Pomocný systém spojky pre ťažké nákladné vozidlá

25 apríla 2024, 13:54

V hnacom ústrojenstve úžitkových vozidiel sa najčastejšie používajú jednokotúčové alebo dvojkotúčové suché spojky. Jednou z najdôležitejších úloh spojky je oddeliť motor a prevodovku, a tým zabrániť prenosu výkonu pri štartovaní pohonnej jednotky. Vzhľadom na vysokú hmotnosť a výkon vozidla musí mať spojka v nákladnom vozidle zodpovedajúce rozmery. Na jej ovládanie je teda potrebná väčšia sila, čo následne spôsobuje rýchlejšiu únavu vodiča pri jazde.

hydraulický systém ovládání spojky

Preto sa pri ťažkých úžitkových vozidlách používajú pomocné systémy ovládania spojky. Najčastejšie ide o spojkový valec pripojený k pneumatickému posilňovaču. Pneumatický systém znižuje silu potrebnú na stlačenie spojkového pedálu o 80 % a zaisťuje presné a plne kontrolované ovládanie spojky.

Konštrukcia a funkcia pomocného systému spojky

Pomocný systém spojky sa skladá z troch častí (obr. 1):

  • spojkového valca (X)
  • riadiaceho ventilu (Y)
  • pneumatického posilňovača (Z)

Posilňovač spojky je pripojený k pneumatickému systému cez prípojku 1 a k spojkovému pedálu cez prípojky 1 až 4. Pri uvoľnení spojkového pedálu je prietok oleja vedený spojkovým valcom cez prípojky 1 až 4 do komôr C a D. Preto sa piest pohybuje doľava, uzatvára výstup b a otvára vstup c. Tým sa otvorí cesta stlačeného vzduchu z prípojky 1 do komory A. Ten sa potom dostane do komory B cestou d. Pôsobením pneumatického a hydraulického tlaku sa piest posunie doprava a prítlačným čapom f uvedie spojku do chodu.

Ak nie je tlak stlačeného vzduchu dostatočný, je možné spojku ovládať tiež hydraulicky. V tomto prípade je však potrebný väčší tlak na spojkový pedál.

Pomocný systém spojky

Brzdová kvapalina alebo minerálny olej?

Spojkové valce s posilňovačom sa pripájajú k prevodovke rovnakým spôsobom ako bežné spojkové valce a uvádzajú do pohybu ovládací mechanizmus spojky. Sú pripojené k hlavnému spojkovému valcu, ktorý je prepojený so spojkovým pedálom. V tomto uzavretom hydraulickom systéme sa ako pracovné médium používa brzdová kvapalina alebo hydraulický olej na minerálnej báze. Tieto dve pracovné kvapaliny sa nesmú miešať ani používať zameniteľne, pretože sa zásadne líšia svojimi chemickými vlastnosťami.

spojkové posilovače febi

 

provozní kapaliny febi
Pracovné kvapaliny ponúkané spoločnosťou febi, ako napríklad 06161 hydraulický olej, 23930 brzdová kvapalina.

Ako pri každom hydraulickom systéme aj tu sa používajú tesnenia. V prípade spojkových valcov s posilňovačom sa používajú tesniace o-krúžky z elastomérových materiálov. Elastomérovým materiálom je akrylonitrilbutadienový kaučuk (NBR) alebo ethylen-propylen-dienový kaučuk (EPDM). Tieto dva materiály sú však kompatibilné len s jedným z použitých pracovných médií.

Materiály typu NBR (akrylonitril-butadienový kaučuk) majú dobré mechanicko-technické vlastnosti, napr. vysokú odolnosť proti oderu a dobrú odolnosť voči mazivám a tukom na báze minerálnych olejov, hydraulickým olejom, nehorľavým hydraulickým kvapalinám, alifatickým uhľovodíkom, silikónovým olejom a tukom. Materiál NBR však nie je odolný voči aromatickým a chlórovaným uhľovodíkom, palivám s vysokým obsahom aromátov, polárnym rozpúšťadlám a brzdovým kvapalinám.

Materiály typu EPDM sa v oblasti tesnení osvedčujú hlavne vďaka svojej vynikajúcej odolnosti voči vysokým teplotám, vode a vodnej pare, zásadám, mierne kyslým alebo oxidovaným rozpúšťadlám, ozónu a slnečnému žiareniu. Sú odolné voči brzdovej kvapaline a iným materiálom na báze fosfátov, hydraulickým kvapalinám na báze esterov. Materiály EPDM nie sú vhodné pre styk s benzínom, minerálnymi olejmi a mazivami a nie je možné ich používať v priestore naplnenom uhľovodíkmi. Ide o elastoméry získané sírnou vulkanizáciou.

Poškozený O-kroužek
Napučaný O-krúžok v dôsledku nesprávne použitej pracovnej kvapaliny

Aká pracovná kvapalina je pre daný účel vhodná?

Ak sa použije pracovná kvapalina nekompatibilná s materiálom tesnenia, dôjde k jeho poškodeniu alebo veľmi rýchlemu napučaniu a hydraulický systém stratí tesnosť. Preto vždy používajte pracovnú kvapalinu odporúčanú výrobcom vozidla. Aby nedošlo k zámene, sú spojkové valce s posilňovačom ponúkané spoločnosťou febi zreteľne označené a vnútri krabice sú štítky s uvedením správnej pracovnej kvapaliny, ktorá spĺňa špecifikácie stanovené výrobcom vozidla.

febi 173035 a febi 173038 – nebezpečenstvo zámeny! Vizuálne sú si veľmi podobné, ale vyžadujú odlišné pracovné kvapaliny

Celý sortiment spojkových valcov s posilňovačom nájdete na adrese: partsfinder.bilsteingroup.com

Značka febi je súčasťou skupiny bilstein, ktorá zastrešuje ďalšie silné značky SWAG a Blue Print. Viac informácií je k dispozícii na adrese: www.bilsteingroup.com

Komentáre

Komentár musí byť dlhší ako 5 znakov!

Potvrďte pravidlá!

Ešte nikto nekomentoval tento článok. Buďte prvý!