Každý vodič, ktorý si kupuje ojazdené vozidlo, dúfa, že nebude mať skryté chyby alebo zmanipulovaný tachometer. Nájsť vozidlo s čistou históriou však môže byť pomerne náročné. Pri kúpe niektorých značiek je riziko ešte vyššie. Najmä ak hľadáte cenovo dostupný model prémiovej triedy.
Spoločnosť carVertical, ktorá pracuje s údajmi z automobilového odvetvia, uskutočnila štúdiu s cieľom zistiť, ktoré značky automobilov na Slovensku majú zvyčajne čistú históriu a ktoré majú záznamy, ktoré ohrozujú ich hodnotu.
Modely Alfa Romeo, Seat a Volkswagen majú vyššiu pravdepodobnosť čistej histórie
Za vozidlo s čistou históriou sa v štúdii spoločnosti považuje model, ktorý nebol nikdy poškodený, neboli nijako upravované najazdené kilometre, nebol používaný v rámci taxislužieb, zdieľaných jázd či služieb zdieľania vozidiel a nebol odpísaný.
Spomedzi všetkých značiek vozidiel kontrolovaných na Slovensku prostredníctvom spoločnosti carVertical vyniká Alfa Romeo – 62,8 % vozidiel tohto výrobcu malo čistú históriu. Nasledovali Seat (51 %) a Volkswagen (48,9 %). Vozidlá značiek Alfa Romeo, Seat a Volkswagen majú zvyčajne čistú históriu, pretože ich vlastnia predovšetkým opatrní starostliví, ktorí uprednostňujú údržbu a dlhú životnosť pred úpravami na zvýšenie výkonu alebo agresívnou jazdou. Okrem toho sa tieto značky zriedka používajú na komerčné účely, ako sú taxíky alebo zdieľané jazdy, čo znižuje pravdepodobnosť nadmerného opotrebovania, podvodov s počtom najazdených kilometrov alebo nehodovej histórie.
„Nepoctiví predajcovia sa snažia zatajiť historické záznamy o vozidle, aby umelo zvýšili svoje zisky. Tento postup je bežný najmä pri predaji vozidiel, ktoré boli v minulosti značne poškodené, čím sa stali menej atraktívnymi na sekundárnom trhu. Auto s čistou históriou sa oveľa ľahšie predáva za dobrú cenu,“ vysvetľuje Matas Buzelis, odborník na automobilový trh a vedúci oddelenia komunikácie spoločnosti carVertical.
Nájsť prémiové auto bez chýb môže byť ťažké
Hoci si hľadanie vozidla s čistou históriou vyžaduje čas a úsilie, niektoré značky sú obzvlášť rizikové. Spomedzi všetkých vozidiel na Slovensku, ktoré kontrolovala spoločnosť carVertical, mali najhoršie výsledky modely BMW – len 4,2 % z nich malo čistú históriu. Na ďalších priečkach sa umiestnili Volvo (11,7 %) a Citroën (18,6 %).
Vo väčšine krajín zahrnutých do štúdie mali prémiové vozidlá výrazne nižšiu pravdepodobnosť, že budú mať čistú históriu, čo znamená, že fanúšikovia týchto značiek by mali byť pri kúpe ojazdeného modelu obzvlášť opatrní.
„Mnohí ľudia snívajú o tom, že budú vlastniť automobil prémiovej triedy, ale nie vždy v plnej miere zhodnotia riziká spojené s jeho kúpou. Keďže tieto vozidlá sú drahšie, nepoctiví predajcovia častejšie falšujú počet najazdených kilometrov alebo zatajujú chyby. Na druhej strane sa im jednoducho neoplatí riskovať a skrývať históriu vozidla rozpočtovej triedy, pretože z predaja takýchto modelov nie je veľký zisk,“ hovorí Buzelis.
V snahe kúpiť vozidlo prémiovej triedy za čo najnižšiu cenu kupujúci často prehliadajú jeho históriu alebo si neoveria, aké poškodenia mohlo mať v minulosti. Neskôr, keď sa začnú objavovať rôzne chyby, môžu majitelia čeliť nepríjemným prekvapeniam a významné opravy môžu zvýšiť náklady na vlastníctvo na nepredvídateľnú úroveň.
Ak chce mať kupujúci istotu, že vozidlo bude spoľahlivo slúžiť dlhé roky bez neočakávaných problémov, mal by si skontrolovať záznam o histórii vozidla, absolvovať skúšobnú jazdu a nakoniec ho dať skontrolovať v autorizovanom servise. V opačnom prípade môže nadšenie z kúpy nového vozidla rýchlo vyprchať v dôsledku pretrvávajúcich mechanických alebo elektrických porúch.
Metodológia
Štúdia spoločnosti carVertical analyzovala záznamy o histórii vozidiel, ktoré si zákazníci spoločnosti zakúpili od januára 2024 do decembra 2024. Vozidlá s čistou históriou boli spočítané podľa značky, prepočítané na percentá a podľa toho zoradené.
Vozidlo s čistou históriou musí mať v priebehu rokov aspoň päť záznamov o najazdených kilometroch bez medzier dlhších ako tri roky.
Vozidlo s čistou históriou:
- nesmie mať zmanipulovaný počet najazdených kilometrov
- sa nesmelo stať súčasťou dopravnej nehody
- nesmelo byť ukradnuté
- sa nesmelo používať ako taxi, vozidlo na zdieľanie jazdy alebo v rámci zdieľania vozidla
- nesmie mať finančné obmedzenia
- nesmie mať doklad o tom, že bolo označené ako vrak, vyradené na autosúčiastky, zaplavené, že na ňom došlo k požiaru alebo že má závažnú chybu alebo poruchu
- nesmelo byť vystavené prírodným pohromám
Spoločnosť carVertical pôsobí celkovo v 30 krajinách a využíva údaje z viac ako 900 celosvetových databáz, ako sú orgány činné v trestnom konaní, národné/štátne registre, finančné inštitúcie alebo inzeráty. Vďaka spracovaniu miliónov prehľadov histórie vozidiel ročne môže spoločnosť poskytovať trendy, komplexné odhady a jedinečný pohľad na trh s ojazdenými vozidlami.
Komentáre