Test stanice na obsluhu klimatizácie Magneti Marelli – zhrnutie

18 apríla 2022, 20:27

Počas posledných dvoch mesiacoch, autoservis, ktorý spolupracuje s našou redakciou, testoval dve najnovšie stanice na obsluhu klimatizácie značky Magneti Marelli, z nových línií Alaska Prime a Alaska EVO. Napriek tomu, že sa sezóna ešte poriadne nezačala, mechanikom sa podarilo presvedčiť pomerne značnú skupinu vodičov, aby urobili servis klimatizácie. To nám umožnilo vytvoriť zoznam pripomienok a postrehov o testovaných zariadení, ktoré sa isto zídu všetkým, ktorí uvažujú o kúpe staníc na obsluhu klimatizácie.

Ako sa stanice Magneti Marelli Alaska Prime a EVO používajú? Každodenné dojmy

Zariadenia, ktoré sú objektom nášho redakčného testu, sme vstupne predstavili v našom prvom článku venovanom týmto zariadeniam. Môžete si ho prečítať TU. Pripomeňme iba, že sme testovali stanice z nových línií výrobkov, ktoré len nedávno obohatili ponuku značky Magneti Marelli. Alaska Prime je ekonomická línia, ktorá sa má vyznačovať výhodným pomerom dostupných funkcií a ceny, na druhej strane línia EVO prináša topové výrobky značky, to najlepšie, čo značka aktuálne ponúka.

V testovanej súprave, ekonomická stanica z línie Prime je určená na obsluhu nového chladiva R1234yf, a ako doplnkové vybavenie (dostupné ako voľba), má identifikátor chladiaceho média. Stanica Alaska EVO je určená na obsluhu starého chladiva R134a, a v porovnaní so základnou verziou má dodatočné vybavenie – integrovanú tlačiareň.

Mechanici nášho autoservisu sa zúčastnili na predstavení a na vstupnom školení z obsluhy zariadení. Autoservis sa už predtým zaoberal servisom klimatizačných systémov, služby tohto typu boli v jeho ponuke šesť rokov. Toľko rokov mali aj doteraz používané stroje jedného z renomovaných výrobcov. Bola v porovnaní s nimi každodenná práca na staniciach Magneti Marelli ľahšia, či možno náročnejšia?

„Priznám, že sme potrebovali trochu času, aby sme sa „prestavili,” hovorí Krzysztof Włodarczyk, majiteľ autoservisu, v ktorom sa test uskutočnil. „Naše staré stroje umožňovali iba manuálnu obsluhu klimatizačných systémov, kým stanice Magneti Marelli majú množstvo funkcií, ktoré sú automatizované. Takže proces úplne nekontrolujeme, čo však v podstate vôbec nevadí. Stále môžeme používať manuálny režim, avšak automatizácia je výhodná pre mechanika, keďže urýchľuje jeho prácu, samozrejme, na začiatku je potrebné trochu si zvyknúť. Keď vykonávame servis v automatickom režime, v podstate môžeme robiť iné veci, čo nám umožňuje ušetriť množstvo času. V prípade, ak sa objaví nejaký problém, stroj preruší proces a poinformuje nás o príčine.“

Mechanici tiež poukázali na jednoduchosť obsluhy stanice, ktorá vedie používateľa krok za krokom, čo mu prakticky neumožňuje urobiť nejakú chybu. Avšak niektoré procedúry by sme niekedy chceli urýchliť.

„Stanice Magneti Marelli sú vhodné pre osoby, ktoré sa doteraz veľmi nezaoberali servisom klimatizačných systémov – majú síce potrebné oprávnenia, ale nemajú skúsenosti. Stroje napovedajú, čo treba urobiť a v akom poradí. Avšak v prípade skúsených operátorov, taká procedúra môže byť niekedy trochu otravná. Obsluha sa nedá urýchliť,“ dodáva Krzysztof Włodarczyk.

Podobné dojmy mali mechanici pri teste výkonnosti, ktoré stroje vykonávajú vždy na konci servisu klimatizačného systému. Trvá približne 3 až 4 minúty a overuje, či klimatizačný systém správne funguje. Podľa mechanikov taký test je niekedy nepotrebný – napr. po oprave systému, keď vieme, že funguje správne, a dodatočné potvrdenie jednoducho nie je už potrebné. Ale podľa nášho skromného názoru dodatočnú procedúru kontroly klimatizačného systému nemôžeme uznať za chybu, hlavne že sa dá v ľubovoľnej chvíli prerušiť, alebo mechanik môže odmietnuť jej vykonanie (stanica sa pýta, či má, či nemá, vykonať tento test).

