Mäkšia jazda vďaka viacstupňovým torzným tlmičom Sachs pre úžitkové vozidlá

18 októbra 2018, 10:14

Vibrácie sú bežným javom pri pohone úžitkových vozidiel. Spoločnosť ZF Aftermarket sa v tomto článku pokúsi vysvetliť jedinečné vlastnosti viacstupňového tlmenia.

Viacstupňový torzný tlmič Sachs

Rezonančné vibrácie nastanú, ak sa k nim pridajú aj vibrácie pohonových jednotiek, ako sú hydraulické čerpadlá, hriadele alebo kompresory. Konštrukcia prevodoviek s pomocným pohonom PTO (permanent power take-off) znamená, že pružiny torzného tlmiča sú pred inštalovaním voľne vsadené do pružinových otvorov – čo pre neznalých môže znamenať problém. ZF Aftermarket nám v tomto prípade objasní, že sa nejedná o konštrukčnú chybu. Zároveň vysvetlí, prečo sa to deje, a ako vlastne pracuje viacstupňové tlmenie.

Torzné tlmiče zvyknú byť umiestnené za motorom ako vibračné tlmiče. Ich cieľom je zabrániť torzným výkyvom na motore a udržať vyváženosť v pohone s poháňanými jednotkami. Okrem toho vozidlá s posilňovačom na prevodovke alebo hydrostatickým pohonom majú aj individuálne prispôsobený torzný tlmič, ktorý tlmí hluk pohonu a výrazne minimalizuje opotrebovanie pohonových súčiastok.

Hluk v prípade, že niektorá súčiastka nie je nainštalovaná, nie je konštrukčnou chybou.
Torzný tlmič obsahuje dvojice špirálových pružín. Nachádzajú sa oproti sebe a majú rozdielne rozmery – ich dĺžka, materiálová hrúbka a počet cievok sa líši. Okrem konvenčných špirálových pružín, môže byť použitá aj dvojitá špirálová pružina (obsahuje druhú menšiu špirálovú pružinu). Pri viacstupňových torzných tlmičoch pružinový otvor závisí od veľkosti: pružiny prvého stupňa sedia presne, ale tie ďalšie sú trochu kratšie, a preto majú viac voľnosti v pohybe.

Pri vybratí alebo pred inštaláciou v prípade nových prevodoviek s pomocným pohonom (PTO), pružiny torzného tlmiča ležia voľne v pružinových otvoroch opornej dosky, čo môže viesť k rušivým zvukom vychádzajúcich zo samotnej súčiastky. Počas prevádzky sa tieto zvuky nemôžu vyskytnúť, keďže po inštalácii sú pružiny vďaka rotačným silám vždy v kontakte s vonkajším otvorom pružiny.

Vynikajúce pruženie v prípade nákladov s vysokou nosnosťou.
V závislosti od rotačného uhla torzného tlmiča sú príslušné tlmiace pružinové páry postupne zapojené do činnosti. Znamená to, že fungujú vo viacerých etapách. Takýmto spôsobom sa dajú ľahko implementovať progresívne charakteristiky tak, aby zodpovedali presným požiadavkám. Torzné tlmiče PTO spojok, ktoré sú navrhnuté týmto spôsobom, efektívne znižujú hluk a vibrácie. Zároveň sú veľmi pružné.

Rýchla dostupnosť náhradných dielov je veľkou prioritou obzvlášť v komerčnom automobilovom sektore, pretože prestoje znamenajú stratu výnosov. ZF Aftermarket ponúka nezávislému trhu s náhradnými dielmi (IAM) široký výber špeciálnej technológie pohonov. Momentálne značka Sachs u komerčných náhradných automobilových dielov zahŕňa takmer 90 referencií u viacerých stavebných zariadení. Patria sem kolesové a pásové rýpadlá, kolesové nakladače a traktory, úžitkové vozidlá so zvláštnymi konštrukciami alebo špeciálne zariadenia. Všetky diely sú jednotlivo prispôsobené na použitie, aby sa zabezpečilo čo najväčšie pohodlie a maximálna efektivita z hľadiska nákladov.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!