K bratislavskej Inchebe v pondelok dorazil automobilový konvoj v rámci podujatia Tour d’Europe, diskusie spojenej s expozíciou vozidiel s pohonom na uhlíkovo neutrálne palivá, ktorú organizovalo Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB). Cieľom bolo predstaviť odbornej, ale aj širšej verejnosti potenciál, ktorý pre dekarbonizáciu dopravy predstavujú rôzne palivá z obnoviteľných zdrojov.
Sporným nástrojom, ktorým chce EÚ zabezpečiť zásadnú redukciu emisií z dopravy, je plánovaný zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi naprieč EÚ od roku 2035. Diskvalifikácia obnoviteľných tekutých a plynných palív môže mať negatívny vplyv na potenciál Európy znižovať emisie z dopravy, a zároveň môže ohroziť ekonomickú konkurencieschopnosť. Vzniká tak urgentná potreba začať viesť odbornú diskusiu s autoritami, založenú na výpočtoch a faktoch, cieľom ktorej bude kontroverzné nedokonalosti legislatívy posunúť k reálnej uskutočniteľnosti a správnej praxi.
ZVVB aj na základe svojich výpočtov dlhodobo upozorňuje na skutočnosť, že uhlíková neutralita je výnimočne ambiciózny cieľ, ktorého naplnenie si vyžiada zapojenie všetkých dostupných technológií a hľadanie ďalších doplnkových riešení. Diskvalifikácia domácich obnoviteľných tekutých a plynných palív bude mať zásadne negatívny vplyv na potenciál Európy znižovať emisie z dopravy, a zároveň môže ohroziť konkurencieschopnosť už aj tak ťažko skúšanej ekonomiky a spôsobiť nedostatočnosť, prípadne nesebestačnosť. Stávka na jednu vopred určenú technológiu, ktorá je stále nevyspelá a hľadá si cestu k plošnej aplikácii, zároveň spôsobuje závislosť na dovoze strategických surovín. Každá technológia, prispievajúca k dekarbonizácii, má isté limitácie a riziká. Práve preto je dôležité tieto riziká kvantifikovať a na tomto základe diverzifikovať a vytvoriť priestor pre rozvoj viacerých doplňujúcich sa dostupných technológii, vrátane spaľovacích motorov, poháňaných uhlíkovo neutrálnymi palivami.
„Čo robí palivá z obnoviteľných zdrojov prelomovými, je ich uhlíková bilancia, teda rovnováha medzi množstvom CO₂ absorbovaného pred výrobou paliva a CO₂ uvoľneného pri spaľovaní paliva v motore. Medzi uhlíkovo neutrálne palivá môžeme zaradiť napríklad biometán alebo biopalivá, ktoré sa vyrábajú z rastlín pohlcujúcich CO₂ z atmosféry, alebo syntetické palivá vyrobené z uhlíka, zachyteného priamo z ovzdušia a obnoviteľnej elektriny. Záväzná definícia „uhlíkovej neutrality“ však dodnes na úniovej, ani na národnej úrovni neexistuje,“ hovorí expert Združenia pre výrobu a využitie biopalív Vincent Nemček.
Podujatie Tour d’Europe otvorila štátna tajomníčka Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, Denisa Žiláková. V panelovej diskusii, ktorú moderovala riaditeľka Európskeho združenia pre biopalivá z odpadu a pokročilé biopalivá (EWABA) pre vzťahy so štátnou správou, Dáša Mamrillová, diskutoval Peter Mozolák zo Slovenského plynárenského a naftového zväzu, expert Združenia pre výrobu a využitie biopalív Vincent Nemček a zástupca DAF Trucks na Slovensku Rastislav Lichardus.
V diskusii sa venovali konceptu uhlíkovej neutrality, ktorého implementácia v EÚ v súčasnosti výrazne uprednostňuje elektromobilitu pred ostatnými alternatívami. V prípade obnoviteľných palív je pritom možné vďaka dostupným technológiám zabezpečiť ich využívanie v existujúcich vozidlách a pri existujúcej infraštruktúre, čo významne znižuje náklady na ich rozvoj. Tour d’Europe si preto kladie za cieľ upozorniť na existujúce funkčné riešenia a stále dostupné alternatívy, ktorými je možné dosiahnuť uhlíkovú neutralitu, a zároveň nalieha, aby všetky dostali rovnakú šancu prispieť k postupnému ukončeniu používania fosílnych palív.
„Naším cieľom je poukázať na nerovnosť šancí,“ zdôraznil V. Nemček v súvislosti s legislatívnym zvýhodnením elektriny. „Zameranie sa len na výfukové emisie falošne označuje elektrické a vodíkové vozidlá za jediné bezemisné.“
Návrh chýbajúcej definície uhlíkovo neutrálnych palív, na ktorého príprave sa spolupodieľalo aj ZVVB, predložilo Európskej komisii v decembri 2024 združenie FuelsEurope, ktoré v spoločnej správe európskych automobiliek, dodávateľov technológií a producentov obnoviteľných palív navrhlo nie len definíciu, ale popísalo aj systém kontroly, umožňujúci monitorovať, či vozidlá tankujú fosílne alebo uhlíkovo neutrálne palivá. Ďalší krok je na strane Európskej Komisie, ktorá bude novú definíciu pripravovať.
“Nová Európska Komisia už avizovala záujem prehodnotiť nariadenie o CO2 štandardoch a tzv. zákaz spaľovacích motorov. Veríme, že sa tak stane rýchlo, a dovtedy nenastanú škody na uskutočnených investíciách, ani na samotnom životnom prostredí,“ dodáva V. Nemček.
Komentáre