V dnešnej a budúcej mobilite sú senzory motora čoraz dôležitejšie. Znižovanie emisií je čoraz naliehavejším problémom, a preto NTK Vehicle Electronics – značka spoločnosti Niterra – získava na trhu kľúčovú úlohu.
Aj keď je sortiment lambda sond spoločnosti NTK Vehicle Electronics (s oxidom zirkoničitým, oxidom titaničitým alebo sondy širokopásmové/lineárne) známy svojou vysokou kvalitou a širokým pokrytím vozového parku, spoločnosť v skutočnosti poskytuje pre aftermarket riešenia pre všetky oblasti snímačov. Pozrime sa na niektoré z menej známych, ale nemenej dôležitých produktov, ktoré spoločnosť NTK Vehicle Electronics ponúka.
Snímače teploty spalín (EGT)
Snímače teploty spalín sa používajú na monitorovanie teploty turbodúchadiel, katalyzátorov, filtrov pevných častíc a systémov redukcie oxidov dusíka, ako aj optimálneho prevádzkového bodu, čím chránia príslušné komponenty pred tepelným preťažením a udržiavajú ich v požadovanom teplotnom rozsahu na dosiahnutie optimálnej miery konverzie. Z tohto hľadiska sú snímače teploty spalín dôležitou súčasťou systému redukcie škodlivých látok vo výfukových plynoch.
Existujú dva typy snímačov teploty spalín: PTC a NTC. Pri PTC snímačoch (s kladným teplotným koeficientom) sa odpor zvyšuje s rastúcou teplotou. Naopak, pri snímačoch NTC (so záporným teplotným koeficientom) sa odpor s rastúcou teplotou znižuje.
NTK Vehicle Electronics už mnoho rokov dodáva snímače NTC do prvovýroby aj na aftermarket a tento rok uviedla na trh tiež snímače PTC. Tento vývoj umožňuje spoločnosti plniť čoraz komplexnejšie požiadavky automobilových motorov a prísnejších emisných noriem. Mnohí výrobcovia vozidiel v súčasnosti inštalujú snímače PTC aj NTC pre spoľahlivé meranie teploty výfukových plynov na rôznych miestach.
Značka NTK Vehicle Electronics ponúka na aftermarkete 285 referencií, ktoré pokrývajú 61 miliónov automobilov používaných v Európe. Snímače EGT používajú komponenty, ktoré odolávajú teplotám od -40 °C do 900 °C.
Ventily pre systém recirkulácie výfukových plynov (ventily EGR)
Ventily EGR, ktorými sú vybavené všetky európske dieselové motory a čoraz viac benzínových motorov (aby spĺňali prísne európske emisné normy), sa používajú na zníženie emisií oxidov dusíka (NOx), ktoré majú negatívny vplyv na zdravie a životné prostredie. Oxidy dusíka vznikajú počas procesu spaľovania, keď sa molekuly dusíka a kyslíka v zmesi paliva a vzduchu spájajú pri vysokých teplotách spaľovania.
Aby sa znížili emisie týchto znečisťujúcich látok, ventil EGR odoberá výfukové plyny z výfukového potrubia a znovu ich privádza do sacieho potrubia, kde sa zmiešajú s čerstvým vzduchom. To má dvojaký účinok: na jednej strane sa znižuje množstvo kyslíka v zmesi paliva a vzduchu a na druhej strane sa znižuje teplota, čím sa redukuje množstvo oxidov dusíka produkovaných motorom. To možno skutočne nazvať inteligentným využívaním vzduchu.
NTK Vehicle Electronics ponúka tri rôzne typy ventilov EGR – “pneumatické”, “elektrické” a “elektrické s chladiacou jednotkou”. Pneumatické EGR ventily majú vákuovo ovládanú membránu. Elektrické EGR ventily sú riadené integrovanou elektronikou. Tieto ventily sú ovládané priamo riadiacou jednotkou motora a možno ich nastaviť s oveľa väčšou presnosťou. Okrem toho sú to elektrické EGR ventily s chladiacou jednotkou na ďalšie zníženie teploty výfukových plynov.
Ponuka ventilov EGR značky NTK Vehicle Electronics v súčasnosti zahŕňa 94 položiek, čo predstavuje 40 % pokrytie trhu, pričom do konca novembra bude mať 100 položiek a 42 % pokrytie európskeho vozového parku.
