Veľký test akumulátorových rázových uťahovákov MILWAUKEE®. Vyskúšali sme ich počas prezúvacej sezóny!

23 júna 2025, 10:01

Poľská redakcia portálu MotoFocus vykonala v spolupráci so značkou MILWAUKEE® jedinečný test akumulátorového náradia. Úloha bola zverená profesionálnym automechanikom zo servisu zvoleného na základe špeciálneho výberu. Úlohou autoservisu bolo nielen otestovať a zhodnotiť prístroje, ale tiež zmerať spotrebu energie a prevádzkové náklady. Prečo? Prečítajte si naše zhrnutie.

akumulátorový rázový utahovák MILWAUKEE

Myšlienka servisu bez káblov – môže batériové náradie nahradiť pneumatické?

MILWAUKEE® je značka spojená predovšetkým s akumulátorovým náradím. Rázové uťahováky sú len malou časťou jej sortimentu, ktorý pokrýva širokú škálu aplikácií, vrátane tých, ktoré sú úplne vzdialené od použitia v autoopravárenstve. V prípade našej branže spoločnosť MILWAUKEE® dlhodobo presadzuje vlastnú myšlienku, a to „autoservis bez káblov“. Výrobca je presvedčený, že už dnes je možné nahradiť drvivú väčšinu denne používaného náradia akumulátorovými verziami. Potom je možné obísť sa bez hadíc vedúcich medzi zariadením a pneumatickým systémom a kompresorom.

Redaktori portálu MotoFocus.pl priznali, že táto myšlienka, ktorá je pre mnohé autoservisy lákavá, im pripadá trochu utopická. Predsa len je práca v servise náročná a ťažko si predstaviť, že by náradie poháňané batériami mohlo zrazu nahradiť roky používané a osvedčené pneumatické náradie. Každopádne bolo na jednom zo servisov, ktorý sa do testu prihlásil a bol vybraný vyraďovacím spôsobom, aby toto riešenie vyskúšal v praxi. Stal sa ním AutoSerwis Łukasiewicz, ktorý spĺňal všetky požiadavky stanovené na začiatku projektu. Stojí za zmienku, že výmena pre mechanikov dobre známych uťahovákov za úplne novú sadu akumulátorového náradia, a to uprostred prezúvacej sezóny, je skok do neznáma, čo vyžaduje istú dávku odvahy.

Podrobnosti testu rázových uťahovákov MILWAUKEE®

Úlohou autoservisu bolo urobiť porovnávací test. Počas prezúvacej sezóny (apríl) mal servis na mesiac odstrániť hadice, odložiť vzduchové uťahováky a počas tejto doby používať akumulátorové náradie. Test podstúpili nasledujúce zariadenia MILWAUKEE®:

  • 3 rázové uťahováky ½″ M18 FMTIW2F12-0X s hodnotou momentu 881 Nm na uvoľnenie matíc;
  • veľký rázový uťahovák M18 FUEL™ 1/2” s hodnotou momentu 2034 Nm na uvoľnenie matíc;
  • 6 x vymeniteľné akumulátory 6.0 Ah M18 FB6;
  • nízkootáčková brúska na hrubovanie pneumatík M12 FUEL™;
  • 2 x akumulátory M12™ 3.0 AH;
  • mobilná duálna nabíjačka M18™;
  • rýchlonabíjačka M12-18 FC;
  • 3 x hlavica pre kolesá z ľahkých zliatin;
  • 3 x sada dlhých rázových hlavíc.

Zadávateľ testu navyše vybavil automechanikov pracujúcich v servise chráničmi kolien, ochrannými okuliarmi, pracovnými rukavicami a chráničmi sluchu.

Vďaka precízne vedeným záznamom majiteľa autodielne sa nám podarilo zistiť presné údaje o počte servisovaných vozidiel a jednotlivých kolies. Podmienky testovania oboch typov náradia sa čo najviac blížili podmienkam, ktoré je možné docieliť v skutočnom, fungujúcom autoservise.

