Na slovenských inzertných serveroch sa začali objavovať podozrivé “náhradné diely” na autá. Dokonca sa objavili aj špecializované e-shopy. Ide o výrezové diely – teda kusy áut rôznych značiek, ktoré z predajcovia ponúkajú z vážne havarovaných áut.
Zväčša sú tieto vozidlá poisťovňou označené za totálnu škodu ale objavili sa aj diely z vozidiel pochádzajúcich z trestnej činnosti. Za predajom takýchto dielov je snaha priekupníkov predať vozidlá poskladané z niekoľkých búraných a znovu poskladaných vozidiel. Pre laika je niekedy takmer nemožné na prvý pohľad rozoznať opätovne poskladané vozidlo. Pri takomto vozidle ide o riziko bezpečnej jazdy a prevádzky auta, ktorá môže ohroziť život posádky.
Len v roku 2014 sa podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu na Slovensko doviezlo viac ako 50 tisíc vozidiel a dopyt po autách z dovozu neustával ani v minulom roku. Autá po nehodách, záplavách alebo odcudzené vozidlá sú pre priekupníkov jednoduchým zdrojom príjmov. Na webe sa ponúkajú použiteľné diely ale i celé vyrezané časti, ktoré neboli pri nehodách poškodené za prijateľné ceny. „Tam kde je dopyt je aj ponuka. Je zrejmé, že ak sú v ponuke len diely, tak niekde sú v ponuke aj celé takto neodborne poskladané autá z vážnych havárií, ktoré budia dojem kvalitného auta. Takúto ´skladačku´ pritom nemusí záujemca na prvý pohľad rozpoznať. Preto preverujeme pri výkupe do nášho autobazáru aj tie najmenšie detaily a zároveň poskytujeme doživotnú záruku na pôvod vozidla,“ hovorí Petr Vaněček z AAA AUTO.
Problémom však nie sú len výrezové diely ale aj neoriginálne diely predovšetkým z Ázie. Odborníci odhadujú, že v Európe sa nachádza až 10 percent falšovaných dielov. Najčastejšie sa falšujú olejové a vzduchové filtre, zapaľovacie sviečky, vonkajšie osvetlenie vozidiel alebo tlmiče, časti pruženia, karosárske diely, brzdy a ich súčasti, airbagy a diely radenia. "Ročne vo svete umiera pri autonehodách približne 1,3 milióna osôb a ďalších 30 až 50 miliónov je zranených. Na vrub nekvalitných dielov idú 3% zo všetkých nehôd. To znamená, že takmer 40-tisíc ľudských životov vyhasne úplne zbytočne, " hovorí Roman Budský z Tím cestnej bezpečnosti.
Tento trend potvrdzuje aj Ján Dryák zo spoločnosti Cebia, ktorá preveruje pôvod ojazdených áut: "Zo západnej Európy sa bežne vyvážajú autá, ktoré boli vyradené z prevádzky aj z dôvodu napríklad totálnej škody. Len v Nemecku sa ročne takto vyradí približne osem miliónov áut ale len cca 3 milióny sú reálne mimo prevádzky. Tieto vozidlá potom priekupníci predávajú najmä v susedných krajinách. Motoristom teda hrozí, že si zo zahraničia kúpia nepreverené auto zvarené z niekoľkých dielov, ktoré nespĺňa požiadavky na bezpečnosť,“ uzatvára Dryák.
Komentáre