Predstavenstvo spoločnosti Schaeffler AG rozhodlo o štrukturálnych opatreniach s regionálnym zameraním na Nemecko a Európu, ktorých cieľom je dlhodobé zvýšenie konkurencieschopnosti. Je to reakcia spoločnosti na náročné trhové prostredie, zvyšujúcu sa intenzitu globálnej konkurencie a prebiehajúcu transformáciu, najmä v automobilovom dodávateľskom priemysle.
Štrukturálne opatrenia sa v zásade zameriavajú na tri oblasti činnosti. Prvá je zameraná na potrebné zlepšenie výsledku v divízii Bearings & Industrial Solutions, ktorá čelí pretrvávajúcemu ekonomickému oslabeniu, štrukturálnym problémom a zvýšenej intenzite konkurencie.
Druhá oblasť sa zaoberá už skôr oznámenou realizáciou synergií zo zlúčenia so spoločnosťou Vitesco Technologies Group AG (ďalej len „Vitesco“), ktoré sa dosiahnu najmä prostredníctvom synergií predaja a nákupu, ale čiastočne aj prostredníctvom zníženia počtu zamestnancov.
Tretia oblasť zahŕňa opatrenia vyplývajúce z prebiehajúcej transformácie automobilového dodávateľského priemyslu. Zohľadnené sú opatrenia súvisiace s klesajúcim objemom technológie spaľovacích motorov a súčasným oslabovaním nových programov pre elektrické pohony v Európe. Dôsledkom toho sú opatreniami zasiahnuté divízie Powertrain & Chassis, ako aj divízia E-Mobility.
Hrubé zníženie o 4.700 pracovných miest v Európe
Opatrenia počítajú s hrubým znížením približne o 4.700 pracovných miest, z toho približne 2.800 v Nemecku. Presunom výroby sa čisté zníženie redukuje na približne 3.700 pracovných miest. To zodpovedá približne 3,1 % z celkového počtu zamestnancov po zlúčení, ktorý sa od októbra 2024 zvýšil približne o 35.000 na ca. 120.000 zamestnancov.
Opatrenia na znižovanie počtu zamestnancov sa týkajú desiatich závodov v Nemecku. Okrem toho je zasiahnutých päť ďalších závodov v Európe, z ktorých sa dva majú zatvoriť. Viac informácií o týchto závodoch bude oznámených do konca roka. Väčšina opatrení sa má realizovať v rokoch 2025 až 2027.
Potenciál úspory vo výške približne 290 miliónov eur ročne do roku 2029
Opatrenia povedú od roku 2029 k ročnému potenciálu úspory vo výške približne 290 miliónov eur, z toho približne 75 miliónov eur pripadá na nákladové synergie vyplývajúce zo zlúčenia so spoločnosťou Vitesco, ktoré sú zahrnuté v cieli 600 miliónov eur ročne uvedenom v čase oznámenia transakcie. Realizácia dnes oznámených opatrení si vyžaduje jednorazové výdavky vo výške približne 580 miliónov eur, ktoré tvoria najmä rezervy a náklady na presun výroby.
Opatrenia dohodnuté v súvislosti s už oznámenými programami spoločností Vitesco a Schaeffler sa budú naďalej realizovať podľa plánu.
Klaus Rosenfeld, predseda predstavenstva spoločnosti Schaeffler AG, povedal: „Pomocou dnes oznámených opatrení riešime tri veci: Vraciame našu obchodnú činnosť v oblasti ložísk a priemyslu späť na správnu cestu. Po druhé, realizujeme nákladové synergie zo zlúčenia s Vitesco Technologies. A po tretie, pokračujeme v transformácii divízií Powertrain & Chassis a E-Mobility. Tento program je v súčasnom prostredí nevyhnutný na zabezpečenie dlhodobej konkurencieschopnosti skupiny Schaeffler. Budeme ho realizovať sociálne zodpovedným a starostlivo uváženým spôsobom.“
Divízia Bearings & Industrial Solutions upravuje kapacity
V divízii Bearings & Industrial Solutions boli už v uplynulých mesiacoch prijaté opatrenia proti pokračujúcemu poklesu dopytu. Popri znižovaní kont flexibilného pracovného času, tzv. kurzarbeit a skrátení týždenného pracovného času v niektorých oblastiach boli iniciované a zintenzívnené opatrenia na podporu predaja a zníženie externých nákladov na servis a údržbu. Vzhľadom na pretrvávajúcu zložitú situáciu na trhu už táto kombinácia opatrení nepostačuje.
„Najmä v Európe je dopyt v mnohých odvetviach trvalo slabý a vedie k nadmerným kapacitám v nemeckých a európskych závodoch. Z tohto dôvodu sú potrebné štrukturálne úpravy na optimalizáciu našej nákladovej základne, konsolidáciu aktivít a trvalé zlepšenie konkurencieschopnosti spoločnosti. Okrem úprav kapacity si to vyžaduje ďalšie lokalizácie, o ktorých budeme diskutovať v úzkej súčinnosti so zamestnancami,“ povedal Sascha Zaps, člen predstavenstva za oblasť Bearings & Industrial Solutions.
