Bosch predstavuje elektromobilitu pre návesy

, 17 septembra 2018, 12:12

Bosch elektrifikuje návesy ťahačov a umožňuje tak prenikanie elektromobility aj do súčasných návesov. Na medzinárodnej automobilovej výstave IAA Commercial Vehicles v Hannoveri predstaví spoločnosť Bosch elektrifikovanú nápravu, ktorú je možné integrovať do návesov.

Bosch elektrifikuje návěsy tahačů

Cieľom je integrovanie elektrického stroja do náprav návesov namiesto ich voľného otáčania, ako to bolo až doteraz. To znamená, že môžu počas brzdenia generovať elektrickú energiu a privádzať ju do pohonnej jednotky prívesu. V prípade chladiarenských návesov môže ísť o úsporu až 10.000 eur ročne. Ak je chladiaca jednotka prevádzkovaná s takto vyrobenou energiou, je možné podľa prepočtov spoločnosti Bosch ušetriť až 9.000 litrov nafty ročne.

Ďalšie palivo pomôže ušetriť funkcie elektrického rozjazdu a zrýchlenia. Všetky úspory paliva znižujú aj emisie CO2. Ďalšia výhoda, a to najmä v prípade dodávok do mestských supermarketov, spočíva v tom, že sú elektrické chladiace jednotky o poznanie menej hlučné, než jednotky poháňané naftou. Dodávky skoro ráno alebo neskoro večer tak už nemusia nikoho rušiť.

Bosch elektromobilita pro návěsy

„Bosch premieňa zadné nápravy nákladných automobilov na elektrické a inteligentné. Naše riešenie elektrifikácie je nákladovo efektívne a je príkladom toho, ako môže elektromobilita fungovať aj v prípade kamiónovej dopravy,“ hovorí Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva Robert Bosch GmbH.

Okrem toho je elektrická náprava dôležitým krokom k automatickému parkovaniu prívesov na parkoviskách logistických firiem. Pridaním hnacieho ústrojenstva k náprave sa dosiahne možnosť pohybovania prívesom po parkovisku bez ťažného vozidla.

Bosch ponúka túto technológiu ako pre nové prívesy, tak aj ako riešenie formou dodatočného vybavenia. Potenciálny záujem je obrovský. Len v Európe je každoročne registrovaných zhruba štvrť milióna prívesov s celkovou hmotnosťou viac ako 10 ton. Jeden z piatich je vybavený chladiacou jednotkou.

Elektrifikovaná náprava: Otázky a odpovede

Aké súčasti sú potrebné na elektrifikáciu nápravy?
Bosch dodáva invertor a príslušnú riadiacu jednotku vozidla (VCU = Vehicle control unit). Samostatný motorgenerátor (SMG = Separate motor generator) je k dispozícii na inštaláciu ako kompletný elektromotor, prípadne je možné do nápravy integrovať aktívne komponenty – rotor, stator a resolver. Potrebný je aj akumulátorový systém na ukladanie energie.

Bosch invertor a příslušnou řídicí jednotku vozidla

Koľko elektrifikovaná náprava stojí?
Bosch nemôže poskytnúť presnú sumu. Spoločnosť však predpokladá, že by sa počiatočná investícia mala vrátiť najneskôr po dvoch rokoch prevádzky. Spoločnosť Bosch je presvedčená o reálnosti tohto cieľa najmä s ohľadom na to, aký potenciál úspor predstavuje toto riešenie v prípade použitia napríklad v chladiarenských prívesoch.

Aké bude typické použitie elektrifikovanej nápravy?
Najpravdepodobnejšou voľbou v súčasnosti budú chladiarenské nákladné vozidlá, a to najmä pre dodávky potravín v mestských oblastiach. Elektricky poháňané chladiace agregáty sú zo strednodobého hľadiska nielen hospodárnejšie, ale aj o poznanie menej hlučné. A nebude dochádzať k emisiám zo spaľovacích motorov. Veľký záujem je tiež z radov zákazníkov zo stavebného priemyslu, a to predovšetkým o funkciu asistencie pri štartovaní v prípade výkopových jám, a to najmä v blatistých podmienkach.

Ako dosiahnete svoj odhad v úspore paliva?
Dieselový motor, ktorý v súčasnej dobe poháňa chladiacu jednotku, a ktorý je úplne nahradený elektrickou energiou, spotrebuje dva až tri litre nafty za hodinu. Na tomto základe je ročná spotreba približne 9 000 litrov. Okrem toho sa predpokladajú úspory vyplývajúce z elektrickej asistencie poskytovanej pri štartovaní, zrýchlení a stúpaní. Táto úspora navyše môže predstavovať až štyri percentá.

Prečo Bosch uprednostňuje nápravu s dvoma elektromotormi?
Dva elektromotory môžu rekuperovať výrazne viac energie a ponúkajú ďalší značný prínos v podobe relatívne nízkych nákladov, čo predstavuje väčšie úspory. Okrem toho je náprava s dvoma motormi lepšia z hľadiska automatického manévrovania v depe: s elektromotorom na oboch koncoch nápravy sa výrazne znižuje polomer otáčania návesu. Pokiaľ si zákazník želá ušetriť náklady, je možná elektrifikácia aj s jedným motorom.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!