Testované uťahováky pracovali na troch zdvihákoch autodielne, ktoré sú upravené tak, aby sa počas prezúvacej sezóny používali výhradne na výmenu pneumatík. Autoservis, ktorý má celkom šesť zdvihákov, investoval značné prostriedky do pneumatického systému s lopatkovým kompresorom s výkonom 7,5 kW a samostatným vysušovačom. Okrem rázových uťahovákov a pneumatickej brúsky poháňa kompresor aj ďalšie zariadenia, vrátane štyroch zúvačiek a dvoch vyvažovačiek kolies, a tiež stojany na hustenie kolies. Počas testu akumulátorového náradia bolo teda zariadenie stále v prevádzke, ale v menšej miere než zvyčajne.

Prvé poznatky z testu akumulátorového náradia MILWAUKEE®

Pre náš redakčný tím to nebol štandardný test. V podobných situáciách sme zvyčajne predávali náradie alebo vybavenie automechanikom a jednoducho dôkladne zapisovali ich pripomienky k výrobkom. Tentokrát bolo úlohou zmerať spotrebu energie a vytvoriť finančnú rozvahu, ktorá by ukázala, či by sa prechod na zariadenia poháňané batériami mohol servisu vyplatiť. Výsledky nájdete na konci testu. Začnime však od základov, teda od toho, ako si zariadenia MILWAUKEE® viedli v každodennej prevádzke autodielne.

Napriek obavám nebolo okamžité opustenie pneumatických uťahovákov a prechod na akumulátorové elektrické náradie pre automechanikov šokom ani dôvodom na protesty. Samozrejme, používali takéto zariadenia aj v minulosti (i keď od iných značiek), ale nikdy na niekoľkodennú intenzívnu prácu. Redaktori tušili, že v zhone, uprostred prezúvacej sezóny, im bude chýbať staré náradie, na ktoré boli zvyknutí, a tak – pre všetky prípady – odstránili pneumatické hadice na ich pripojenie.

Našťastie nedošlo ku generálnej stávke a automechanici si rýchlo zvykli na novú realitu. Pri kontrolnej návšteve autodielne počas testu sa jedného z mechanikov spýtali na jeho dojmy. Redakciu zaujímalo, či si náradie poradí aj so silno utiahnutými skrutkami a či nie je (kvôli batériám) pri častom používaní príliš ťažké?

„Menšie uťahováky si vo väčšine prípadov poradia. Keď už, tak môžeme použiť väčší, ktorý už má naozaj silný krútiaci moment. Náradie je síce ťažšie, ale nie o toľko, aby to pre nás bol veľký rozdiel. Je to s ním pohodlnejšie, pretože ho môžete dať kamkoľvek a nemusíte dávať pozor, či hadica nezablokuje priechod alebo sa do niečoho nenamotá. Batérie nenabíjame hneď po konci práce, len keď sa vybijú. Teraz v sezóne nám vydržia deň a pol,” povedal Paweł Kozioł, skúsený automechanik servisu AutoSerwis Łukasiewicz.

„Všetci naši automechanici zhodne potvrdzujú, že používanie akumulátorových uťahovákov je veľmi pohodlné. Nevznikajú žiadne spleti káblov a môžete bez problémov pracovať mimo budovu, pred servisom, napríklad keď potrebujete narýchlo zložiť koleso na opravu. Zákazník nemusí pristavovať vozidlo do blízkosti budovy, pretože nie sme závislí od rozvodov vzduchu. To je naozaj dôležité napríklad pri servise veľkých vozidiel, ako sú dodávky, obytné vozy alebo prívesy,” povedal Dariusz Łukasiewicz, majiteľ autoservisu AutoSerwis Łukasiewicz. „Po skončení mesačného testu som zamestnancom žartom navrhol, aby znovu zapojili pneumatické uťahováky a odložili tie batériové. Tento návrh sa však stretol s jednomyseľným nesúhlasom. Pneumatické náradie, ktoré sme odložili kvôli testu, stále leží v zadnej miestnosti a pravdepodobne tam aj zostane.”

Iniciátorov testu zaujala hlavne skutočnosť dlhej výdrže batérií. Plánujú, že sa za nejaký čas do autodielne vrátia a overia, akou rýchlosťou bude kapacita batérií ubúdať. Výsledky sú zatiaľ lepšie, než sa očakávalo.

