Hoci je slovenský trh plný áut so stočenými kilometrami, niektorí majitelia možno ani netušia, že tachometer ich vozidla bol kedysi upravený. Takéto autá často spôsobujú značné problémy, často sa rozbíjajú a vyžadujú si značné náklady na opravu.
Podľa automobilového experta Matasa Buzelisa zo spoločnosti carVertical je niekedy výhodnejšie auto s upraveným tachometrom predať a kúpiť si iné, ako neustále opravovať to staré. Ako zistíte, či bol tachometer vozidla upravený?
Nízky počet najazdených kilometrov môže naznačovať manipuláciu s tachometrom
Na Slovensku vozidlá kontrolované spoločnosťou carVertical zvyčajne najazdia v priemere 21 230 km ročne. Za 5 rokov mohlo takéto auto najazdiť viac ako 100 000 km. Ak má ojazdené vozidlo nízky počet najazdených kilometrov, môže to znamenať, že predajca s ním manipuloval, aby vozidlo predal za vyššiu cenu.
„Autá s nízkym počtom najazdených kilometrov sú na trhu s ojazdenými vozidlami veľmi žiadané. Odporúčame však neunáhliť sa s kúpou takéhoto vozidla a skontrolovať si jeho históriu najazdených kilometrov. Nepoctiví predajcovia stáčajú počet najazdených kilometrov na starších aj novších autách,“ hovorí Buzelis.
Podľa údajov spoločnosti carVertical malo v prvom polroku 2024 na Slovensku 3,1 % všetkých kontrolovaných vozidiel na tejto platforme sfalšované záznamy o najazdených kilometroch, čo naznačuje, že trh s ojazdenými vozidlami stále nie je dostatočne transparentný.
Opotrebované súčasti by mali vzbudzovať podozrenie
Na vysoký počet najazdených kilometrov môžu poukazovať aj výrazne opotrebované súčasti. Pískajúce brzdy, hrkotajúci zotrvačník alebo ťažko stláčateľná spojka môžu naznačovať, že vozidlo má najazdené viac, ako sa uvádza v inzeráte. Samozrejme, veľa závisí od jazdných návykov majiteľa a údržby vozidla.
Pri výbere ojazdeného vozidla odporúčame venovať pozornosť podmienkam, v ktorých bolo používané. Ak vozidlo jazdilo prevažne v horských oblastiach, jeho spojka, brzdy a motor budú značne opotrebované.
Dovezené vozidlá majú často stočené kilometre
Vďaka popularite služieb na kontrolu histórie vozidiel si kupujúci a predávajúci môžu ľahko overiť históriu akéhokoľvek vozidla. Často sa stáva, že niektorí majitelia po analýze záznamov o histórii vozidla s prekvapením zistia, že ich vozidlo bolo dovezené zo zahraničia, je značne poškodené alebo má sfalšovaný stav najazdených kilometrov.
„Hoci dovoz vozidiel rozširuje možnosti kupujúcich pri hľadaní ojazdeného vozidla, vozidlá dovezené zo zahraničia nie sú vždy v dobrom stave. Pravdepodobnosť, že dovezené autá majú stočené kilometre, je trikrát vyššia, preto preverenie histórie vozidla znižuje šancu na podvod,“ hovorí Buzelis.
Auto so stočeným tachometrom sa častejšie rozbije
Časté poruchy môžu poukazovať aj na pozmenené údaje tachometra. Ak predajca tvrdí, že auto má najazdených 100 000 km, ale skutočný počet najazdených kilometrov je dvakrát vyšší, niektoré komponenty budú značne opotrebované.
Kúpa takéhoto vozidla môže znamenať veľké výdavky na opravy a ťažkosti pri plánovaní údržby.
Zlý stav interiéru – prvý znak toho, že auto môže mať najazdených viac kilometrov
Skutočný počet najazdených kilometrov sa často dá určiť podľa celkového stavu vozidla. Čím častejšie bolo vozidlo používané, tým je pravdepodobnejšie, že jeho interiér bude opotrebovaný.
Opotrebovaný volant, radiaca páka a pedále zvyčajne znamenajú, že vozidlo má najazdené desiatky tisíc kilometrov. Zlý stav sedadiel môže tiež naznačovať, že vozidlo bolo intenzívne používané.
V niektorých prípadoch však predajcovia vymieňajú opotrebované časti interiéru, aby vozidlo vyzeralo atraktívnejšie. To môže potenciálnych kupujúcich zavádzať, aby si takéto auto kúpili bez toho, aby si jeho stav overili v servise.
Komentáre