Našťastie sú už dávno preč časy, keď si zákazník mohol vybrať akúkoľvek farbu auta, pokiaľ to bola čierna. Automobilky ponúkajú okrem základnej palety ďalšie desiatky farieb, ktoré napomôžu individualizovať vzhľad ich výrobkov podľa priania zákazníkov. Ľudia si farby naozaj užívajú. Ženy, ale i muži.
Na cestách stretávame vozidlá lakované do stoviek odtieňov. Pri výbere farby automobilu noví majitelia prihliadajú k tomu, akú značku a model vozidla si zaobstarávajú, neraz hrajú úlohu i momentálne módne trendy. „V každom prípade však farba ledačo napovie o osobnosti jeho majiteľa a tiež o tom, ako chce byť vnímaný okolím,“ hovorí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Tradične bývajú jasné a sýte farby (ako napríklad ohnivo červená či kanárikovo žltá) spájané s osobami mladistvého ducha, športovo založenými, neraz však i agresívnymi. Rafinované zafarbenia, ako je krikľavo zelená či naopak tmavo modrozelená, majú ostatným povedať, že majú čo do činenia s človekom estetického založenia. Farby jemne pastelové či neutrálne zasa demonštrujú povahu vyrovnanú, z časti si zakladajúcu na luxuse. Tmavé odtiene sú v obľube u ľudí vyrovnaných, osobnostne silných, zakladajúcich si na sofistikovanom spôsobe života.
Podľa dlhodobých štatistík najväčšieho predajcu ojazdených automobilov, skupiny AAA AUTO sa farebná paleta predávaných áut príliš v čase nemení, i keď výnimky potvrdzujú pravidlo. „Napríklad v roku 2012 bol pomer áut s metalízou a bez nej 66 percent k 34 percentám v prospech metalických lakov. Rovnaký pomer zostáva i v tomto roku. U tradičných farieb – čiernej, bielej a striebornej – zostávajú pomery dlhodobo takmer rovnaké, ale napríklad pri v súčasnosti módnych farbách, ako sú hnedá a vínová, sledujeme nárast o niekoľko percentných bodov, a to hlavne u zákazníkov z radov žien,“ hovorí generálna riaditeľka skupiny AAA AUTO Karolína Topolová.
Stručný prehľad hlavných farieb automobilov a súvisiacich osobnostných charakteristík ich majiteľov ponúkame v prílohe. Prirodzene sa nejedná o autoritatívny a nespochybniteľný materiál. Avšak základom je štúdia renomovaného Pantone Color Institute zhmotňujúca dlhodobé celosvetové skúsenosti jeho odborníkov. „Pri výbere farby automobilu hrá úlohu mnoho faktorov. Osobnostná charakteristika jeho majiteľa je jedným z tých kľúčových,“ uzatvára Budský.
Komentáre