Od začiatku roka 2018 získala spoločnosť Bosch v oblasti elektromobility zákazky v hodnote približne 13 miliárd eur vrátane sériových projektov batériových elektrických pohonov pre osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá. S týmito úspechmi a vďaka svojej sile v oblasti inovácií sa Bosch presadzuje v súčasnom náročnom prostredí.
Obchodná oblasť Mobility Solutions sa v roku 2019 opäť vyvíja lepšie ako celosvetová automobilová výroba. Napriek súčasnému klesajúcemu trendu na trhu sa tržby z predaja z tejto obchodnej oblasti budú pohybovať len mierne pod úrovňou minulého roka.
„Transformácia mobility prináša výzvy, ale aj príležitosti. A tie chceme využiť,“ hovorí Dr. Volkmar Denner, predseda predstavenstva spoločnosti Bosch.
Bosch ide v ústrety budúcnosti mobility. Spoločnosť je otvorená novým technológiám, vyvíja konvenčné pohony a podporuje elektrifikáciu. Okrem toho spoločnosť pracuje na automatizácii, konektivite či personalizácii mobility. Kľúčom k tomu sú elektronika a softvér. Odvetvie mobility aktuálne zamestnáva 14.000 softvérových vývojárov a ročné náklady na expertné činnosti v oblasti softvéru dosahujú tri miliardy eur. Cieľ: ľudia by mali zostať mobilní v súlade so životným prostredím a mali by si môcť mobilitu dovoliť.
Výkonné pohony: od spaľovacieho motora až po palivový článok
Spoločnosť Bosch je lídrom na poli opatrení v oblasti klímy a to nielen tým, že od budúceho roka budú všetky jej závody na celom svete uhlíkovo neutrálne.
Spoločnosť ročne investuje 400 miliónov eur do mobility bez emisii. Bosch má už dnes v elektromobilite taký široký záber, ako žiadna iná firma – od bicyklov po nákladné vozidlá, od ľahkých 48-voltových hybridných pohonov po plne elektrický pohon.
Bosch v roku 2025 pravdepodobne prekročí obrat vo výške päť miliárd eur, ktorý bol ešte na začiatku tohto roka predpovedaný pre komponenty a systémy z oblasti elektromobility pre osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá.
Spoločnosť chce vytvoriť masový trh s palivovými článkami a uviesť ich do sériovej výroby, aby sa tak stala lídrom na trhu oblasti elektromobility. Úspory vyplývajúce z rozsahu, prispejú k tomu, že sa bude doteraz drahá technika vyrábať s nižšími nákladmi.
Nová technika: menej pevných častíc, menej brzdného prachu
V roku 2030 budú mať ešte tri zo štyroch nových vozidiel pod kapotou konvenčný motor, časť z nich s elektrifikovanou podporou zo strany 48-voltového systému alebo ako Plug-in-Hybrid. Z tohto dôvodu Bosch zefektívňuje nielen dieselový motor, ale aj benzínový. Najnovší pokrok: s vnútornými úpravami motora a moderným ošetrením emisií dokážu benzínové motory byť aj v bežnej prevádzke až o 70 percent pod limitom v prípade pevných častíc podľa normy Euro-6d-temp.
Bosch chce minimalizovať tiež emisie pevných častíc spôsobené brzdením. V porovnaní s bežným brzdovým kotúčom vytvára iDisc Regeneratívny brzdový systém Bosch môže v prípade elektrifikovaných vozidiel znížiť množstvo pevných častíc z brzdenia dokonca o viac ako 95 percent.
Míľnik: schválený prvý systém úrovne 4
Veľké obchodné úspechy dosahuje Bosch tiež pri automatizovanom riadení. Základ tvoria asistenčné systémy pre vodičov. V tejto oblasti Bosch v tomto roku posilní o dvanásť percent, a to pri obrate dve miliardy eur. Do ďalších úrovní automatizovaného riadenia investuje spoločnosť do roku 2022 štyri miliardy eur. Pre americký a ázijský trh vyvíja Bosch systémy handsfree úrovne 2 – diaľničných asistentov, ktorí umožnia zložiť ruky z volantu.
Bosch a Daimler nedávno v Nemecku dostali celosvetovo prvé povolenie pre systém úrovne 4: automatizované parkovanie v parkovacom dome múzea Mercedes-Benz v Stuttgarte. Plne automatizovaná parkovacia služba pritom už nepredstavuje žiadny prototyp. Do konca roka 2021 má byť týmto systémom vybavený ďalší tucet parkovacích domov.
Prispôsobená mobilita: kyvadlová doprava a Rolling Chassis
Obrat v oblasti mobility umožnil vznik nových aktérov na trhu. Spoločnosť tak spolupracuje s tromi najväčšími poskytovateľmi Ride-hailing – DiDi, Lyft a Uber, ktorí už celosvetovo sprostredkujú celkovo vyše 50 miliónov jázd denne. Čínsky poskytovateľ mobility s vedúcim postavením DiDi napríklad využíva batériový servis Bosch založený na cloude, pomocou ktorého možno predĺžiť životnosť autobatérií.
V budúcnosti budú títo poskytovatelia služieb mobility ponúkať mobilitu na mieru čoraz častejšie prostredníctvom vozidiel kyvadlovej dopravy. Do roku 2025 by tak malo celosvetovo jazdiť viac ako 2,5 milióna vozidiel kyvadlovej dopravy. Pomocou svojich riešení elektrifikácie, automatizácie, konektivity a personalizácie chce Bosch týmto poskytovateľom umožniť ponúkať dopravné služby s najvyšším komfortom a maximálnou bezpečnosťou. Základ pre takéto vozidlá kyvadlovej dopravy môžu tvoriť Rolling Chassis – modulové platformy pripravené na jazdu, na ktoré možno flexibilne namontovať karosérie.
S týmto cieľom zahájila spoločnosť Bosch začiatkom roka spoluprácu s firmou Benteler, expertom na podvozky a automobily. Rolling Chassis využije ako prvý zákazník Automobili Pininfarina pre vlastné vozidlá a navyše ich bude ďalej distribuovať.
Komentáre