Mechanici si pri práci so zariadeniami všimli solídny výkon čerpadla stanice. Čo je pritom zaujímavé, je to pomerne malé čerpadlo – zaručuje prietok na úrovni 50 litrov za minútu. V niektorých strojoch, ktoré sú dostupné na trhu, sú čerpadlá, ktoré ponúkajú výkon aj viac než 200 litrov za minútu. Skade sa potom berie taký postreh mechanikov?

„Čerpadlo, napriek teoreticky nízkej úrovni prietoku, svoju úlohu zvláda veľmi dobre, keďže je optimálne kalibrované. Veľmi dôležité je, že udržiava stabilný podtlak počas procesu vytvárania vákua a procesu tesnosti,“ hovorí Grzegorz Toczyński, odborník na technickú obsluhu Magneti Marelli.

Mechanici po skončení testu priznali, že čerpadlo veľmi dobre udržiavalo tlak aj pri vykonávaní servisu vozidiel s netesným klimatizačným systémom. Počas vytvárania podtlaku v systéme, jeho úroveň veľmi rýchlo klesá na -1 bar a počas celého etapu vytvárania podtlaku sa stabilne udržiava.

Obslužné režimy stanice na obsluhu klimatizácie Alaska

Keď sa mechanici oboznámili s obsluhou nových strojov, začali doceňovať predovšetkým automatický režim práce. Ako sa ukázalo, bol vhodný na obsluhu väčšiny vozidiel, ktorých servis vykonávali. V prípade stanice EVO sa spúšťa na veľkej dotykovej obrazovke, alebo v prípade stanice Prime na monochromatickom displeji. Softvér nás sprevádza krok za krokom cez celý proces.

V prípade staníc EVO a Prime, v príslušnej chvíli sa zo zoznamu vyberá model vozidla, ktorého servis sa práve vykonáva. Potom zariadenie automaticky načítava údaje klimatizačného systému daného vozidla, ktoré si operátor môže pozrieť. Stanica na základe technických parametrov vozidla sama vyberá množstvo oleja, ktoré je potrebné pridať pri obsluhe. Ak operátor chce zmeniť nastavenia, napr. zväčšiť množstvo oleja, keďže bol v systéme vymenený kondenzátor – môže to urobiť manuálne, vyberajúc náležité dodatočné množstvo. Ak operátor súhlasí s predvolenými parametrami, stačí už len potvrdiť proces jedným stlačením, a stroj sám zrealizuje danú obsluhu. Ak sa počas obsluhy objaví nejaký problém, operátor bude náležite informovaný správou na displeji. Avšak to neznamená, že bude musieť dokončiť obsluhu v manuálnom režime. Stanica má funkciu, ktorá umožňuje bezpečne napĺňať systém aj v náročnejších pracovných podmienkach.

„Všetky naše stroje majú funkciu Secure Charge. Je to funkcia bezpečného napĺňania klimatizačného systému. Je to patentovaná metóda, ktorá umožňuje napĺňať chladivo aj v náročných podmienkach. Také podmienky sú predovšetkým v lete, keď sú vysoké teploty. Pri takých podmienkach je v klimatizačnom systéme auta vysoký tlak, čo mimoriadne sťažuje napĺňanie chladiva. Stroj sa o to postará, avšak nie s použitím ohrievacieho pása, ktorým sa obopína fľaša, tak ako je to v zariadeniach konkurencie, ale použitím špeciálneho riadiaceho systému. Napĺňa médium jednou hadičkou, druhou ho vyťahuje zo systému, a v správnom momente (keď sa dosiahne zadaná hodnota), prerušuje prietok, pričom systém zostáva naplnený. Procedúra netrvá dlho, urýchľuje prácu, a funguje dokonca aj pri krajných podmienkach, napr. počas horúčav,“ hovorí Grzegorz Toczyński z firmy Marelli.

