Hoci sa manipulovanie s počtom najazdených kilometrov často zameriava na bežných vodičov, ktorí hľadajú výhodnú ponuku, dôsledky siahajú oveľa ďalej a ovplyvňujú celé hospodárstva. Je to vážny problém pre každú krajinu – a pre Európu ako celok. Nepoctiví predajcovia spôsobujú, že vodiči platia viac za ojazdené vozidlá, zatiaľ čo štáty na celom kontinente prichádzajú každoročne o miliardové príjmy.
V správe Európskeho parlamentu z roku 2018 sa odhaduje, že škody spôsobené manipuláciou s tachometrami v EÚ sa pohybujú od 1,31 miliardy do 8,77 miliardy eur ročne.
Aby spoločnosť carVertical, ktorá poskytuje údaje o vozidlách, lepšie pochopila finančné straty spôsobené touto praxou, uskutočnila štúdiu v európskych krajinách. Aj pri použití konzervatívneho scenára výsledky ukazujú, že európske krajiny prichádzajú v dôsledku podvodov s tachometrami o približne 5,3 miliardy eur ročne. Keďže mnohé prípady zostávajú neodhalené, skutočná škoda môže byť podstatne vyššia.
„Je veľmi ťažké dokázať, že počet najazdených kilometrov vozidla bol sfalšovaný. Krajiny si nie vždy vymieňajú údaje o vozidlách a mnohé záznamy o najazdených kilometroch sa nikdy nedigitalizujú, čo uľahčuje utajenie tejto nekalej praktiky. Jediný spôsob, ako potvrdiť podvod s tachometrom, je použiť historické záznamy o najazdených kilometroch,“ vysvetľuje Matas Buzelis, expert na automobilový trh zo spoločnosti carVertical.
Podvody s tachometrami stoja Slovensko viac ako 23,5 milióna eur ročne
Na Slovensku kupujúci pri kúpe auta so zmanipulovaným tachometrom zaplatia viac v priemere o 20,6 %, čo je o niečo viac ako pätina skutočnej hodnoty auta.
Napríklad auto ponúkané za 10 000 eur so sfalšovaným počtom najazdených kilometrov môže mať hodnotu len približne 8 000 eur. To znamená, že kupujúci preplatí približne 2 000 eur. Čím vyššia je cena vozidla, tým väčšia je potenciálna strata. Kupujúci luxusných vozidiel môžu nevedomky platiť o desiatky tisíc eur viac.
„Nie je žiadnym tajomstvom, že kupujúci uprednostňujú vozidlá s nižším počtom najazdených kilometrov. To z nich, žiaľ, robí hlavné ciele podvodov. Keď sa počet najazdených kilometrov zníži, vytvorí sa ilúzia lepšieho stavu vozidla, než aký je v skutočnosti. Podvodníci sa zameriavajú na vozidlá ekonomickej aj prémiovej triedy,“ dodáva Buzelis.
Zo štúdie vyplýva, že slovenská ekonomika prichádza ročne o približne 23,5 milióna eur v dôsledku podvodov s tachometrom.
Západoeurópske krajiny čelia väčším stratám
Štúdia tiež odhalila, že hoci sú podvody s tachometrom rozšíreným problémom, ich finančný dosah je väčší v západnej Európe v porovnaní s krajinami východnej Európy.
Najväčšie finančné straty v dôsledku podvodov s počtom najazdených kilometrov utrpia vodiči v Spojenom kráľovstve, Francúzsku, Nemecku a Taliansku. Vplyv na kupujúcich na Ukrajine, v Srbsku a Rumunsku je nižší.
Na základe vyhodnotenia počtu vozidiel skontrolovaných spoločnosťou carVertical, ich priemernej trhovej hodnoty a miery podvodov v jednotlivých krajinách sa v štúdii odhaduje, že Spojené kráľovstvo prichádza ročne o približne 1,4 miliardy eur v dôsledku manipulácie s tachometrami, Francúzsko o 1,15 miliardy eur a Nemecko o 1,1 miliardy eur.
Podľa Buzelisa je manipulácia s tachometrami vážnym problémom, ktorý stojí európske ekonomiky miliardy eur ročne. Hoci vlády tento problém pripúšťajú, konkrétne iniciatívy na jeho riešenie sú stále obmedzené – to znamená, že kupujúci musia sami prijať opatrenia, aby zabezpečili, že vozidlá, ktoré kupujú, majú presný počet najazdených kilometrov.
„Prehľad histórie vozidla môže presne ukázať, kedy a koľko kilometrov bolo pozmenených. To pomôže kupujúcemu rozhodnúť sa, či pokračovať v kúpe, alebo si vyjednať lepšiu cenu. V mnohých prípadoch, ak bol počet najazdených kilometrov sfalšovaný, môže mať vozidlo aj iné skryté problémy, čo je mimoriadne dôležité v kontexte zodpovedných činiteľov na celom svete, ktorí nemajú vedúce postavenie v oblasti ochrany kupujúcich,“ upozorňuje Buzelis.
Metodika
V štúdii spoločnosti carVertical sa analyzovali údaje z prehľadov histórie vozidiel zakúpených zákazníkmi spoločnosti, priemerná cena ojazdených vozidiel, podiel vozidiel so sfalšovaným počtom najazdených kilometrov a finančný vplyv podvodov s tachometrom v 17 európskych krajinách.
Percentuálny vplyv podvodov s tachometrom bol vypočítaný analýzou prehľadov histórie vozidiel zakúpených zákazníkmi spoločnosti v roku 2024 a spočítaním zmien hodnoty ojazdených vozidiel vyrobených v rokoch 2005 až 2024 so sfalšovaným tachometrom a bez neho.
Spoločnosť carVertical pôsobí v 30 krajinách a získava údaje z viac ako 900 globálnych databáz, ako sú orgány činné v trestnom konaní, národné/štátne registre, finančné inštitúcie a inzeráty. Vďaka spracovaniu miliónov prehľadov histórie vozidiel ročne môže spoločnosť poskytovať trendy, komplexné prognózy a jedinečný pohľad na trh s ojazdenými vozidlami.

Komentáre