Snímače tlaku (MAP) a snímače hmotnosti nasávaného vzduchu (MAF)
Snímače tlaku a váhy vzduchu, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou systému riadenia motora, slúžia na prenos informácií do elektronickej riadiacej jednotky (ECU) a umožňujú jej určiť správne množstvo paliva potrebné na optimálnu prevádzku motora.
Väčšina snímačov MAF je k dispozícii v dvoch verziách: s technológiou hot-wire a s technológiou hot-film. Tieto snímače nemajú žiadne pohyblivé časti a na meranie hmotnosti vzduchu používajú elektrický prúd. Snímač hmotnosti nasávaného vzduchu, ktorý je umiestnený medzi sacím potrubím a vzduchovým filtrom, má rozhodujúci význam pre fungovanie systému riadenia motora tým, že určuje množstvo vzduchu vstupujúceho do nasávacieho systému v dieselových a zážihových motoroch. Na základe informácií o hmotnosti vzduchu dokáže modul riadenia motora korigovať a dodávať do motora správne množstvo paliva. V dieselových motoroch sa váha vzduchu používa predovšetkým na riadenie recirkulácie výfukových plynov (EGR).
Naproti tomu snímače tlaku možno rozdeliť do dvoch skupín: snímače tlaku v sacom potrubí a snímače tlaku v systéme preplňovania. Poskytujú riadiacej jednotke údaje o tlaku v sacom potrubí/pri preplňovaní v reálnom čase, pričom merajú tlak vzduchu pre výpočet množstva paliva a kalibráciu zapaľovania, čo je rozhodujúce pre udržanie výkonu motora.
NTK Vehicle Electronics ponúka 377 dostupných referencií snímačov tlaku vzduchu a hmotnosti nasávaného vzduchu, ktoré sú vhodné pre najväčší počet vozidiel na trhu (váhy vzduchu až pre 156 miliónov vozidiel a snímače tlaku až pre 213 miliónov vozidiel). Okrem toho sa pamätá na päť rôznych typov zástrčiek, ktoré zabezpečujú inštaláciu pre 25 miliónov vozidiel.
Snímače otáčok motora a snímače polohy vačkového a kľukového hriadeľa
Časovanie je kľúčovým faktorom správneho fungovania spaľovacieho motora. Vo veľmi zložitých procesoch, ktoré prebiehajú pri chode motora, je účelom snímačov otáčok a polohy poskytovať riadiacej jednotke najdôležitejšie informácie potrebné na udržanie chodu motora tým, že jej posielajú signály týkajúce sa otáčok a polohy kľukového a vačkového hriadeľa.
NTK Vehicle Electronics vyrába dva typy snímačov otáčok a polohy: snímače polohy kľukového hriadeľa a snímače polohy vačkového hriadeľa. Kľukový hriadeľ, ktorý je spojený s piestami, premieňa lineárnu a vertikálnu prácu piestov na rotačný pohyb, ktorý poháňa motor a uvádza vozidlo do pohybu. Snímač polohy kľukového hriadeľa kontroluje otáčky a polohu kľukového hriadeľa.
Vačkový hriadeľ má zasa za úlohu otvárať a zatvárať ventily. Je spojený s kľukovým hriadeľom a je ním poháňaný. Vačkový hriadeľ sa otáča polovičnou rýchlosťou ako kľukový hriadeľ. Snímač polohy vačkového hriadeľa nepretržite meria polohu vačkového hriadeľa a pomáha riadiacej jednotke určiť správne časovanie zapaľovania a vstrekovania paliva.
S 562 referenciami snímačov polohy kľukového a vačkového hriadeľa pokrýva NTK Vehicle Electronics 78 % trhu, čo je viac ako ktorákoľvek iná prémiová značka na trhu.
Značka NTK Vehicle Electronics, ktorá je už teraz celosvetovým lídrom v oblasti senzorov, chce ďalej rozšíriť svoju už aj tak rozsiahlu ponuku na aftermarkete a pokračovať vo svojom poslaní zabezpečiť vyššiu účinnosť spaľovania vo všetkých vozidlách.
Komentáre