TMD Friction: Princíp fungovania a výhody smerových brzdových doštičiek

20 februára 2024, 13:06

Komfort jazdy závisí od mnohých faktorov, vrátane úrovne vibrácií a hluku, ktoré vytvára brzdový systém. Preto je stále obľúbenejšia montáž smerových doštičiek, ktoré zaisťujú účinné a tiché zastavenie vozidla.

Výrobcovia automobilov venujú veľa času a pozornosti tomu, aby jazda ich vozidlami bola čo najpohodlnejšia. Jedným z hlavných problémov, ktorý treba riešiť, je zníženie rušivých a nepríjemných zvukov vychádzajúcich z vozidla. Smerové brzdové doštičky boli vyvinuté s cieľom znížiť vibrácie a z nich vyplývajúci hluk vychádzajúci z brzdového systému. Pri správnej montáži prinášajú väčší komfort pri brzdení.

„Výzvou pre výrobcu trecích materiálov je zníženie hluku a vibrácií vznikajúcich pri brzdení. Pri sledovaní tohto cieľa treba zachovať primeranú rovnováhu medzi bezpečnosťou, komfortom a nákladmi. Riešením sú smerové brzdové doštičky, ktoré sa od bežných doštičiek líšia tým, že majú asymetrický tvar. Najobľúbenejšie z nich sú doštičky s polkruhovým výrezom v tlmiacej podložke a tiež doštičky s asymetrickým skosením trecieho materiálu,“ vysvetľuje Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK spoločnosti TMD Friction, vlastníka značky Textar.

Smerové brzdové doštičky spoznáte podľa výrezu v tlmiacej doske.

Ako fungujú smerové brzdové doštičky?

Smerové brzdové doštičky sú asymetrické. Také doštičky s identickým tvarom nosnej dosky sú párové, ale s odlišnou povrchovou úpravou detailov. Tento typ doštičiek je možné úspešne použiť v originálnych brzdových strmeňoch, kľúčová je však správna montáž.

„Smerová podložka funguje na princípe páky. Výrez v tlmiacej doštičke sa nachádza v mieste kontaktu s brzdovým piestikom a nastavuje doštičku do správneho uhlu voči brzdovému kotúču. Doštička sa najprv dotýka kotúča na výstupe a až potom na vstupe. Toto riešenie výrazne znižuje vibrácie a hluk pri brzdení a tiež zaisťuje rovnomerné opotrebenie doštičiek. K zmene kontaktu dochádza len na začiatku procesu. V záverečnej fáze brzdenia je sila vytváraná piestikmi už vysoká, čo zaisťuje, že doštička leží v jednej rovine s kotúčom,“ hovorí Przemysław Przymuszała.

Chyby pri montáži smerových brzdových doštičiek

Vzhľadom na nutnosť zachovať správnu interakciu na rozhraní medzi doštičkou a kotúčom je veľmi dôležité, aby boli smerové brzdové doštičky správne namontované. Aby to bolo jednoduchšie, sú brzdové doštičky Textar opatrené šípkami označujúcimi smer otáčania brzdového kotúča. Bohužiaľ, aj pri tomto zdanlivo jednoduchom úkone môže dôjsť k chybám, ktoré spôsobia nespokojnosť vodiča a môžu viesť aj k oprávnenej reklamácii.

„Doštička s polkruhovým výrezom, ktorému sa podľa jeho charakteristického tvaru hovorí ,banana slot‘, je namontovaná na vnútornej strane brzdového kotúča v smere jeho otáčania. Ten na neho, obrazne povedané, musí nabiehať. Ak sú doštičky do strmeňa vložené opačne, môže nesprávne poradie dotyku s kotúčom viesť k zlému kontaktu trecích vrstiev doštičky a kotúča a k pískaniu pri brzdení. Aby ste predišli chybám pri montáži, stačí si prečítať návod dodávaný s každým balením brzdových doštičiek Textar,“ hovorí Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK v spoločnosti TMD Friction.

Podľa skúseností zástupcov značky Textar sú zámena strán a orientácia smerových brzdových doštičiek dve najčastejšie chyby, ku ktorým pri montáži týchto dielov dochádza. Treťou je ponechanie ochrannej pásky nalepenej na brzdovom obložení.

Spoločnosť Textar ponúka viac než 1 600 referencií brzdových doštičiek pre osobné automobily.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!