Bezpečnosť v cestnej premávke je podmienená technickým stavom vozidla, ktorý je závislý od prevádzkyschopnosti náhradných dielov a celých systémov. Dôležitým faktorom pri výbere nových náhradných dielov je ich konštrukčná špecifikácia a metodika montáže. Konštrukčná špecifikácia často vylučuje použitie niektorých dielov, aj keď boli presne určené podľa značky, modelu, roku výroby a verzie motora vozidla.
Skrutky a matice používané na upevnenie kolies možno zaradiť medzi náhradné diely, ktoré vyžadujú presný výber a montáž. V kontexte bezpečnosti cestnej premávky je podvozok jedným zo systémov vozidla, ktorý priamo ovplyvňuje aktívnu bezpečnosť. Technický stav podvozku závisí od správneho výberu skrutiek alebo matíc a vykonania spojenia na rozhraní náboj kolesa -> disk kolesa.
V praxi má technický stav podvozku vplyv tiež na stabilitu a ovládateľnosť vozidla. Spojenie náboja a disku kolesa, či už z ocele alebo ľahkej zliatiny, vyžaduje špecifickú metodiku montáže so zvláštnym zreteľom na konštrukčnú špecifikáciu skrutiek a matíc kolesa a montážnych otvorov v diskoch kolies, viď obrázok 1.
Chyby pri uchytení kolies skrutkami/maticami vznikajú:
a) použitím neoriginálnych ráfikov, či už z ocele alebo ľahkej zliatiny, napriek zhode s priemerom a šírkou pneumatiky, parametrom ET, priemerom otvoru v náboji a priemerom rozmiestnenia skrutiek alebo matíc,
b) nepripravením (nevyčistením) rozhrania medzi nábojom, brzdovým kotúčom alebo bubnom a diskom kolesa. V niektorých vozoch sú pôvodné brzdové kotúče a ráfiky kolies opatrené svorkami na upevňovacích čapoch kolies, ktoré zaisťujú umiestnenie brzdových kotúčov. Tieto súčasti je vo väčšine prípadov nutné odstrániť, ak nie je v odporúčaniach výrobcu uvedené inak,
c) použitím neoriginálnych skrutiek alebo matíc (tvar hlavy skrutky alebo matice v oblasti dosadacej plochy nezodpovedá tvaru montážneho otvoru – tvarové rozdiely, obrázok 1,
d) nevykonaním kontroly stavu závitov skrutiek a matíc (zhodnosť stúpania závitu, poničené závity, korózia a znečistenie závitu alebo dosadacej plochy),
e) z nedodržania metodiky uťahovania skrutiek alebo matíc (obr. 2) a hodnôt uťahovacieho momentu a z nevykonania kontroly dotiahnutia po nájazde odporúčanom výrobcom,
f) kvôli rozdielnemu priemeru otvoru osadenia v disku a náboji alebo kvôli poškodeniu redukčných krúžkov, ktoré sa často používajú pri montáži kolies z ľahkých zliatin,
g) z rázovej montáže skrutiek a matíc pomocou rázových kľúčov (pneumatických alebo elektrických),
h) z namazania povrchu závitov,
i) z neumytia kolesa pred vyvážením, neskontrolovaní správneho tlaku vzduchu a nevyváženia kolesa,
j) z použitia nevhodných pneumatík, vrátane opotrebovaných pneumatík,
k) kvôli nevykonaniu kontroly otáčania kolesa po montáži.
Ponuka bilstein group obsahuje rad produktov, ktoré zaisťujú správnu funkciu podvozku v oblasti skrutkového spojenia kolies. Ponuka zahŕňa:
a) skrutky a matice vyrobené v súlade so špecifikáciami výrobcu, obr. 3,
b) sady skrutiek proti krádeži, obr. 4,
c) c) sady ochranných krytiek na hlavy skrutiek a matíc spolu s montážnym náradím, obr. 5.
Spoľahnite sa na náhradné diely febi v kvalite zodpovedajúcej OE. Kompletný sortiment skrutiek kolies spoločnosti bilstein group nájdete v online katalógu na adrese: www.partsfinder.bilsteingroup.com.
Značka febi je súčasťou skupiny bilstein, ktorá zastrešuje niekoľko ďalších silných značiek. Viac informácií je k dispozícii na adrese: www.bilsteingroup.com.
Komentáre