Počas nášho testu horúčavy neboli, avšak stanica EVO prekvapila mechanikov, keď sa pri práci v automatickom režime vyskytol problém s napĺňaním systému (ktorý mohla spôsobiť nízka vonkajšia teplota – námraza, pondelkové ráno v ešte nevyhriatom autoservise). Stanica zobrazila správu, že je potrebné zatvoriť ventil s vysokým tlakom a spustiť klimatizáciu auta. Následne spustila režim plnenia klimatizačného systému nízkym tlakom, čo vykonávala pulzným spôsobom, až kým nedosiahla zadanú hodnotu. Mechanikom sa už v minulosti stalo, že systém napĺňali takýmto spôsobom, avšak vždy iba v manuálnom režime.

Magneti Marelli Alaska Prime i EVO – charakteristické vlastnosti

Mechanici si veľmi rýchlo zvykli na používanie stanice Magneti Marelli. Počas celého obdobia testu sme nezaznamenali chyby či nepochopiteľné „správanie“ stroja, ktoré nevyplývalo z chýb operátora. Samozrejme, neobjavili sa ani poruchy, čo by pri tak krátkom trvaní testu nových zariadení bolo mimoriadne znepokojujúce. Avšak keby sa to aj stalo, servisný technik by musel prísť iba do jednej z testovaných staníc – ekonomického modelu Prime. Stanica EVO má WiFi modul, vďaka ktorému je dostupná diagnostika na diaľku. Servis firmy Marelli sa dokáže pripojiť k stanici online a zistiť príčinu poruchy. V mnohých prípadoch sa dá porucha odstrániť na diaľku, alebo stačí operátorovi predstaviť príslušný postup. Pri závažnejšej poruche, napr. keď je potrebná výmena niektorého modulu, zamestnanec servisu prichádza samozrejme priamo na miesto. Stanice Magneti Marelli majú dvojročnú záruku, ktorá začína plynúť v deň spustenia stroja (pri zadaní kódu odblokovania).

Aby stanice spoľahlivo fungovali čo najdlhšie, potrebné je vykonávať ich náležitú údržbu. V prípade stanice z línie Alaska, operátor nemusí evidovať príslušné intervaly v kalendári. Stroje samé pripomínajú o potrebných servisných procedúrach. Spomedzi dostupných funkcií je dôležitá predovšetkým funkcia regenerácie oleja v čerpadle. Majú ju všetky stanice na obsluhu klimatizácie z ponuky Magneti Marelli.

„Po zapnutí stroja, po príslušnom časovom odstupe (predvolene 7 dní), stroj sa pýta operátora, či má vykonať regeneráciu oleja. Ak s tým súhlasí, stroj vykoná očisťovanie oleja vo vákuovom čerpadle, čo predlžuje jeho životnosť. Pri prísnom dodržiavaní týchto činností, to znamená pri systematickej regenerácii, môžeme životnosť predĺžiť dokonca až do 1000 motohodín, a tak sa vyhnúť príliš častej výmene oleja v čerpadle. Proces regenerácie trvá približne hodinu,“ povedal Grzegorz Toczyński, odborník na technickú obsluhu Magneti Marelli.

Stanice Magneti Marelli Alaska Prime a EVO – názory mechanikov

Obe stanice, ktoré boli testované v rámci nášho testu, získali dobré hodnotenia od mechanikov, ktorí ich používali. Medzi hlavné prednosti stanice Alaska EVO poukázali na pohodlné a prehľadné používanie, ktoré umožňuje veľký dotykový displej, ako aj veko zdvíhané servopohonom, vďaka čomu je prístup k modulom stroja mimoriadne jednoduché, stačí presunúť jednu páku. Pre autoservis je veľmi praktické aj WiFi pripojenie, ktoré má stanica. Správy o vykonanom servise klimatizácie sa dajú zasielať priamo na firemný počítač, a následne predstaviť či zaslať zákazníkovi. Testovaná stanica má tiež integrovanú tlačiareň, ktorá je dostupná v ponuke Marelli ako rozširujúce vybavenie. Umožňuje tlačiť správy priamo po skončení servisu, a mechanik sa nemusí presúvať k počítaču. Toto riešenie je rozhodne rýchlejšie. Obe testované stroje majú však aj USB port, správy sa preto dajú ukladať aj na USB kľúči.

