Určité detaily tesnení hlavy valcov, teda aj značenie na ich rôznych miestach, sú často a tiež z ľahostajnosti prehliadané. Pritom nie je dôležité, či ide o tesnenie hlavy valcov kovové kombinované s mäkkým materiálom alebo tesnenie celokovové viacvrstvové, značenie je nezávislé od vlastnosti materiálu.
Najdôležitejšia informácia, na ktorú sa musí prihliadať pred inštaláciou, sa vzťahuje na montážnu polohu. Takmer všetky tesnenia hlavy valcov Elring na to používajú upozornenie, ktoré sa odlišuje v závislosti od výrobcu vozidla, je ale vždy jednoznačné.
Podstatné upozornenia
Pre upozornenie na montážnu polohu používajú nemeckí výrobcovia výraz „TOP“ alebo „oben“ (hore). Na tesneniach hláv valcov francúzskych výrobcov sa spravidla používa pojem „haut“, u talianskych výrobcov sa používa väčšinou „alto“ alebo „top“ a pre populárne motory „big block“ v tvare písmena V severoamerických výrobcov sa používa pojem „front“ na naznačenie spôsobu umiestnenia a montáže tesnenia hlavy valcov.
Hojnosť informácií
Okrem toho sa občas ponúka tiež množstvo informácií ako na tu zobrazenom tesnení hlavy valcov, pozostávajúcom z kovových vrstiev.
Rozhodujúci význam majú TOP a šípka, ukazujúca smerom na zotrvačník. Číslo výrobku, výrobca, dátum a čas výroby sú potrebné pre dohľadateľnosť v prípade reklamácie. Toto je požiadavka z manažmentu kvality spoločnosti ElringKlinger. Na základe výrobného procesu sa všetky tieto informácie vyskytujú len pri celokovových viacvrstvových tesneniach hlavy valcov. Na tomto prípade je možné výstižne ilustrovať následky nesprávneho umiestnenia a montovania tesnenia hlavy valcov. Motor naštartuje a beží, napríklad so zmeneným hlukovým pozadím. Z dôvodu nesprávnej montáže sa maximálne zablokuje prietok tlakového oleja z motorového bloku smerom k hlave valca pre motorový olej, takže vačkový hriadeľ vrátane ventilového rozvodu budú nedostatočne mazané. Z toho vyplývajúca škoda tak na seba nedá dlho čakať.
Optická kontrola prietokov oleja a chladiacej kvapaliny je niekedy rovnako zavádzajúca. Pri výrobe tesnenia sú niekedy potrebné diery v kovových vrstvách preto, aby pri koncovej montáži bolo možné jednotlivé vrstvy bezpečne polohovať v nástroji. Naviac nie je každá diera v bloku valcov určená na transport oleja alebo chladiacej kvapaliny, ale výlučne pre liaci a následný čistiaci proces.
Pri väčšine motorov sa však vyskytujú lícované puzdrá, takže je prakticky vylúčená nesprávna montáž, pričom je vyššie popísaná nesprávna montáž napriek tomu možná.
Značenie tesnenia dieselových osobných vozidiel
Výrobcovia používajú rôzne metódy tiež pri identifikácii správnej hrúbky tesnenia hlavy valcov pre dieselové motory osobných vozidiel. Obvyklé sú vruby alebo diery. Niekedy sa pre tesnenie hlavy valcov kovové kombinované s mäkkým materiálom prídavne používajú rozdielne farby pre silikónové tesnenia.
Značenia na tesneniach hlavy valcov teda nie sú druhoradou informáciou, ale pre profesionálnu výmenu absolútne nevyhnutné.
Ďalšie informácie nájdete na webovej stránke ELRING.
Komentáre