikateľmi, ktorý viedol k presunu týchto vozidiel k fyzickým osobám, ktoré do zákazu zahrnuté neboli. „Aj to je jeden z argumentov proti nákupu auta na ulici,“ dodal Petrus.
Komentáre