Bosch a Veniam zaisťujú konektivitu vozidla s okolím

, 13 decembra 2018, 11:50

Aby v budúcnosti umožňovali automobily prepojenú a automatizovanú jazdu, musia vedieť ľahko komunikovať medzi sebou a so svojím okolím. V súčasnosti neexistuje štandardizovaný technický základ pre túto výmenu dát, známy pod pojmom „vehicle-to-everything“ (V2X). Spoločnosť Bosch na tom však pracuje.

Bosch a Veniam zaisťujú konektivitu vozidla s okolím

„Pokiaľ ide o V2X, Bosch využíva multi-štandardný prístup. Vyvinuli sme univerzálnu jednotku konektivity, ktorá je schopná komunikovať pomocou všetkých všeobecne známych prenosových technológií implementovaných v prepojených automobiloch,“ uvádza Dr. Dirk Hoheisel, člen predstavenstva spoločnosti Robert Bosch GmbH.

Pre dátovú komunikáciu firma Bosch vytvorila tak centrálnu riadiacu jednotku typu „všetko v jednom“. V2X Automobily následne môžu využiť Wi-Fi siete dostupné v mestách, zatiaľ čo inde môžu komunikovať napríklad pomocou celulárnych sietí. Komplexná úloha správy týchto rôznych komunikačných možností je riešená prostredníctvom softvéru od firmy Veniam, start-upu Silicon Valley. Tento softvér neustále vyhľadáva najlepšiu prenosovú technológiu, ktorá vyhovuje konkrétnym požiadavkám a automaticky prepína medzi dostupnými alternatívami. Vďaka tomu sa autá môžu napríklad navzájom informovať o nehode a pasažieri si pokojne užívať neprerušované streamovanie hudby.

Bosch vyvíja jednotku konektivity vyhovujúcu všetkým štandardom

Očakáva sa, že do roku 2025 počet prepojených vozidiel na cestách v samotnej Európe, Spojených štátoch a Číne presiahne 470 miliónov. Spočiatku sa väčšina vozidiel bude pripájať priamo ku cloudu; ale vďaka V2X budú v budúcnosti autá schopné komunikovať medzi sebou navzájom, rovnako ako s dopravnou signalizáciou, stavbami na cestách, prechodmi pre chodcov, budovami, atď. Vďaka tomu sa budú môcť navzájom varovať pred potenciálnymi nebezpečenstvami, ako sú napríklad blížiaca sa dopravná zápcha, nehody a klzká vozovka.

Vozidlá budú mať tiež možnosť využiť zelenú vlnu, pretože budú vedieť, kedy sa pri ďalšom rade semaforov rozsvieti zelená a tým pádom prispôsobia svoju rýchlosť. Výsledkom bude plynulejšia doprava, a to najmä v mestách. V súčasnej dobe však nie je v prípade komunikácie V2X na obzore žiadny globálny harmonizovaný štandard. Zatiaľ čo Čína využíva v prvom rade technológiu Cellular-V2X, ktorá je založená na mobilnej komunikácii, Európa a Spojené štáty plánujú okrem C-V2X zaviesť ešte štandardy prenosu založené na Wi-Fi (DSRC a ITS-G5). Tento chaos v štandardoch môže v medzinárodnom meradle viesť k problémom s komunikáciou vozidiel. V budúcnosti sa však nie je čoho báť, ak budú automobily vybavené jednotkou na univerzálnu konektivitu od firmy Bosch.

Softvér zaisťuje najlepšie prepojenie

Softvér od firmy Veniam je posilňovačom prepojenia jednotky konektivity od firmy Bosch. Okrem toho, že neustále sleduje, aké komunikačné technológie V2X sú aktuálne k dispozícii, tento softvér tiež monitoruje náklady a oneskorenie v prenose dát v prípade každého variantu alternatívneho pripojenia, pretože nie každá technológia je vhodná pre každú situáciu. Napríklad v prípade, keď je potrebné upozorniť vodiča na vozidlo blížiace sa z vedľajšej ulice, vtedy sa počíta každá milisekunda. Tento typ kritických informácií musí byť oznamovaný v reálnom čase pomocou vysokospoľahlivej technológie, ktorá je vždy pripravená na použitie – aj za cenu vyšších nákladov na prenos dát. Na druhej strane, v situácii, keď ide o aktualizáciu softvéru z cloudu alebo aktualizáciu mapy navigačného systému, nie je sa kam ponáhľať a je možné si počkať na dostupnejšiu a stabilnú sieť Wi-Fi. Prostredníctvom Wi-Fi je možné prenášať veľké objemy dát počas krátkej doby.

Pri príležitosti najväčšieho svetového veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas dostali Bosch a Veniam za spoločne vyvinuté riešenie ocenenie za inováciu CES 2019 Innovation Award Honorees v kategórii „Vehicle Intelligence and Self-Driving Technology“.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!