Testovacie vozidlá vybavené meracími prístrojmi, snímačmi a ďalším zariadením sú zvyčajne od bežných vozidiel ľahko rozpoznateľné. Ale neplatí to o dvoch automobiloch Tesla Model S, ktoré nedávno rozšírili flotilu Bosch. Obidve skúšobné vozidlá inžinierom pomáhajú pri ďalšom zdokonaľovaní automatizovanej jazdy. Na prvý pohľad sú však ťažko rozoznateľné od štandardných modelov. “Bosch vyvíja automatizovanú jazdu pre vyrábané automobily všetkých druhov,” hovorí Dr. Dirk Hoheisel, člen predstavenstva spoločnosti Bosch. Nové skúšobné vozidlá ukazujú pokrok, ktorý spoločnosť Bosch dosiahla v integrácii požadovaných systémov a komponentov. Účastníci 62. medzinárodného kolokvia pre motoristické médiá sa o tom môžu presvedčiť 19.-21. mája 2015 v Boxbergu osobne.
Pripravené na vysoko automatizovanú jazdu po 1400 hodinách práce
Aby boli skúšobné vozidla schopné automatizovanej jazdy, bola potrebná ich rekonštrukcia. Do každého vozidla bolo nainštalovaných 50 nových komponentov Bosch. Obsahujú aj stereo kameru (SVC), pomocou ktorej vozidlo rozpoznáva jazdné pruhy, dopravné značky a voľné priestory. SVC Bosch je v súčasnosti najmenší stereo kamerový systém pre použitie v automobilovom priemysle na trhu. Vďaka svojmu kompaktnému dizajnu ho možno ľahko integrovať do vozidla. Okrem kamery bolo treba do vozidiel naťahať 1300 m káblov, na ich upevnenie vo vozidle technici použili 400 sťahovacích káblových úchytiek. "Potom, čo na každom z oboch vozidiel bolo vykonaných 1400 hodín práce, sú pripravené na vysoko automatizovanú jazdu," hovorí Hoheisel. Vďaka technológii Bosch sa teraz dva automobily Tesla môžu pohybovať automaticky od vjazdu na diaľnicu po výjazd z diaľnice bez toho, aby vodič musel premávku nepretržite sledovať.
Prenos zodpovednosti z vodiča na vozidlo vysvetľuje, prečo tak veľa času a úsilia treba vynaložiť na úpravu vozidiel. Vysoko automatizované vozidlá musia bezpečne fungovať aj v prípade, že niektorý z dielcov zlyhá. Jedinou možnosťou ako to dosiahnuť, je zdvojenie funkčných prvkov zabezpečujúcich najdôležitejšie úkony bezpečnej jazdy, brzdenia a smerového riadenia. Obidve testovacie vozidlá dokážu napríklad brzdiť vďaka systému elektromechanického posilňovača bŕzd iBooster, ale aj vďaka modernému systému ESP. Tieto komponenty Bosch môžu vozidlo brzdiť nezávisle jeden na druhom, a bez zásahu vodiča. "Pre Bosch je bezpečnosť na prvom mieste," hovorí Hoheisel. Obe testovacie vozidlá majú aj zdvojené riadiace jednotky dôležitých systémov a ich napájanie energiami.
Niekoľko tisíc testovacích kilometrov bez akýchkoľvek problémov
Od roku 2011 Bosch pracuje na zdokonaľovaní automatizovanej jazdy s dvoma tímami – na dvoch kontinentoch. V nemeckom Abstatte inžinieri spoločnosti Bosch pracujú na systémovej integrácii. Ich kolegovia v Palo Alto v Silicon Valley (USA) zabezpečujú funkčný vývoj. Tieto dva tímy dostávajú podporu ďalších približne 2000 inžinierov z vývojových stredísk Bosch na rôznych miestach sveta, ktorí sa venujú vývoju asistenčných systémov vozidiel na pomoc vodičovi. Pre maximálne uľahčenie výmeny informácií o postupe vývojových prác oba výskumné tímy Bosch využívajú rovnaké testovacie vozidlá. Hoheisel vysvetľuje, prečo si vybrali na tento účel elektromobily Model S amerického výrobcu Tesla: "Kombinujeme tak dva trendy v automobilovom priemysle: elektrifikáciu a automatizáciu."
Bosch začal testovanie automatizovanej jazdy na verejných cestách začiatkom roku 2013. Až doteraz boli testovacie vozidlá založené na type BMW 325d Touring. Inžinieri s nimi bez problémov absolvovali niekoľko tisíc testovacích kilometrov na diaľnici A81 v regióne Štuttgartu, rovnako aj na diaľnici I280 v štáte Kalifornia. Pred začiatkom testovacích jázd nemecký certifikačný orgán, TÜV SÜD, skontroloval bezpečnostný koncept vozidiel vyvinutý spoločnosťou Bosch pre automatizovanú jazdu. Aj keď technológia na palube testovacích vozidiel je schopná zvládnuť všetky situácie v cestnej premávke, za volantom vozidla sedí špeciálne vyškolený vodič. Testovací vodiči spoločnosti Bosch nielenže dokonale poznajú bezpečnostné riziká premávky, ale absolvovali aj viacdenný komplexný výcvik.
Súvisiaci odkaz: www.automated-driving.com
Komentáre