Nástrčné hlavice MilwaukeeNa otázku redakcie sa automechanici vyjadrili k ergonómii náradia MILWAUKEE®. Práca s ním je podľa nich naozaj pohodlná. Za zmienku stojí aj ďalšie príslušenstvo. Hlavice pre kolesá z ľahkých zliatin sú farebne odlíšené pre jednoduchú identifikáciu veľkosti. Dobre zapadajú do tesných otvorov v ráfikoch, ale pri vyskrutkovaní pevne zaistených skrutiek by sa nemal preháňať uťahovací moment, pretože by mohlo dôjsť k ich poškodeniu. Tu stojí za zmienku, že pred testom boli mechanici preškolení zástupcom spoločnosti MILWAUKEE®.

„Hlavice sú veľmi kvalitné. Vyzdvihol by som predovšetkým geniálne riešenie, ktoré umožňuje ich uchytenie pomocou magnetu. Vďaka tomu sa dajú pripevniť na stĺp zdviháka, takže sú vždy po ruke,” hovorí Dariusz Łukasiewicz, majiteľ autoservisu.

Predvádzacie vozidlo MILWAUKEE®

chránič sluchu MilwaukeeZáverom k téme príslušenstva treba zmieniť, že mechanici boli počas testu prekvapení dobrým výkonom chráničov sluchu. Tie tlmia kovové zvuky náradia a zároveň umožňujú bezproblémovú komunikáciu.

Koľko stojí akumulátorové náradie oproti pneumatickému spolu s inštaláciou?

Prejdime ku kľúčovému (nomen omen) aspektu, ktorým je hospodárnosť používania akumulátorových rázových uťahovákov. Náklady na vybavenie, ktoré autodielni venovala spoločnosť MILWAUKEE®, činia 16000 PLN (približne 3800 EUR). Sú to čiastky po zľave, ale v cene je zahrnuté aj ďalšie príslušenstvo, ako sú hlavice a predmety pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. Náklady na samotné uťahováky s batériami a nabíjačkami činia niečo málo cez 13000 PLN (3000 EUR). Z toho okolo 5300 PLN (1250 EUR) stoja batérie. Treba však poznamenať, že na testy boli použité špičkové a zároveň najdrahšie batérie značky MILWAUKEE® (s technológiou FORGE™), ktorých zvláštnosťou je schopnosť dobitia z 0 na 80 % kapacity za 15 minút. V záujme zníženia nákladov by bolo možné zvoliť lacnejšie 5A batérie, ktoré sú k dispozícii za približne 350 PLN (80 EUR) za kus.

Náradie je však okamžite pripravené na použitie. Prečo to spomíname? Aby sme mohli porovnať náklady na zaobstaranie týchto zariadení, ktoré postačujú pre tri zdviháky vykonávajúce výmenu pneumatík, s pneumatickými zariadeniami, ktoré predtým plnili rovnakú funkciu. Máme k dispozícii podrobné kalkulácie od majiteľa autodielne. Náradie, ktoré vlastnil (výkonný pneumatický uťahovák, 4 štandardné uťahováky, špirálové hadice, spojky a rýchlospojky a brúska na hrubovanie), stálo približne 4380 PLN (okolo 1000 EUR). To je o dosť menej. Háčik je v tom, že aby ste mohli používať pneumatické náradie, musíte najprv investovať do pneumatického rozvodu a kompresora. Tu už hovoríme o oveľa väčších peniazoch.

V autoservise, kde test prebiehal, je k dispozícii lopatkový kompresor renomovanej značky s výkonom 7,5 kW. Majiteľ tu investoval desiatky tisíc zlotých, aby stroj zvládol minimálne šesť a v budúcnosti možno aj viac zdvihákov. Samozrejme, že keď ide len o tri zdviháky (na ktorých bol test vykonávaný), pravdepodobne by sa rozhodol kúpiť lacnejší kompresor, ale aj tak by za neho pravdepodobne utratil niekoľko tisíc zlotých. K tomu treba pripočítať náklady na inštaláciu. Kompresor tiež vyžaduje každoročný servis.

test akumulátorového nářadí MILWAUKEE

OK, a aká je spotreba energie pneumatického a batériového náradia? Čas na to najzaujímavejšie…

Spotreba energie: elektrické náradie vs. kompresor, alebo vyplatí sa to?

