Šéf spoločnosti Bosch Dr. Volkmar Denner pri príležitosti výročnej tlačovej konferencie vyhlásil, že diesel má budúcnosť. Novinka firmy Bosch môže výrobca podporiť v tak drastickom znížení emisií oxidov dusíka z vozidiel, že už dnes budú dodržiavať budúce limity. Napomôže tomu prielom v dieselovej technológii.
Taktiež pri testovaní v bežnej premávke (Real Driving Emissions) sú emisie z vozidiel vybavených novou dieselovou technológiou Bosch nielen výrazne pod hodnotami aktuálnych limitov, ale aj pod limitmi, ktoré budú platiť až od roku 2020. Vývojári spoločnosti Bosch dosiahli tieto výsledky zdokonalením súčasnej techniky. Ďalšie komponenty, ktoré by zvyšovali náklady, nie sú nevyhnutné. „Bosch posúva hranice technických možností. S najnovšou technológiou Bosch budú dieselové vozidlá klasifikované ako vozidlá s nízkymi emisiami, ale aj naďalej zostanú finančne dostupné,“ povedal Denner.
Rekordná hodnota: 13 miligramov oxidov dusíka na kilometer v reálnej premávke
Od roku 2017 požaduje európska legislatíva, aby nové modely osobných automobilov emitovali maximálne 168 miligramov oxidov dusíka na kilometer, od roku 2020 potom maximálne 120 miligramov. Avšak už dnes môžu vozidlá vybavené dieselovou technológiou Bosch dosahovať rekordné hodnoty 13 miligramov.
A dokonca aj pri obzvlášť náročných jazdách po meste, ktorých testovacie parametre výrazne prekračujú zákonné požiadavky, sú priemerné hodnoty testovacích vozidiel Bosch iba 40 miligramov na kilometer. Rozhodujúci technologický prielom sa vývojárom spoločnosti Bosch podaril v uplynulých mesiacoch. Vyššie uvedené hodnoty sú možné vďaka kombinácii pokročilej technológii vstrekovania, novo vyvinutého systému satia a inteligentného teplotného managementu.
Pretože opatrenia na zníženie emisií oxidov dusíka nijako výrazne nemenia spotrebu, zachováva si naftový motor svoju komparatívnu výhodu spotreby, emisií CO2, a tým menšieho dopadu na životné prostredie.
Umelá inteligencia pre ešte lepší výkon spaľovacieho motora
Avšak ani s týmto technologickým pokrokom nie je vývoj dieselových motorov na konci. Bosch by chcel dosiahnuté pokroky ďalej podporiť umelou inteligenciou. Tým sa Bosch dostáva bližšie k ďalšiemu dôležitému cieľu: vývoju spaľovacieho motoru, ktorý s výnimkou CO2 okolitý vzduch prakticky neznečisťuje. „Neochvejne veríme, že naftový motor bude hrať dôležitú rolu v možnostiach mobility zajtrajška. Kým sa elektromobilita dostane na masový trh, budeme aj naďalej potrebovať vysoko efektívne spaľovacie motory,“ uviedol Denner. Znenie jeho odvážneho cieľa pre vývojárov spoločnosti Bosch je: nová generácia dieselových a benzínových motorov, ktoré by už nemali významne zaťažovať atmosféru pevnými časticami a oxidmi dusíka.
Bosch chce viac: transparentnosť a reálne testovanie spotreby a CO2
Denner naviac požadoval, aby sa emisie CO2 závislé na spotrebe znovu dostali viac do centra pozornosti. Ani spotreba vozidiel by sa v budúcnosti nemala viac zisťovať v laboratóriách, ale taktiež v reálnych dopravných situáciách. Vytvorila by sa tak porovnateľná systematika ako pri emisiách. „To znamená väčšiu transparentnosť pre spotrebiteľov a väčšiu dôslednosť pri ochrane ovzdušia,“ povedal Denner.
Kódex vývoja produktov: etika technologického vývoja
Denner, ktorý je vo vedení spoločnosti Bosch zodpovedný taktiež za výskum a včasný vývoj, predstavil širokej verejnosti aj „kódex vývoja produktov“. V ňom firma formulovala mantinely pre vývoj produktov Bosch: po prvé je striktne zakázané zapojenie funkcií, ktoré automaticky rozpoznajú testovacie cykly. Po druhé, produkty Bosch sa nesmú optimalizovať pre testovacie situácie. Po tretie, produkty Bosch majú pri bežnom, dennom využití čo možno najlepšie chrániť ľudský život a byť šetrné k životnému prostrediu a k zdrojom. „Navyše je princíp legálnosti a naše motto ,Stvorené pre život‘ normou pre naše správanie.