Stanica Alaska Prime, ako zariadenie nižšej cenovej triedy, nedosahuje úroveň stanice EVO, čo sa týka praktickosti a rýchlosti obsluhy. Avšak má svoje prednosti. Po prvé je značne lacnejšia. My sme testovali stanicu Prime, ktorá je určená na obsluhu nového chladiva. V autoservise, v ktorom sa testy uskutočnili, málokedy prichádzajú vozidlá s novým chladivom R1234yf. Často stretávanom tendenciou medzi majiteľmi novších vozidiel je zmena originálneho chladiva R1234yf na staršie chladivo R134a, a tu už pri prvom väčšom servise systému. Dôvod je jednoduchý – nižšia cena starého média. Zamestnanci autoservisu konštatovali, že testovaná súprava staníc bola adekvátna k ich potrebám. Ekonomickú stanicu Prime používali rozhodne menej často. Majiteľ autoservisu priznal, že nákup stanice z vyššej cenovej kategórie na nové chladivo by bola investícia s dosť dlhou návratnosťou.

Avšak cena nie je jedinou prevahou stanice Prime nad EVO. Paradoxne, vďaka jej menším rozmerom a slabšiemu vybaveniu (bez váhy oleja), zíde sa pri netypických použitiach. Neveľká stanica Prime sa dá ľahko naložiť do kufra a zobrať do terénu – napr. na vykonanie servisu klimatizácie v stavebných či poľnohospodárskych strojoch, ktoré nemôžu jazdiť po verejných cestách. Jednoduchší systém dávkovania oleja je odolný voči otrasom a vibráciám. Netreba sa báť, že sa váha poškodí alebo stratí svoju presnosť, keďže vôbec nie je.

Stanica ALASKA PRIME, ktorú sme testovali, obsluhuje systémy naplnené novým chladivom R1234yf

Testovaná stanica Prime je rozšírená niektorými prvkami zo zoznamu dodatočného vybavenia, ktoré mechanici hodnotili veľmi dobre. Ide o identifikátor chladiaceho média. Podľa mechanikov je to veľmi užitočné zariadenie, vzhľadom na veľmi populárnu tendenciu napĺňať klimatizačné systémy iným než originálnym chladivom. Keď je v systéme nekontaminované chladivo, identifikátor zobrazuje jeho názov. Počas testu sa stalo, že vo vozidle, ktoré má originálne chladivo R1234yf, identifikátor detegoval chladivo R134a. V prípade, ak je zmes nehomogénna, zariadenie síce neuvedie zloženie plynu, avšak varuje, že v systéme je iný obsah, než by mal byť. Podľa názoru mechanikov, v autách „od kšeftárov“, ktoré väčšinou hneď prichádzajú do servisu na vykonanie rôznych opráv, v klimatizačných systémoch sa často objavuje propán-bután alebo oxid uhličitý. Cieľ predajcov je jednoduchý – dočasne obnoviť fungovanie klimatizácie. Avšak mechanik nikdy nemá istotu, aký plyn je použitý v klimatizačnom systéme, preto dobrý identifikátor chladiva je veľmi užitočným nástrojom.

Identifikátor chladiva

Oplatí sa kúpiť stanice Magneti Marelli z línie Alaska Prime a EVO?

Na základe názorov mechanikov a vlastného pozorovania, stanice, ktoré boli testované v rámci nášho testu, môžeme smelo odporučiť. Sú to kvalitné zariadenia, vyrábané v Taliansku, majú množstvo užitočných funkcií, ktoré uľahčujú vykonávanie práce. Samozrejme, najzaujímavejším návrhom je stanica Alaska EVO, ktorá má rad moderných technických riešení. Stanica Prime je na druhej strane ekonomickým zariadením, ktoré sa dá používať tak v autoservise, ako aj v teréne.

Nákup stanice na obsluhu klimatizácie je isto vážnym rozhodnutím, preto je potrebné dobre pouvažovať o cenovej ponuke Magneti Marelli. V porovnaní s konkurenciou, ktoré ponúkajú podobné riešenia, talianska značka je na tom celkom dobre. Samozrejme, vždy je šanca na získanie dodatočných rabatov, preto odporúčame priamy kontakt na obchodných zástupcov firmy. Dúfame, že na heslo „MOTOFOCUS” sa podarí získať dodatočný rabat, ako odmenu, že ste si prečítali celý náš článok.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!