Akumulátorové rázové uťahováky MILWAUKEE® pracovali v autodielni od prvého do posledného aprílového dňa. Od začiatku do konca testu vydržali batérie pracovať približne jeden a pol dňa. Počas tejto doby mechanici servisovali (ak ide o výmenu pneumatík) 16 až 18 vozidiel. Na každom vozidle museli vyskrutkovať a zaskrutkovať 4 kolesá, t. j. na každom vozidle použili uťahovák 8-krát. Na jednu batériu teda vyskrutkovali alebo zaskrutkovali koleso 128-krát alebo 144-krát. Vybité batérie sa dobíjali na dodaných nabíjačkách, zapojených do zásuvky vybavenej meračom energie.

Než prezradíme, koľko elektriny spotrebovali uťahováky za mesiac, pozrime sa na odber štandardného pneumatického systému, ktorý sa v servise doteraz používal. Kompresor nebol pre účely testu úplne odpojený (pretože bol využívaný na iných pracoviskách, na iné práce), ale je vybavený časovačom, ktorý nám umožňuje pomerne presne vypočítať spotrebu elektrickej energie za hodinu prevádzky. Prevádzka prebiehala 21 pracovných dní (po 8 hodinách) a tri soboty (po 5 hodinách). Celkom teda 183 hodín za mesiac.

Najdôležitejšie bolo zistiť, koľko hodín bol kompresor aktívny – porovnať jeho aktivitu s aprílom (mesiac, kedy sa test uskutočnil) predchádzajúceho roku. Majiteľ autoservisu získal vyúčtovanie za minulý rok, ale tiež za rok 2023. Z výpočtu vyplýva, že kompresor a jeho príslušenstvo v apríli 2025 spotrebovali o:

  • 387 kW/h menej než v roku 2024
  • 283 kW/h menej než v roku 2023

Nie všetky obdobia prezúvania je možné porovnávať v pomere 1:1. Sú obdobia, keď je v apríli ešte zima, a sú také obdobia, keď páliace slnko ženie vodičov do pneuservisov. Preto bol použitý priemerný rozdiel medzi oboma roky, čo činí 335 kW/h.

OK, vieme približne, koľko elektriny NEspotreboval kompresor. A koľko spotrebovalo akumulátorové náradie MILWAUKEE®, ktoré ho takpovediac nahrádza?

Je to takmer neuveriteľné, pretože servis spotreboval na nabíjanie batérií za celý mesiac len 3,991 kW/h. Je pravda, že na začiatku testu boli batérie plne nabité, ale nebuďme malicherní. Predpokladajme mesačnú spotrebu niečo cez 4 kW/h. Nech je to dokonca 5 kW/h.

335-5 = 330 kW/h. O toľko menej elektriny servis spotreboval len v apríli. Pre prepočet na peniaze je nutné vziať do úvahy cenu elektriny, ktorá sa v jednotlivých krajinách líši, rovnako ako podľa dodávateľov a zmluvných podmienok. Pre zjednodušenie sa predpokladalo, že priemerná cena za kW/h sa pohybuje okolo 1 PLN (0,25 EUR). Pripomeňme, že test prebiehal v Poľsku.

Predvádzacie vozidlo MILWAUKEE®

Zhrnutie testu akumulátorových rázových uťahovákov MILWAUKEE®

Autori testu vedeli, že úspory elektriny dosiahnuté v apríli nejde jednoducho vynásobiť 12 mesiacmi. V mesiaci prezúvacej sezóny sa ušetrilo 330 kW/h. Takéto obdobie trvá v Poľsku menej než šesť mesiacov. Rázové uťahováky sa, samozrejme, používajú aj mimo sezónu výmeny pneumatík, a to nielen na demontáž kolies. Preto sa predpokladalo, že v mesiacoch mimo sezónu bude úspora polovičná – približne 165 kW/h.

(330 kW/h x 6) + (165 kW/h x 6) = 1980 kW/h + 990 kW/h = 2970 kW/h

Takmer 3 000 kilowatthodín elektriny je bezpochyby úctyhodné číslo. To je zhruba množstvo elektriny, ktoré ročne spotrebuje stredne veľká domácnosť. Nemali by sme sa však zamerať len na náklady, ale treba vziať do úvahy aj ekologické a environmentálne hľadisko.

