Ford Mondeo vyrábaný v rokoch 2007 až 2014 bol štvrtou generáciou tohto modelu. Vďaka svojej značnej odolnosti bol veľmi cenený a obľúbený tiež ako služobné vozidlo. Táto verzia zdieľala množstvo komponentov s modelmi Ford Galaxy a S-Max a tiež s niekoľkými modelmi Volvo.
Podobnosti sú aj v konštrukcii zavesenia a v ňom použitých komponentoch. Toto Mondeo bolo vybavené nezávislým viacprvkovým zavesením zadných kolies, ktoré bolo k dispozícii v štandardnej, športovej a zosilnenej verzii. Okrem toho boli k dispozícii adaptívne tlmiče alebo elektronická regulácia odpruženia. Bez ohľadu na to boli všetky ostatné súčasti zavesenia vo všetkých verziách rovnaké (obr. 1).
Početné spojovacie prvky, silentbloky a ložiská, ktoré tvoria zavesenie tohto vozidla, spolupracujú na zaistení bezpečných jazdných vlastností pri akomkoľvek zaťažení a zodpovedajúceho komfortu pre vodiča a cestujúcich. Časom sa tieto súčiastky opotrebovávajú a strácajú svoju účinnosť, čo môže byť počuť, cítiť alebo vidieť. V takom prípade sa môže objaviť časté klepanie a vŕzganie, riadenie sa stane nepresné. V dôsledku toho sa pneumatiky opotrebovávajú nerovnomerne a zlý kontakt s povrchom vozovky môže mať negatívny vplyv na brzdnú dráhu. Súčasťou systému zavesenia, ktoré sa používaním najčastejšie opotrebováva, sú silentbloky zadných pozdĺžnych ramien. Guma popraská a trhá sa a vonkajší obal koroduje. V takom prípade sa karoséria často nakláňa, ale najväčším problémom je nadmerná vôľa v zavesení, ktorá bráni jeho správnej funkcii. (obr. 2)
Tieto silentbloky možno demontovať, takže nie je nutné vymieňať celé pozdĺžne rameno. Na to použite špeciálne náradie, ktoré umožňuje vylisovať starý silentblok a potom nalisovať nový. Pri montáži treba dbať na to, aby značky na silentbloku a na ramene boli správne zarovnané (obr. 3). To je nevyhnutné pre správnu funkciu zavesenia.
Pri nových silentblokoch SWAG je vonkajšie kovové telo vybavené vodiacim výstupkom na jednoduchú montáž. Vulkanizovaný prírodný kaučuk má naopak vynikajúce mechanické vlastnosti a tvrdosť, ktorá zaisťuje dlhú životnosť. Jedným z najväčších problémov pri oprave systému zavesenia môže byť vyskrutkovanie starých skrutiek alebo matíc, ktoré držia vymieňané súčiastky.
Továrne namontované skrutky časom skorodujú, materiál sa unaví a pri povoľovaní sa často ulomí. K uvoľneniu skrutkových spojov možno použiť rôzne metódy, od použitia penetračného prostriedku cez zahrievanie až po mechanické rezanie. Väčšinou nie sú pôvodné skrutky znovu použiteľné, čo predlžuje dobu opravy kvôli nutnosti objednať montážne diely. Spoločnosť SWAG ponúka riešenie tohto problému v podobe opravných sád, ktoré obsahujú nové skrutky. Napríklad sada s objednávacím číslom 50943403 obsahuje silentbloky pre obe strany vozidla a potrebné skrutky. Pre zložitejšie opravy nápravy je riešením sada č. 50946000, ktorá obsahuje silentbloky, skrutky a vzpery zavesenia.
Dodávané skrutky majú vysokú pevnosť v ťahu, čo umožňuje riadne upevnenie bezpečnostne dôležitých súčiastok. Majú vysokú upínaciu silu a sú chránené proti korózii, aby bola zaistená ich dlhá životnosť. Skrutky sú naviac vybavené vodiacimi závitmi na jednoduché skrutkovanie a celý závit je upravený tak, aby sa počas prevádzky vozidla neuvoľňoval.
Spoľahnite sa na testované náhradné diely spoločnosti SWAG zodpovedajúce kvalite OE. Celý sortiment náhradných dielov zavesenia nájdete na adrese: partsfinder.bilsteingroup.com.
Značka SWAG je súčasťou skupiny bilstein, ktorá zastrešuje niekoľko ďalších silných značiek. Ďalšie informácie sú k dispozícii na adrese: www.bilsteingroup.com alebo www.swag.de.
Inštruktážne video ako na opravu zadnej nápravy Fordu Mondeo štvrtej generácie si môžete pozrieť nižšie.
Komentáre