Napriek rastúcemu povedomiu o podvodoch s tachometrom zostáva trh s ojazdenými autami na Slovensku naďalej zraniteľný. Tisíce vodičov sa ročne stanú obeťami podvodov keď si kúpia vozidlá s manipulovaným počtom najazdených kilometrov. Platia tak za vozidlá viac, ako je ich trhová cena, a majú tiež neočakávané náklady na údržbu.
Spoločnosť carVertical, ktorá sa zaoberá spracovaním údajov z automobilového priemyslu, pozorne sleduje situáciu na trhu s ojazdenými vozidlami a uskutočnila svoju 5. výročnú štúdiu, aby odhalila modely vozidiel, ktoré sú na Slovensku najčastejšie predmetom manipulácie s tachometrami.
Viac ako 140.000 „stočených“ kilometrov
V roku 2024 získal nelichotivé prvé miesto na Slovensku v zásahoch do najazdených kilometrov Fiat Ducato, pričom 8,1 % všetkých kontrolovaných kusov na platforme carVertical vykazovalo sfalšované údaje tachometra. Ducato, ktorý je známy svojou spoľahlivosťou pri komerčnom využití, malo stočených v priemere 144.000 kilometrov, čo podčiarkuje jeho príťažlivosť na firemnom aj súkromnom trhu.
Za Fiatom Ducato nasledujú Opel Insignia (7,8 %) a Opel Astra (5,3 %). Insignia zaznamenala priemerné stočenie 51.000 km, zatiaľ čo Astra mala tachometre upravené v priemere o 44.000 km. Úžitkové a osobné vozidlá s vysokým dopytom, ako sú tieto, sú bežnými cieľmi podvodov s tachometrom z dôvodu ich rozsiahleho používania a popularity na trhu s ojazdenými autami.
Keďže tieto autá sú obľúbené aj v iných európskych krajinách, značná časť bola pravdepodobne dovezená na Slovensko, kde sa manipulovalo s ich najazdenými kilometrami, aby sa zvýšila ich predajná hodnota.
„Dokazovanie podvodov s tachometrom je náročné a podvodníci sa tak cítia nedotknuteľní. Aby ste sa vyhli autám s falšovaným počtom najazdených kilometrov, je nevyhnutné vždy skontrolovať ich históriu. Niekedy dokonca nemusí o manipulácii, ku ktorej došlo pred kúpou vozidla, vedieť ani súčasný majiteľ a nepríjemne ho prekvapí, keď chce vozidlo predať a potenciálny kupec nahlási problém,“ vysvetľuje Matas Buzelis, vedúci komunikácie v spoločnosti carVertical a odborník na automobilový trh.
Niektoré modely môžu prísť o dve tretiny svojho skutočného počtu najazdených kilometrov
Fiat Ducato sa radí nielen medzi autá s najčastejšie upravovaným počtom najazdených kilometrov, ale je aj jedným z modelov s najvyšším počtom stáčaných kilometrov (144.000 km). Medzi ďalšie patria BMW radu 3 (188.000 km), BMW radu 5 (112.000 km) a Audi A4 (107.000 km).
Ak tachometer týchto modelov hlási 100.000 kilometrov, skutočný počet najazdených kilometrov môže byť dvojnásobný alebo dokonca až trojnásobný.
„Správa o histórii auta prezrádza, kedy došlo k manipulácii s tachometrom a koľko kilometrov bolo stočených. Kupujúci tak vedia lepšie pochopiť skutočný stav a hodnotu vozidla,“ vysvetľuje Matas Buzelis, vedúci komunikácie v spoločnosti carVertical a odborník na automobilový trh.
Žiadne auto nie je dokonale chránené pred manipuláciou s tachometrom
Seat Leon (2,6 %), Volkswagen Touareg (2,8 %) a Kia Ceed (2,9 %) zo štúdie vyšli ako bezpečnejšie modely s nižším percentom manipulácie s tachometrom. Kupujúci by však mali byť aj pri kúpe takýchto vozidiel stále ostražití.
Hodnoty stočených kilometrov boli pri modeli Seat Leon v priemere 101.000 km, pri modeli Volkswagen Touareg 106.000 km a v prípade Kia Ceed zase 101.000 km.
Štúdia odhalila, že Fiat Ducato má v porovnaní so Seatom Leon alebo Kiou Ceed trikrát vyššiu pravdepodobnosť sfalšovaného počtu najazdených kilometrov. Žiadne auto však nie je úplne imúnne voči manipulácii s tachometrom. Stáčanie najazdených kilometrov sa týka novších aj starších modelov, a preto je pre kupujúcich dôležité, aby dôkladne overili akékoľvek vozidlo, ktoré zvažujú kúpiť.
Metodológia
Táto štúdia spoločnosti carVertical analyzovala správy o histórii automobilov zakúpené používateľmi spoločnosti v období od januára do decembra 2024. Záznamy o manipulácii s tachometrom nájdené v správach boli kategorizované podľa modelu auta, prevedené na percentá a zoradené.
Komentáre