Schaeffler a VDL Groep chcú spoločne vyvinúť a vyrobiť novú generáciu elektrických vozidiel bez vodiča pre kyvadlovú verejnú prímestskú dopravu. Tieto dve rodinné spoločnosti predstavili svoje prvé koncepčné vozidlo a technológie pre elektrifikáciu a automatizáciu kyvadlovej dopravy na veľtrhu IAA Mobility 2023 v Mníchove.
Pri tomto projekte chcú spoločnosti Schaeffler a VDL spojiť svoje technologické skúsenosti z oblasti automobilovej techniky, vývoja systémov, výroby vozidiel a verejnej prímestskej dopravy. Systém riadenia pre automatizáciu vozidiel kyvadlovej dopravy na stupni 4, ako aj príslušnú senzoriku dodá spoločnosť Mobileye. Spoločnosti Schaeffler a VDL už rokujú s miestnymi dopravnými spoločnosťami a prevádzkovateľmi o prvých pilotných projektoch vo verejnej cestnej doprave. Ich začiatok sa predpokladá od roku 2025.
Klaus Rosenfeld, predseda predstavenstva Schaeffler AG: „Vozidlá kyvadlovej dopravy bez vodiča sa stanú neoddeliteľnou súčasťou moderných ekosystémov mobility. Ľudí prepravia z bodu A do bodu B bezpečne, rýchlo a jednoducho a zlepšia prístupnosť mobility v mestách aj na vidieku. Spoločnosť Schaeffler so svojimi špičkovými odbornými znalosťami v oblasti vývoja systémov a inovatívnou automobilovou technikou chce tento vývoj aktívne formovať a prispieť tak k väčšej udržateľnosti. Pri dosahovaní tohto cieľa sa spoliehame aj na silných partnerov. Preto sa tešíme na plánovanú spoluprácu so spoločnosťami VDL Groep a Mobileye.“
Willem van der Leegte, prezident a výkonný riaditeľ VDL Groep: „Samojazdiace vozidlá kyvadlovej dopravy budú v budúcnosti zohrávať dôležitú úlohu v našich potrebách mobility. Táto koncepcia vozidla perfektne zapadá do komplexných riešení mobility ponúkaných spoločnosťou VDL, ktoré zahŕňajú dizajn, elektrifikáciu, konektivitu, automatizáciu a služby. Samozrejme, táto plánovaná spolupráca je tiež skvelou príležitosťou na priekopnícku činnosť a inovácie spolu s našimi renomovanými partnermi Schaeffler a Mobileye.“
SAE stupeň 4: Na cestách bez vodiča
Holandská spoločnosť VDL Groep je lídrom v inováciách v oblasti výroby autobusov a osobných automobilov a európskym lídrom v oblasti elektrifikácie ťažkých úžitkových vozidiel. Spoločnosť Schaeffler je vedúcou technologickou spoločnosťou v oblasti systémov a komponentov pre elektrifikované hnacie ústrojenstvo, ako aj inovatívne technológie podvozkov. V roku 2021 spoločnosť predstavila pojazdný podvozok, v ktorom sa v modulárnej platforme vozidla spája plne elektrické hnacie ústrojenstvo, riadenie so systémom steer-by-wire, ako aj batéria.
Vozidlá kyvadlovej dopravy, ktoré plánujú spoločnosti Schaeffler a VDL, budú využívať platformu Mobileye Drive, ktorá umožňuje automatizovanú jazdu podľa SAE stupňa 4. Zahŕňa špeciálne vyvinuté procesory EyeQ, redundantné senzorové systémy pozostávajúce z priestorových kamier, lidarovej alebo radarej senzoriky a riešení mapovania.
Johann Jungwirth, senior viceprezident pre autonómne vozidlá v spoločnosti Mobileye, hovorí: „Plný potenciál autonómnej mobility, ktorý potrebujeme na zmenu našej spoločnosti k lepšiemu, dosiahneme vtedy, keď budú príslušné technológie bezpečné, dostupné a škálovateľné. Vďaka plánovanej spolupráci so spoločnosťami Schaeffler a VDL Groep spájame správne stratégie a tímy, aby sa mobilita ako služba stala v blízkej budúcnosti realitou.“
Vozidlá kyvadlovej dopravy z plánovanej spolupráce medzi spoločnosťami Schaeffler a VDL sa najskôr dostanú do verejnej cestnej dopravy v Nemecku. Nemecko je prvou krajinou v Európe, v ktorej je povolené používať vozidlá s príslušne schválenými systémami jazdy bez vodiča (SAE stupeň 4) na verejných komunikáciách.
Spoločnosti Schaeffler a VDL plánujú vyvinúť a vyrobiť vozidlá kyvadlovej dopravy pre podniky verejnej dopravy a súkromných prevádzkovateľov. Tieto vozidlá budú následne prevádzkovať v rámci komplexného ekosystému. Obe spoločnosti už zahájili rokovania s príslušnými dopravnými spoločnosťami a prevádzkovateľmi. Cieľom je získať pilotné projekty, aby bolo možné vozidlá rozsiahlo testovať v cestnej premávke a zároveň ich integrovať do škálovateľného ekosystému s otvorenými rozhraniami. Následný objem výroby vozidiel kyvadlovej dopravy závisí od prichádzajúcich objednávok, ale od roku 2030 môže predstavovať niekoľko tisíc vozidiel ročne. Výroba bude prebiehať v centre inovácií v oblasti mobility (Mobility Innovation Centre) spoločnosti VDL v meste Born (Holandsko).
Špecifikácia vozidiel pre kyvadlovú dopravu od spoločností Schaeffler a VDL:
- deväť sedadiel, z toho šesť pevných a tri flexibilné
- možný náklad približne 1.000 kg
- dĺžka 5 metrov, šírka 2,2 metra, výška 2,8 metra,
- hmotnosť približne 5.000 kg
- monitorovací systém interiéru s priamym kontaktom na riadiace centrum
- dva vysoko integrované senzorové systémy, z toho jeden kamerový systém a jeden radarový alebo lidarový systém
- veľké dvere a nízky vstup, bezbariérový prístup
- maximálna rýchlosť 70 km/h
- denný dojazd približne 350 km, dojazd približne 100 km na jedno nabitie batérie
Komentáre