Časté problémy so zhlukovaním (krištalizáciou) AdBlue

23 januára 2019, 16:07

Vzhľadom k zákonným požiadavkám, musia byť všetky nové ťažké vozidlá vybavené prostriedkami obmedzujúce emisie. Najčastejšie je to katalyzátor SCR, ktorý využíva katalytickej redukcie s pomocou močoviny (AdBlue). Proces vyžaduje minimálnu teplotu 400 °C, čo môže byť problém pre vozidlá s častými rozbehmi a zastavovaniami. Dochádza tu ku krištalizácii AdBlue, ktoré môže poškodiť katalyzátor alebo vstrekovač AdBlue.

Všetky nové ťažké vozidlá uvedené do prevádzky alebo vozidlá registrované po 1.10.2006, musia byť vybavené systémom na obmedzenie emisií a diagnostikou palubného systému (OBD), ktorý bude indikovať nedostatky vo funkcii regulácie emisií. Táto požiadavka sa všeobecne vzťahuje na všetky nové nákladné vozidlá v prevádzke v EÚ. Rovnaké zákonné požiadavky možno nájsť aj v ďalších krajinách sveta. Najčastejšie je vozidlo vybavené katalyzátorom SCR (SCR – Selective Catalytic Reduction / Selektívna katalytická redukcia). SCR znamená, že katalyzátor je nainštalovaný za motorom.

Močovina AdBlueNádrž obsahujúca roztok močoviny je umiestnená na vozidle. Roztok sa vstrekuje z nádrže do výfukového potrubia tesne pred katalyzátorom. Pri správnom zmiešaní sa výfukové oxidy dusíka premenia na dusík a vodu. Vstrekovanie močoviny je elektronicky riadené a líši sa od otáčok a zaťažení motora. Katalytická redukcia NOx znamená premenu na dusík (N2) a kyslík (O2) a vodu (H2O) za predpokladu použitia katalyzátora a redukčného činidla, pridaného pred katalyzátorom. Najčastejšie používaným redukčným činidlom je amoniak (NH3), vo forme močoviny. Močovina (AdBlue) je uložená vo vozidle a pri katalytickej reduckii sa premiňa na amoniak.

Predpokladom pre správne fungovanie SCR katalyzátora je, že výfukové teploty sú dostatočne vysoké. V prípade, že teplota výfukových plynov plynu klesne pod 200 °C, SCR katalyzátor už nie je aktívny a rýchlosť redukovania NOx klesá. SCR katalyzátor vyžaduje minimálnu prevádzkovú teplotu + 400 °C, aby mohol účinne fungovať.

To môže byť ťažké dosiahnuť napríklad vo vozidlách pri mestskej prevádzke, vozidlách s častými rozbehmi a zastavovaniami. V prípade, že katalyzátor nedosiahne správnu pracovnú teplotu, t.j. teplota sa pohybuje medzi 200 °C a 400 °C začnú sa vytvárať  zhluky močoviny ako vedľajší produkt, ktoré spôsobujú upchávanie výfukového systému. To môže spôsobiť zablokovanie katalyzátora, ktoré môže viesť ke jeho čiastočnému alebo úplnému poškodeniu. Ak katalyzátor nepracuje správne OBD diagnostika priškrtí výkon motora, čo má za následok zvyšénie spotreby paliva.

Riešením tohto problému je AD RESCUE od PRO-TEC SLOVAKIA spol. s r.o. AD RESCUE predchádza problémom so zhlukovaním, ktoré môžu poškodiť katalyzátor, alebo vstrekovač AdBlue. Odporúčaná aplikácia je pred natankovaním AdBlue pridať produkt AdRescue 1000 ml Ad-RESCUE na 625 litrov AdBlue. Prípadne aplikovať priamo do tankovacích nádrží AdBlue. Ad Rescue sa odporúča používať pravidelne pri každom tankovaní AdBlue. Dostupné sú 5.000 ml, 1.000ml, 250ml balenia

produkt AdRescue

Viac info na www.pro-tec-slovakia.sk alebo info@pro-tec-slovakia.sk

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Anonym, 30 júla 2023, 16:24 0 0

co hrozí při předávkování(omylem)?

Odpoveď