Technické otázky a odpovede k novej dieselovej technológii Bosch
Čím nová dieselová technológia vyniká?
Pre znižovanie emisií oxidov dusíka u dieselových vozidiel boli dosiaľ kritické dva faktory. Jedným je štýl riadenia. Technologické riešenie Bosch je rýchle reagujúci systém satia. Čím je spôsob jazdy dynamickejší, tým dynamickejšia musí byť aj recirkulácia výfukových plynov. To je možné okrem iného vďaka RDE optimalizovaným turbodúchadlám, ktoré reagujú rýchlejšie ako tie konvenčné. A s kombináciou vysokotlakovej a nízkotlakovej recirkulácie výfukových plynov je systém satia ešte flexibilnejší. Vodič sa tak môže rýchlo rozbiehať bez toho, aby silne narastali emisie. Rovnako dôležitý je aj vplyv teplôt. Pre optimálnu konverziu oxidov dusíka musia byť výfukové plyny horúce viac než 200 stupňov – čo je teplota, ktorá práve pri jazdách po meste často nie je dosiahnutá. Tu Bosch stavil na premyslený tepelný management dieselového motoru. Ten teraz aktívne riadi teplotu emisií: výfukový systém teda zostáva tak teplý, aby pracoval v stabilnom teplotnom rozmedzí a emisie zostali na nízkej úrovni.
Kedy bude tato technológia zrelá na sériovú výrobu?
Nový dieselový pohon Bosch je založený na komponentoch dostupných na trhu. Zákazníkom je teda k dispozícii v podstate okamžite a môže byť zakomponovaný do plánovaných projektov.
Prečo sú jazdy po meste náročnejšie ako jazdy mimo mesto alebo po diaľnici?
Pre optimálnu konverziu oxidov dusíka musia byť výfukové plyny horúce viac než 200 stupňov – čo je teplota, ktorá práve pri jazdách po meste často nie je dosiahnutá. Dôvodom toho sú zápchy alebo premávka „stop-and-go“, ktorá necháva výfukový systém vychladnúť. Nový tepelný management Bosch túto nevýhodu vyrovnáva tým, že aktívne riadi teplotu výfukových plynov.
Je pre riadenie teplôt vo výfukovej časti potrebný dodatočný ohrievač na báze 48 voltov alebo porovnateľné dodatočné konštrukčné prvky?
Nový dieselový pohon Bosch je založený na komponentoch dostupných na trhu a nie je odkázaný na dodatočnú 48 voltovú palubnú sieť.
Bude naftový motor kvôli novej technológii Bosch výrazne drahší?
Dieselová technológia spoločnosti Bosch je založená na dieloch používaných už dnes v sériovo vyrábaných vozidlách. Rozhodujúci pokrok je založený na novej kombinácii existujúcich opatrení. Nie sú nutné žiadne dodatočné hardvérové komponenty. Zníženie emisií tak nebude mať na cenovú dostupnosť dieselových vozidiel vplyv.
Príde naftový motor kvôli novej technológii o svoju výhodu spotreby paliva a s tým spojenú klimatickú výhodu?
Nie, vývojári mali jasný cieľ znížiť emisie oxidov dusíka a zároveň zachovať komparatívnu výhodu CO2. Naftový motor si tak zachová svoju výhodu pri ochrane klímy.
Anonym, 16 septembra 2019, 17:55 0 0
Je to skvelá buducnosť pre dieske, ktoré zachovajú nizku spotrebu, nízke CO2 a vyruešený problén NOx i jemných častíc.
Podarí to preklenúť 10 r obdobie počas ktorého sa dostane do SV elektrické automobili na vodík, ktorý sa z nádrže v palivových člankoch zmení na elektrickú energiu pre pohom elektrických motorov elektromobilu.
Terajšie akumulátorové vozidlá, ktoré je potrebné nabíjať v krátkývh režimoch na nabíjačkách dlhú dobu a ich krátky dojazd nevyhovujú cestnej premávke, nad čim lobisti i politici zatvárajú oci. Potrebujú totiž rýchle riešenie zanedbanej mestskej klimatickej situácie veľkomiest.
Odpoveď