Test nado všetky pochybnosti preukázal, že akumulátorové náradie spotrebováva výrazne menej elektrickej energie než pneumatické. Je však tiež hospodárnejšie, ak vezmeme do úvahy celkové náklady na jeho použitie? No, vzhľadom na investície, ktoré si vyžiada používanie tradičného pneumatického náradia, sa výdaj niekoľko tisíc zlotých za uťahovák s dvomi batériami zdá byť triviálny. Aj za predpokladu, že už máme v autoservise pneumatické zariadenia (nevynakladáme náklady na investíciu do jeho inštalácie), musíme mať na pamäti náklady na jeho údržbu. Majiteľ autodielne, kde test prebiehal, uviedol, že v minulom roku vynaložil 2356 PLN (555 EUR) na nákup nových pneumatických uťahovákov, špirálových hadíc, skrutiek a ďalšieho príslušenstva*. Tieto typy nákupov musí vykonávať každý rok. Ďalej je tu servis kompresora (filtre, olej, tesnenie), ktorý v tomto prípade stojí približne 1800 PLN (424 EUR). V prepočte na tri roky ide o náklady rovnajúce sa nákupu testovaného náradia.

Ako sme už uviedli, použitie akumulátorového náradia neznamená, že sa dá úplne obísť bez kompresora. Je však možné zakúpiť menšiu a lacnejšiu jednotku. Ak máte kompresor, ako je ten v autodielni pána Lukasiewicza, bolo by možné termíny údržby odložiť (kvôli menšiemu počtu motohodín) a platiť za nich menej často (napr. raz za 1,5 roka alebo za 2 roky).

* nezohľadňujeme náklady na nástrčné hlavice, ktoré sa opotrebovávajú pri oboch typoch náradia.

Redakcia vytvorila tabuľku nákladov na prevádzku zariadenia pre túto konkrétnu autodielňu, kde sa test uskutočnil. Obsahuje len prevádzkové náklady – bez nákladov na nákup uťahovákov a inštaláciu pneumatického zariadenia.

Prehľad za 3 roky Akumulátorové náradie Pneumatické náradie
Spotreba energie 32 EUR 2 121 EUR
Rázové hlavice 735 EUR 735 EUR
Ostatný spotrebný materiál* 0 1100 EUR
Servis kompresora 848 EUR 1 272 EUR
Celkom 1615 EUR 5 228 EUR

* špirálové hadice, spojky/rýchlospojky na hadice

Je teda možné ušetriť toľko peňazí používaním akumulátorového náradia namiesto pneumatického? Teoreticky áno, aj keď niektorí z našich čitateľov pravdepodobne správne podotknú, že trojročná doba použiteľnosti uvedená v tabuľke do značnej miery závisí od životnosti uťahovákov a (čo je ešte dôležitejšie) batérií MILWAUKEE®. Prípadná nutnosť nákupu nového uťahováka napríklad už po jednom roku by mohla zhoršiť ekonomickú kalkuláciu projektu. Tu nás však spoločnosť MILWAUKEE® uisťuje o vysokej kvalite zariadení a o garancii záruky na zariadenia a batérie. S uistením idú ruka v ruke argumenty, a preto sa redakcia MotoFocus.pl chystá v najbližšej dobe navštíviť autorizovaný servis MILWAUKEE® vo Varšave, kde sa chce dozvedieť viac o spoľahlivosti akumulátorového náradia. Testované náradie zatiaľ zostáva v autodielni. Redakcia sa tam čas od času pozrie, aby skontrolovala ich stav a funkčnosť.

Pre koho sú určené akumulátorové rázové uťahováky?

Kto by sa podľa nás mal zaujímať o nákup akumulátorových rázových uťahovákov? Máme štyri situácie, v ktorých by sa takéto rozhodnutie mohlo ukázať ako obzvlášť prínosné:

  • Autoservis, ktorý si praje otvoriť ďalší vonkajší pracovné miesto pre sezónu výmeny pneumatík (absencia káblov umožňuje demontáž kolies mimo dielňu).
  • Rozšírenie autodielne – vytvorenie ďalších pracovísk bez nutnosti rozšírenia pneumatického systému a nákupu nového, väčšieho kompresora.
  • Stavba nového autoservisu (už zmienené upustenie od nákupu drahého a výkonného kompresora a výstavba komplikovaného vzduchového systému).
  • Vybavenie mobilného autoservisu.

A aký je váš názor na myšlienku nahradiť tradičné pneumatické náradie batériovým? Napíšte nám do komentárov. Ďakujeme, že ste článok dočítali až do konce.

Komentáre

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!