Návesy budú parkovať samy

, 24 septembra 2018, 15:30

Bosch na medzinárodnej automobilovej výstave IAA Commercial Vehicles v Hannoveri predstavil elektrifikovanú nápravu, ktorú je možné integrovať do návesov. Za určitých podmienok potom návesy budú môcť zaparkovať samy.

Bosch predstavuje elektromobilitu pre návesy

Cieľom je integrovanie elektrického stroja do náprav návesov namiesto ich voľného otáčania, ako to bolo až doteraz. To znamená, že môžu počas brzdenia generovať elektrickú energiu a privádzať ju do pohonnej jednotky prívesu. V prípade chladiarenských návesov môže ísť o úsporu až 10.000 eur ročne. Ak je chladiaca jednotka prevádzkovaná s takto vyrobenou energiou, je možné podľa prepočtov spoločnosti Bosch ušetriť až 9.000 litrov nafty ročne. Ďalšie palivo pomôže ušetriť funkcie elektrického rozjazdu a zrýchlenia. Všetky úspory paliva znižujú aj emisie CO2. Ďalšia výhoda, a to najmä v prípade dodávok do mestských supermarketov, spočíva v tom, že sú elektrické chladiace jednotky o poznanie menej hlučné, než jednotky poháňané naftou. Dodávky skoro ráno alebo neskoro večer tak už nemusia nikoho rušiť.

Bosch ponúka túto technológiu ako pre nové prívesy, tak aj ako riešenie formou dodatočného vybavenia. Potenciálny záujem je obrovský. Len v Európe je každoročne registrovaných zhruba štvrť milióna prívesov s celkovou hmotnosťou viac ako 10 ton. Jeden z piatich je vybavený chladiacou jednotkou.

Rekuperácia energie: komponenty osobných automobilov pracujú prerušovane

Na rozdiel od mnohých ďalších projektov úžitkových vozidiel sa inžinieri spoločnosti Bosch spoliehajú na dielce osobných automobilov pre elektrifikovanú nápravu. Elektromotorom SMG180 sú napríklad vybavené stovky tisíc hybridných a elektrických vozidiel na celom svete, vrátane StreetScooters nemeckej pošty. Na rozdiel od elektromobilov pracujú motory v elektrifikovanej náprave iba prerušovane, čo znamená, že štartujú iba vtedy, keď môžu rekuperovať energiu. Deje sa tak napríklad pri jazde z kopca alebo pri brzdení. V dôsledku tejto rekuperácie, ktorá je v prípade osobných automobilov zavedenou technológiou, nedochádza pri brzdení k strate energie, ale k jej ukladaniu vo vysokonapäťovej batérii. Elektrická energia tak môže byť privádzaná do motora pri rozbiehaní do kopca, alebo môže poháňať chladiacu jednotku prívesu a tým ušetriť značné množstvo paliva. Táto aplikácia založená na potrebách má ďalšiu výhodu: keďže sú elektromotory väčšinou neaktívne a získavajú energiu alebo poskytujú podporu pri rozbiehaní alebo stúpaní len na niekoľko sekúnd alebo minút za hodinu, je možné v tomto prípade použiť výrazne lacnejšie a sériovo vyrábané diely pre osobné automobily. Motory majú stále dostatočný výkon na to, aby zabezpečili pohyb prívesu alebo poskytli podporu pri štartovaní nákladných vozidiel.

Automatizované parkovanie v depe: elektromotor je neoceniteľným pomocníkom

Elektrifikovaná náprava je navyše neoceniteľným pomocníkom pri automatizovanom riadení – príves sa môže nezávisle pohybovať po depe len v prípade, že je do nápravy namontovaný motor. „Vďaka elektrifikovanej náprave od spoločnosti Bosch môžu byť prívesy nezávislé. Elektrifikáciou nápravy podniká Bosch dôležitý krok k automatizovanému parkovaniu v nákladných depách,“ hovorí Heyn. Taktiež uľahčujú diaľkovo ovládané elektrické riadenie na neverejných miestach, ako sú napríklad priestory prepravných spoločností alebo prístavy. Až doteraz sa museli s touto úlohou vysporiadať vodiči sami alebo to za nich spravila špeciálna posunovacia jednotka pre príves. Teraz však robí elektromotor z návesu nezávislé vozidlo, ktoré zvládne prejsť krátke vzdialenosti. Pomocou prídavných senzorov pripojených k návesu a nainštalovaných na rôznych miestach v depe budú návesy s tovarom môcť zaparkovať samy.

Elektrifikovaná náprava: Otázky a odpovede

Aké súčasti sú potrebné na elektrifikáciu nápravy?

Bosch dodáva invertor a príslušnú riadiacu jednotku vozidla (VCU = Vehicle control unit). Samostatný motorgenerátor (SMG = Separate motor generator) je k dispozícii na inštaláciu ako kompletný elektromotor, prípadne je možné do nápravy integrovať aktívne komponenty – rotor, stator a resolver. Potrebný je aj akumulátorový systém na ukladanie energie.

Koľko elektrifikovaná náprava stojí?

Bosch nemôže poskytnúť presnú sumu. Spoločnosť však predpokladá, že by sa počiatočná investícia mala vrátiť najneskôr po dvoch rokoch prevádzky. Spoločnosť Bosch je presvedčená o reálnosti tohto cieľa najmä s ohľadom na to, aký potenciál úspor predstavuje toto riešenie v prípade použitia napríklad v chladiarenských prívesoch.

Aké bude typické použitie elektrifikovanej nápravy?

Najpravdepodobnejšou voľbou v súčasnosti budú chladiarenské nákladné vozidlá, a to najmä pre dodávky potravín v mestských oblastiach. Elektricky poháňané chladiace agregáty sú zo strednodobého hľadiska nielen hospodárnejšie, ale aj o poznanie menej hlučné. A nebude dochádzať k emisiám zo spaľovacích motorov. Veľký záujem je tiež z radov zákazníkov zo stavebného priemyslu, a to predovšetkým o funkciu asistencie pri štartovaní v prípade výkopových jám, a to najmä v blatistých podmienkach.

Ako dosiahnete svoj odhad v úspore paliva?

Dieselový motor, ktorý v súčasnej dobe poháňa chladiacu jednotku, a ktorý je úplne nahradený elektrickou energiou, spotrebuje dva až tri litre nafty za hodinu. Na tomto základe je ročná spotreba približne 9.000 litrov. Okrem toho sa predpokladajú úspory vyplývajúce z elektrickej asistencie poskytovanej pri štartovaní, zrýchlení a stúpaní. Táto úspora navyše môže predstavovať až štyri percentá.

Prečo Bosch uprednostňuje nápravu s dvoma elektromotormi?

Dva elektromotory môžu rekuperovať výrazne viac energie a ponúkajú ďalší značný prínos v podobe relatívne nízkych nákladov, čo predstavuje väčšie úspory. Okrem toho je náprava s dvoma motormi lepšia z hľadiska automatického manévrovania v depe: s elektromotorom na oboch koncoch nápravy sa výrazne znižuje polomer otáčania návesu. Pokiaľ si zákazník želá ušetriť náklady, je možná elektrifikácia aj s jedným motorom.

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!