ZF preraďuje na vyššiu rýchlosť: jej 2stupňový elektrický pohon pre osobné vozidlá integruje pokročilý elektromotor s prvkom pre radenie a vhodnou výkonovou elektronikou. Novinku prestavali počas akcie ZF Global Technology Day 2019.
Zlepšenie v účinnosti premeny energie v porovnaní s predchádzajúcimi elektrickými pohonmi predlžuje dojazd na každé nabitie batérie. A vďaka jeho kompaktnej konštrukcii je tento nový systém pohonu zaujímavý aj pre osobné vozidlá v kompaktnej triede. Modulárna konštrukcia tohto agregátu sa dá tiež vyladiť a odstupňovať na použitie v športových a výkonných vozidlách.
Svojím novým elektrickým 2-stupňovým riešením pohonu uvádza ZF ďalšiu etapu elektromobility v segmente osobných vozidiel.
„Pre každodenné použitie elektromobilov je dôležité získať z každého nabitia batéria čo najdlhší dojazd“, hovorí Bert Hellwig, vedúci Navrhovania kompletných systémov v divízii E-mobility ZF. „Každé percento zlepšenia účinnosti premeny energie vyústi do dvoch percent dlhšieho dojazdu.“
Na zvýšenie výkonnosti nového elektrického systému rozvodoviek využila ZF svoje odborné znalosti o systémoch a vyvinula nový elektromotor s maximálnym výkonom 140 kW spriahnutým s dvojstupňovým prvkom pre radenie. „Spojenie nášho know-how vo vzťahu k elektromotorom, prevodovkám a výkonovej elektronike zaisťuje, že dosahujeme najlepší možný dojazd z každého nabitia batérie“, hovorí Hellwig.
Vozidlá s novým 2-stupňovým pohonom majú nižšiu spotrebu energie, čo v porovnaní s jednostupňovým agregátom zasa predlžuje dojazd až o päť percent. Prevodové stupne sa radia pri rýchlosti 70 km/h. Pripojením vozidla ku komunikácii CAN sa však dajú – podľa priania zákazníka – navrhnúť iné stratégie radenia, ktoré môžu byť prepojené s digitálnymi mapami a GPS.
Vozidlo by mohlo napríklad na základe trasy naprogramovanej GPS navigáciou rozpoznať, ako ďaleko je od najbližšej nabíjacej stanice a prediktívne zareagovať prepnutím do režimu Eco. Efektívnejšie radenia prevodových stupňov by boli možné aj zohľadnením topografie na diaľnici a pri diaľkových cestách. Softvér v pohone sa dá tiež aktualizovať vďaka sieťovému prepojeniu s cloudovými službami prostredníctvom aktualizácií šírených vzduchom (over-the-air).
Výrobcom vozidiel ponúka nový 2-stupňový pohon dve možnosti zlepšeného využitia účinnosti premeny energie. Výrobca pôvodného zariadenia (OEM) sa mohol rozhodnúť buď pre dlhší dojazd pri zachovaní rovnakej veľkosti akumulátora alebo využiť menší akumulátor.
Modulárny prístup: najlepší výsledok pre účinnosť alebo výkon
Vďaka dimenzovaniu tohto agregátu, ktorý optimalizuje priestor pre montáž, je 2-stupňový systém vhodný aj pre kompaktné osobné vozidlá, v ktorých je vnútorný priestor veľmi vzácny.
2-stupňová koncepcia však ponúka výhody aj pre OEM, ktorí sledujú výkon.
„Doteraz sa museli výrobcovia vozidiel pri elektromotoroch rozhodovať medzi vysokým rozjazdovým momentom a vysokou maximálnou rýchlosťou“, vysvetľuje Hellwig. „Tento konflikt cieľov sme teraz vyriešili a nový pohon bude kompatibilný pre výkonné aj ťažšie vozidlá – napríklad osobné vozidlá ťahajúce príves.“
Svojím modulárnym prístupom bude môcť ZF kombinovať 2-stupňovú prevodovku s ešte výkonnejšími motormi až do 250 kW, čo sľubuje lepšiu akceleráciu a potenciálne vyššie maximálne rýchlosti. Vďaka tomu môže nový pohon na základe svojej modulárnej koncepcie spĺňať rozličné požiadavky.
Komentáre