Zimné pneumatiky pri búrke zvyšujú riziko aquaplaningu

, 14 júna 2018, 12:30

Prichádza čas letných búrok, ktoré hrozia aj zvýšeným počtom dopravných nehôd. Tými najohrozenejšími sú v hustom či dokonca prívalovom daždi vodiči, ktorí sa rozhodli, že si na vozidle nechajú zimné pneumatiky na dojazdenie.

Kým hlavnou úlohou zimných pneumatík je dobrý záber na snehu a na ľadovom povrchu, behúň letných pneumatík je konštruovaný s cieľom maximálneho odvodu vody pri zachovaní bezpečnosti pri vyšších rýchlostiach. Okrem iného má preto podstatne vyšší počet obvodových drážok, ktoré môžu pri niektorých zimných pneumatikách dokonca úplne chýbať.

Nebezpečný aquaplaning

Aquaplaning je stav, pri ktorom pneumatiky vozidla stratia kontakt s povrchom vozovky a idú iba po vodnom filme. Nejde o bežný šmyk na mokrej vozovke, ale o úplnú stratu priľnavosti v dôsledku nedostatočného odvodu vody z povrchu pneumatiky.

Kedy najviac hrozí aquaplaning

„Keď opomenieme použitie zimných pneumatík, je aj pri letných najlepšie nečakať, až hĺbka ich dezénu klesne na minimálnu zákonnú hranicu 1,6 milimetra a pneumatiky vymeniť pred opotrebením pod tri milimetre. Za optimálne pre bezpečnú jazdu sa totiž považuje hĺbka dezénu medzi štyrmi a ôsmimi milimetrami. Dôležité je tiež priebežne kontrolovať tlak a samozrejme – hlavne si vyberať kvalitné pneumatiky, ktoré odolnosť voči aquaplaningu preukázali pri odborných testoch,“ upozorňuje marketingový manažér spoločnosti Goodyear Dunlop Tires Slovakia Boris Tománek.

Hĺbka dezénu nových letných pneumatík sa pohybuje okolo ôsmich milimetrov. Opotrebenie o každý z týchto ôsmich milimetrov znižuje schopnosť odvádzať vodu až o desiatky percent. Zvlášť pri krajnej minimálnej hodnote už pneumatiky takmer nie sú schopné zvládnuť stabilný prejazd ani minimálnu súvislú vodnú vrstvu, čo samozrejme riziko akvaplaningu dramaticky zvyšuje.

„Pri skutočne hustom daždi musia pneumatiky odvádzať do strán enormné množstvo vody: napríklad ak je na vozovke približne polcentimetrová vrstva vody, musí sa každá pneumatika so šírkou 205 milimetrov pri rýchlosti 130 km/h vysporiadať s približne 35 litrami vody za sekundu. Pre predstavu: je to, ako by každú minútu musela vyliať jedenásť plných vaní na kúpanie. Ak je však vybavená dostatočne hlbokým dezénom, dokáže aj pri rýchlosti okolo 90 km/h odvádzať dostatočné množstvo vody a zaisťovať neustály kontakt s vozovkou,“ približuje Boris Tománek

Ako aquaplaningu predchádzať?

Goodyear apeluje na vodičov, aby počas letných ciest dôsledne dbali na aktuálne poveternostné podmienky a obzvlášť pri hustých dažďoch, kedy hrozí výskyt aquaplaningu, prispôsobili riadenie aktuálnej situácii. V extrémnych prípadoch im odporúča, aby radšej na potrebnú dobu zastavili.

Ako aquaplaningu predchádzať

Predovšetkým by mali pozorne sledovať vozovku a prispôsobiť jej stavu štýl a rýchlosť jazdy. Ak sa blíži úsek viditeľne tvorený veľkými kalužami či súvislou vrstvou vody, mali by postupne spomaľovať, ale len do chvíle, než do tohto miesta vojdú. Pri samotnom prejazde takým miestom by potom mal vodič viesť automobil priamym smerom, spevniť držanie volantu a nebrzdiť.

„Pokiaľ má dojem, že pneumatiky stratili kontakt s vozovkou, mal by vyšliapnuť spojkový pedál a viesť automobil v priamom smere. Počas jednej až dvoch sekúnd by sa mal kontakt medzi vozovkou a automobilom opäť obnoviť. V žiadnom prípade vodič v takejto situácii nesmie brzdiť či manévrovať s automobilom,“ uzatvára odporúčanie spoločnosti Goodyear Boris Tománek.

Komentáre

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!