Realizácia nákladových synergií zo zlúčenia so spoločnosťou Vitesco
V rámci integrácie sa spoločnosti Schaeffler a Vitesco dohodli na synergiách vo výške približne 600 miliónov eur ročne, ktoré sa majú dosiahnuť v roku 2029 predovšetkým prostredníctvom rastu a úspor z rozsahu v oblasti nákupu. Ako už bolo avizované, druhá časť synergií sa má realizovať aj prostredníctvom opatrení na zníženie počtu zamestnancov. Týka sa to najmä funkčných oblastí a centrálnych oddelení v centrálach v Regensburgu a Herzogenaurachu, ale aj oblasti výskumu a vývoja.
Regensburg bude sídlom obchodnej oblasti Powertrain Solutions divízie Powertrain & Chassis spoločnosti Schaeffler. Sídlo novej divízie E-Mobility spoločnosti Schaeffler bude v Herzogenaurachu, ktorý zostáva aj sídlom centrály skupiny.
V dôsledku toho úpravy povedú k zníženiu počtu pracovných miest o približne 600, čo pripadá na Nemecko a do značnej miery na oba uvedené závody. Obe spoločnosti sa na týchto číslach podieľajú približne v rovnakom pomere.
Transformácia v divíziách Powertrain & Chassis a E-Mobility
V divízii Powertrain & Chassis si neustále napredujúca transformácia vyžaduje ďalšie úpravy, ktoré boli v uplynulých rokoch definované v spoločnostiach Schaeffler i Vitesco. Vzhľadom na nižší dopyt v dôsledku pretrvávajúceho poklesu v oblasti spaľovacích motorov sa realizujú ďalšie úpravy na ďalšie zníženie nákladovej základne. Zasiahnuté sú najmä závody Herzogenaurach, Schwalbach a Regensburg.
V rámci systematického postupu divízie E-Mobility a riadenia portfólia v bývalej spoločnosti Vitesco sa teraz do konkrétneho plánovania dostávajú ďalšie opatrenia, ktoré boli oznámené už pred zlúčením. V skorších fázach sa tiež očakával silnejší rast, najmä medzi európskymi výrobcami OEM, ktorý sa v súčasnosti nerealizuje. Okrem toho zvýšená konkurencia vedie k ďalšiemu zvyšovaniu cenového a nákladového tlaku a výraznejšej lokalizácii služieb výskumu a vývoja, najmä v Číne. To sa dotkne predovšetkým prevádzok v Regensburgu, Norimbergu a Berlíne.
Sociálne zodpovedná implementácia v rámci dohody o budúcnosti
V Nemecku pre realizáciu opatrení naďalej platí dohoda o budúcnosti uzavretá s organizáciou IG Metall v roku 2018. Zníženie počtu pracovných miest sa má dosiahnuť najmä fluktuáciou, programami dobrovoľného odchodu a zmluvami o ukončení pracovného pomeru a čiastočnom odchode do dôchodku.
„Sme v úzkom kontakte so zástupcami našich zamestnancov. Našou spoločnou dohodou je, že sa opatrenia budú na základe dohody o budúcnosti vykonávať spravodlivým a sociálne zodpovedným spôsobom. Okrem toho budeme naďalej investovať do kvalifikácie a vzdelávania predovšetkým v našich domovských závodoch v Nemecku,“ povedala Dr. Astrid Fontaine, členka predstavenstva pre ľudské zdroje a riaditeľka pracovných vzťahov v spoločnosti Schaeffler AG.
Spoločnosť Schaeffler dôsledne a nepretržite investuje do vzdelávania a ďalšieho vzdelávania svojich zamestnancov v Nemecku a Európe. Od roku 2022 sa ďalšieho vzdelávania a rekvalifikácie zúčastnilo a úspešne sa kvalifikovalo na nové úlohy a technológie budúcnosti približne 40.000 zamestnancov v celej Európe, z toho takmer 19.000 v Nemecku. Dôsledná ďalšia kvalifikácia je kľúčom k tomu, aby sa do zmeny zapojilo čo najviac zamestnancov.
„Týmito štrukturálnymi opatreniami robíme dôležitý krok smerom k zabezpečeniu konkurencieschopnosti spoločnosti Schaeffler. V súčasnej situácii na trhu a konkurencii neexistuje žiadna alternatíva k uvedeným opatreniam. Náš záväzok voči Nemecku ako miestu podnikania stále platí. V záujme našich zákazníkov a zamestnancov budeme naďalej investovať do oblastí a technológií budúcnosti v Nemecku a Európe,“ povedal Klaus Rosenfeld.
Komentáre